2024 március 29

Bíróság elé áll két nagy amerikai légitársaság

A légitársaságok azzal érvelnek, hogy az alku lehetővé teszi számukra, hogy versenyezni tudjanak a nagyobb légitársaságokkal. A Biden-kormányzat azonban azt állítja, hogy a megállapodás gyakorlatilag egy fúzió, amely felhajtja a viteldíjakat. Tavaly szeptemberben az igazságügyi minisztérium hat állam és a Columbia körzet főügyészeivel együtt beperelte a partnerség megakadályozására, amelyet a Trump-kormányzat utolsó napjaiban hagytak jóvá. A trösztellenes per próbatétel lesz Joe Biden elnök igazságügyi minisztériuma számára, amelynek feladata, hogy keményen fellépjen a versenyt fenyegető veszélyekkel szemben. A trösztellenes nyomulás azonban akadályokba ütközött. A hónap elején egy szövetségi bíró elutasította az igazságügyi minisztériumnak a UnitedHealth Change Healthcare felvásárlását. A múlt héten egy másik szövetségi bíró elutasította a DOJ azon ajánlatát, hogy megakadályozza a két nagy amerikai cukorfinomító közötti fúziót.

A légitársasági szövetség elleni perre akkor kerül sor, amikor a JetBlue megpróbálja felvásárolni a Spirit Airlines diszkont légitársaságot. 3,8 milliárd dollárért, hogy az ország ötödik legnagyobb légitársaságává váljon, és ez az ügylet nagy akadályokba ütközik a szabályozó hatóságok előtt, bár ez a partnerség nem képezi a per tárgyát. A JetBlue, a New York-i székhelyű, furcsa légitársaság fapados légitársaságként azonosítja magát, de magas színvonalú termékeket is kínál, mint például a prémium Mint osztály, és tavaly New Yorkból és Bostonból Londonba indított járatokat. A légitársaság a növekedés érdekében partnerségekhez és most egy lehetséges felvásárláshoz folyamodott. „Úgy gondolom, hogy ezen és a Spirit fúzión keresztül azt láthattuk, hogy a vezetőség úgy véli, hogy kihívást jelent számukra a növekedés skálázása, és túl lassúnak látják a szerves növekedés ütemét” – mondta Samuel Engel, az ICF tanácsadó cég légiközlekedési elemzője.

A légitársaságok északkeleti szövetsége lehetővé teszi számukra a bevételek megosztását, az útvonalak összehangolását és az egymás gépein történő helyértékesítést, ami a légitársaságok szerint segít nekik abban, hogy jobban versenyezzenek a rivális United Airlines-szal és a Delta Air Lines-szal szemben. Az ICF adatai szerint az American és a JetBlue együttesen mintegy 31%-os részesedéssel rendelkezik a New York Cityt kiszolgáló főbb repülőterekről induló járatokból, míg a United 24%-kal, a Delta pedig 22%-kal. Bostonban a NEA alá tartozó légitársaságok együttesen 45%-os részesedéssel rendelkeznek az induló helyekből, szemben a Delta 24%-ával és a United 8%-ával.

A szövetség „megszünteti az American és a JetBlue közötti jelentős versenyt, amely alacsonyabb viteldíjakat és magasabb színvonalú szolgáltatást eredményezett az említett repülőterekre és repülőterekről utazó fogyasztók számára” – állítja az igazságügyi minisztérium keresetében. „Emellett a JetBlue sorsát szorosan az American sorsához fogja kötni, csökkentve a JetBlue ösztönzőit arra, hogy az ország piacain versenyezzen az American-nel”. Az American és a JetBlue szombaton benyújtott, tárgyalás előtti beadványában azt állította, hogy nincs bizonyíték arra, hogy a fogyasztóknak kárt okozott volna a szövetség, és hogy a szövetség lehetővé teszi számukra, hogy olyan, kapacitáshiányos repülőtereken terjeszkedjenek, ahol egyedül nem lennének képesek rá. A tanúk között várhatóan szerepelnek a légitársaságok felsővezetői, köztük a JetBlue vezérigazgatója, Robin Hayes, aki a keddre tervezett első tanú lesz. Más légitársaságok vezetői is tanúskodhatnak.

A tárgyalás akkor kezdődik, amikor Biden és más kormányzati tisztviselők keményen fellépnek a légitársaságok teljesítményével szemben, miután a nyáron megnőtt a járattörlések és késések száma. Hétfőn Biden bejelentette egy új szabályra vonatkozó javaslatát, amely előírná a légitársaságoknak és az online utazási irodáknak, hogy a viteldíjak keresésekor tájékoztassák az utasokat a kiegészítő szolgáltatások, például az ülésválasztás díjáról. Nyáron a Közlekedési Minisztérium szigorúbb szabályokat javasolt a járatok törlése vagy késése esetén az utasoknak járó visszatérítésekre vonatkozóan. „Soha senki nem vesztett még szavazatokat azért, mert kritikusan nyilatkozott a légitársaságokról” – mondta Matt Colbert, aki korábban több amerikai légitársaságnál is irányította az üzemeltetést és a stratégiákat, és aki az Empire Aviation Services tanácsadó cég alapítója.

Forrás: https://www.cnbc.com/2022/09/27/jetblue-american-airlines-go-to-court-in-justice-department-antitrust-fight.html