Luxusmárkák árnyékában

| forrás:
PrivateBanking
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Napokban debütált a tőzsdén a Ferrari. A Fiat úgy döntött, hogy tőzsdére bocsátja legértékesebb gyöngyszemét, így mindenki, még az is, akinek nincs 30-40-50 milliója, birtokolhat Ferrarit. Persze nem autó formájában, hanem részvényként. Ez persze kevés vigasz lehet azoknak, akik az autók szerelmesei, de akik az üzletet látják mögötte, azoknak éppen kapóra jön.

Persze nem csak az autókra kell gondolni, hiszen a Ferrarinak temérdek pénze származik a Forma-1-ben értékesített motorokból, a Ferrari-logós termékekből, ahol egy-egy póló, vagy sapka tízezreket emészt fel, az 50,000 forintos dzsekikről nem is beszélve - írja blogbejegyzésében Debreczeni Csaba. Továbbá van kalandparkja Abu Dhabiban, és ha egy autó prémium termék a vállalatnál, akkor nyilván egy hullámvasút ára sem a normál jegykategóriába sorolandó. Az árak 25 ezer és 35 ezer között szóródnak ebben az esetben.

A Fiat döntése talán érthető, hiszen nyilván szükségük van pénzre, és elmondásuk szerint a luxus és prémium gyártó vállalatok részvényei mindig magasabb árazással forognak a tőzsdén, mint az amúgy „hagyományos” cégek papírjai. Már csak az a kérdés, a magasabb árazás milyen trenddel együtt valósul meg?

Ha megnézzük a globális prémium márkákat tartalmazó részvényindexet, akkor kiderülhet, hogy 80 darab részvényt tartalmaz. Ezek ipari megoszlása a következő:

Forrás: PrivateBanking

A hotel és éttermek valamint a ruházat viszi a prímet, de jelentős szeletet képviselnek a speciális kiskereskedők (ide tartoznak például az ékszerészek, órások) valamint az autóipar is.

Az autóipar tekintetében a Daimler, a BMW, a Porsche, a Tesla, és a Harley Davidson található meg az indexben. Ezekből talán a Teslát inkább növekedési sztorinak tekinthetnénk, hiszen az elektromos autók elterjedése lehet, hogy most még luxus, de egy idő után könnyen ebből válhat új „népautó”, valamint a részvényesek is inkább az évről évre magasabb bevételt és befektetést árazzák ebben a vállalatban.

Az első három autógyártó tényleg a luxus kategóriát képviseli, de rájuk most rájár a rúd a Volkswagen hathatós közreműködésével. Jelenleg azonban nem látjuk azt, hogy ezek a gyártók hasonló „tévútra” tévednének, így ezekkel majd érdemes összevetni az új Ferrari-részvények árfolyam-alakulását. Bár igaz, hogy a Porsche a Volkswagen család tagja, de nem gondoljuk, hogy egy Porsche-tulajdonos, vagy leendő tulajdonos foglalkozna azzal, hogy egy Volkswagen Passatnak milyen a kibocsátása az USA-ban.

A fent említett autóipari részvények alakulása 1998-tól, illetve a Tesla 2010-től:

Forrás: PrivateBanking

A Daimler nem sok eredményt tudott felmutatni 1998 óta, igaz talán ő a legkonzervatívabb, és ellenséges felvásárlásokban sem volt része, nem úgy, mint a Porschénak, ami fel is szökött az 1998-as ár 10-szeresére, miután összeszűrte a levet a Volkswagennel. Igaz, utána ő is értékének 6-szorosára emelkedett.

A Harley Davidson az utóbbi időkben az erős dollár nyomása miatt teljesít alul, és lehetséges, hogy vele kapcsolatban is el kell gondolkozni néhány termelési folyamat kiszervezésén, amennyiben továbbra is a kamatemelés és az erős deviza határozza meg a gazdaságot.

A Tesla, mint ahogyan említettük, egy egészen más kategória, amely még a növekedés fázisában van.

Az S&P 500 index és az S&P Luxus index alakulása:

Forrás: PrivateBanking

Az S&P 500 és a Luxus indexből is látható, hogy a Fiat állítása igaz, a prémium kategóriás termékek tényleg magasabb árazáson forognak, de azt is meg kell említenünk, hogy ez magasabb volatilitással is jár. Nem lehet egyszerűen csak hátradőlni, és élvezni a nyereséget, hanem szigorú kockázatkezelés is szükséges ahhoz, hogy tényleg jó eredmény süljön ki az ilyen részvények tartásából.

Hirdetés
Szavazz!

Kína kinyírja a bitcoint?

A kínai kormány immár nem csak a bitcoin ellen harcol, de hadjáratot indított...

Elpártolnak az iPhone rajongói?

Az új iPhone-ok alig fogynak, a régieket meg lassítja az Apple. Elpártolnak a...

Hirdetés
Brexit

Juncker szeretné, ha az Egyesült Királyság egyszer visszatérne az EU-ba.

A brit kormány nem veheti készpénznek, hogy sikerül...

A skót miniszterelnök szerint továbbra is a függetlenség kínálja a legjobb...

Hirdetés
Előrejelzés

2018-ban további, akár 15 százalékos drágulás sem kizárt a postai- és...

Folytatódhat az építőiparban a növekedés, bár ezt több tényező - közöttük a...

Az adócsökkentések miatt az év elején tovább lassulhat a fogyasztói árak...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

A PSA búcsút vesz a hagyományos autóktól »

ALTERA 550 (1,85 ) ANY 1390 (1,46 ) APPENINN 696 (3,88 ) BIF 1560 (-0,64 ) CIGPANNONIA 483 (2,66 ) CSEPEL 968 (-3,20 ) EHEP 1050 (14,75 ) ELMU 26400 (1,54 ) EMASZ 24000 (-0,83 ) ENEFI 220 (2,80 ) ESTMEDIA 56 (3,70 ) FHB 743 (-0,27 ) FORRAS/OE 1350 (17,39 ) FORRAS/T 1350 (5,47 ) FUTURAQUA 67 (4,06 ) GSPARK 3610 (1,69 ) KONZUM 3200 (1,59 ) KULCSSOFT 920 (1,10 ) MASTERPLAST 600 (1,69 ) MOL 3030 (0,46 ) MTELEKOM 472 (0,43 ) NORDTELEKOM 48 (2,13 ) NUTEX 56 (-3,10 ) OPUS 649 (6,74 ) OTP 10950 (0,09 ) OTT1 270 (5,47 ) PANNERGY 756 (-1,31 ) PLOTINUS 6600 (-0,75 ) RABA 1275 (0,79 ) RICHTER 6690 (0,22 ) SET Group 219 (10,33 ) WABERERS 4950 (2,06 ) ZWACK 17200 (0,88 )