Luxusmárkák árnyékában

| forrás:
PrivateBanking
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Napokban debütált a tőzsdén a Ferrari. A Fiat úgy döntött, hogy tőzsdére bocsátja legértékesebb gyöngyszemét, így mindenki, még az is, akinek nincs 30-40-50 milliója, birtokolhat Ferrarit. Persze nem autó formájában, hanem részvényként. Ez persze kevés vigasz lehet azoknak, akik az autók szerelmesei, de akik az üzletet látják mögötte, azoknak éppen kapóra jön.

Persze nem csak az autókra kell gondolni, hiszen a Ferrarinak temérdek pénze származik a Forma-1-ben értékesített motorokból, a Ferrari-logós termékekből, ahol egy-egy póló, vagy sapka tízezreket emészt fel, az 50,000 forintos dzsekikről nem is beszélve - írja blogbejegyzésében Debreczeni Csaba. Továbbá van kalandparkja Abu Dhabiban, és ha egy autó prémium termék a vállalatnál, akkor nyilván egy hullámvasút ára sem a normál jegykategóriába sorolandó. Az árak 25 ezer és 35 ezer között szóródnak ebben az esetben.

A Fiat döntése talán érthető, hiszen nyilván szükségük van pénzre, és elmondásuk szerint a luxus és prémium gyártó vállalatok részvényei mindig magasabb árazással forognak a tőzsdén, mint az amúgy „hagyományos” cégek papírjai. Már csak az a kérdés, a magasabb árazás milyen trenddel együtt valósul meg?

Ha megnézzük a globális prémium márkákat tartalmazó részvényindexet, akkor kiderülhet, hogy 80 darab részvényt tartalmaz. Ezek ipari megoszlása a következő:

Forrás: PrivateBanking

A hotel és éttermek valamint a ruházat viszi a prímet, de jelentős szeletet képviselnek a speciális kiskereskedők (ide tartoznak például az ékszerészek, órások) valamint az autóipar is.

Az autóipar tekintetében a Daimler, a BMW, a Porsche, a Tesla, és a Harley Davidson található meg az indexben. Ezekből talán a Teslát inkább növekedési sztorinak tekinthetnénk, hiszen az elektromos autók elterjedése lehet, hogy most még luxus, de egy idő után könnyen ebből válhat új „népautó”, valamint a részvényesek is inkább az évről évre magasabb bevételt és befektetést árazzák ebben a vállalatban.

Az első három autógyártó tényleg a luxus kategóriát képviseli, de rájuk most rájár a rúd a Volkswagen hathatós közreműködésével. Jelenleg azonban nem látjuk azt, hogy ezek a gyártók hasonló „tévútra” tévednének, így ezekkel majd érdemes összevetni az új Ferrari-részvények árfolyam-alakulását. Bár igaz, hogy a Porsche a Volkswagen család tagja, de nem gondoljuk, hogy egy Porsche-tulajdonos, vagy leendő tulajdonos foglalkozna azzal, hogy egy Volkswagen Passatnak milyen a kibocsátása az USA-ban.

A fent említett autóipari részvények alakulása 1998-tól, illetve a Tesla 2010-től:

Forrás: PrivateBanking

A Daimler nem sok eredményt tudott felmutatni 1998 óta, igaz talán ő a legkonzervatívabb, és ellenséges felvásárlásokban sem volt része, nem úgy, mint a Porschénak, ami fel is szökött az 1998-as ár 10-szeresére, miután összeszűrte a levet a Volkswagennel. Igaz, utána ő is értékének 6-szorosára emelkedett.

A Harley Davidson az utóbbi időkben az erős dollár nyomása miatt teljesít alul, és lehetséges, hogy vele kapcsolatban is el kell gondolkozni néhány termelési folyamat kiszervezésén, amennyiben továbbra is a kamatemelés és az erős deviza határozza meg a gazdaságot.

A Tesla, mint ahogyan említettük, egy egészen más kategória, amely még a növekedés fázisában van.

Az S&P 500 index és az S&P Luxus index alakulása:

Forrás: PrivateBanking

Az S&P 500 és a Luxus indexből is látható, hogy a Fiat állítása igaz, a prémium kategóriás termékek tényleg magasabb árazáson forognak, de azt is meg kell említenünk, hogy ez magasabb volatilitással is jár. Nem lehet egyszerűen csak hátradőlni, és élvezni a nyereséget, hanem szigorú kockázatkezelés is szükséges ahhoz, hogy tényleg jó eredmény süljön ki az ilyen részvények tartásából.

Hirdetés
Szavazz!

Legyünk e-sport nagyhatalom?

Úgy tűnik a kormányzat elszánt ebben a kérdésben, bár a magyar e-sport még...

Felszámolható az offshore?

A BBC Panorama műsorából derült ki, hogy még az Apple amerikai informatikai...

Forex mazsoláknak

Megvolt, azaz megvoltak az első éles kötéseim. Az eredmények?

Hirdetés
Brexit

Az Európai Unió kész a legambiciózusabb szabadkereskedelmi egyezményt kínálni...

A brit pénzügyminiszter szerint London még a decemberi EU-csúcs előtt...

Egyelőre nem világos, mennyibe fog kerülni Nagy-Britanniának a Brexit, amely...

Hirdetés
Előrejelzés

A kőolaj világpiaci árának emelkedése miatt az elmúlt egy hónapban...

Az év utolsó negyedében a gazdasági aktivitás tovább erősödhet az elemzők...

Londoni pénzügyi elemzők szerint a közép-európai EU-térség egészével...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Új rekordon a bitcoin árfolyama »

ALTEO 5050 (1,00 ) ALTERA 3106 (-2,91 ) ANY 1345 (0,15 ) APPENINN 816 (-1,69 ) BIF 1870 (11,98 ) CIGPANNONIA 315 (5,35 ) CSEPEL 1024 (-0,39 ) Duna House A 3699 (2,13 ) EHEP 927 (19,92 ) ELMU 25250 (1,00 ) EMASZ 22640 (0,62 ) ENEFI 245 (0,82 ) ESTMEDIA 67 (1,52 ) FHB 620 (4,73 ) FORRAS/OE 1023 (2,71 ) FUTURAQUA 53 (-1,85 ) GSPARK 3690 (-0,27 ) KONZUM 3127 (0,90 ) KPACK 8880 (14,18 ) MASTERPLAST 599 (-0,17 ) MOL 3210 (0,34 ) MTELEKOM 469 (-0,21 ) NORDTELEKOM 22 (4,76 ) NUTEX 74 (-1,33 ) OPUS 681 (4,45 ) ORMESTER 1250 (4,17 ) OTP 9980 (-0,40 ) OTT1 232 (5,94 ) PANNERGY 547 (1,11 ) RABA 1261 (-1,41 ) RICHTER 6990 (0,65 ) SET Group 65 (4,84 ) WABERERS 4775 (-0,73 ) ZWACK 16790 (-0,06 )