2024 március 29

Erőművek sorát váltja ki a takarékos hajtás

A piacvezető energetikai és automatizálási cégcsoport által üzembe helyezett villamos hajtások becsült éves energia-megtakarítása 19 százalékkal javult az előző évihez képest. A villamos hajtásokat a villanymotorok sebességének és energiafogyasztásának szabályozására alkalmazzák. És az így elérhető energia megtakarítás azért is kiemelkedően fontos, mert a globális villamos energia felhasználás egynegyede írható az ipari villanymotorok számlájára.

Korántsem mondhatjuk, hogy az ipari motorok felhasználási területén már minden lehetőséget kiaknáztak volna az energia megtakarításra. Ahogy Ulrich Spiesshofer, az ABB Gyártásautomatizálás és Hajtások divíziójának vezetője és egyben a Group Executive committee tagja fogalmazott: a jövő óriási lehetőségeket tartogat még az energia- és költségmegtakarítás tekintetében, mert jelenleg az ipari motoroknak csak 10 százaléka van felszerelve villamos hajtással. Ezért még hosszú ideig a hatékonyabb energiafelhasználás lesz a legjobb módja annak, hogy csökkenteni tudjuk az energiafogyasztást, és ezzel együtt a költségeket, valamint a károsanyag-kibocsátást is. A költségmegtakarítás az ügyfél oldalon, éves szinten 34 milliárd dollárra tehető, de a károsanyag-terhelés mérséklését sem szabad alábecsülni. Mert az ABB hajtások által tavaly megtakarított energia megfelel 260 millió tonna szén-dioxid kibocsátásnak, amennyiben ezt az energiát fosszilis tüzelőanyagokkal állították volna elő.

A villanymotorokat széles körben alkalmazzák az iparban, például vízszivattyúzásnál, ventilátorok és légkondicionálók működtetésénél, futószalagok hajtásánál, acél hengerlésénél, liftek mozgatásánál. Az ABB éves energia-megtakarítási becslése azon összehasonlításon alapul, amely a készülékek átlagos áramfogyasztását vizsgálja fordulatszám-szabályozóval és a nélkül. Azok a villanymotorok, amelyek nincsenek ellátva fordulatszám-szabályozással, névleges fordulatszámon működnek és ezeket mechanikusan fojtják, ha kisebb teljesítményre van szükség. Miután egy motor életciklusában – méretétől függően – 92-95 százalékban az energia felelős a kiadásokért, ezért az elektromos hajtásba történő beruházás, általában kevesebb, mint két év alatt megtérül.