2024 április 19

Kártyadigitalizáció: megkönnyíti az életünket és kockázatokat csökkenthet

A lakosság 61 százaléka már próbálta és hasznosnak találta, vagy pozitívan áll hozzá és a jövőben tervezi kipróbálni a bankkártyája digitalizálását. Derült ki az OTP Bank friss felméréséből. Azonban még mindig vannak, akik tartanak a kártyadigitalizáció lehetőségétől.

Egyszerű, gyors, praktikus – manapság ez a három alapkritérium, amely meghatározó az emberek mindennapjaiban. Ez alól a pénzügyek sem jelentenek kivételt. Így az sem meglepő, hogy egyre inkább háttérbe szorul a készpénzes fizetés. Az olyan megoldások kerülnek előtérbe, amelyekkel a fizetésre fordított idő csökkenthető.

Az OTP Bank friss reprezentatív felmérése[1] szerint a magyarok közel hatvan százaléka a bankkártyát használja leggyakrabban fizetésre. A válaszadók kétharmada ezt a fizetési módot gyors, praktikus megoldásnak tartja, ami megkönnyíti az életét. Kifejezetten a telefonos vagy okosórás megoldást pedig a megkérdezettek 16 százaléka preferálja. Ami már egy újabb szint a fizetési lehetőségek terén, hiszen itt már kártyadigitalizációra is szükség van. A lakosság 35 százaléka már próbálta, és hasznosnak is találta ezt a fizetési módot. Több mint negyedük pedig pozitívan áll hozzá, és tervezi, hogy a jövőben kipróbálja.

A tévhiteik miatt még mindig vannak, akik tartanak a digitalizációtól. A megkérdezettek 64 százaléka attól fél, hogy ha elhagyja vagy ellopják a telefonját, akkor más is vásárolhat a kártyájával, 63 százalék pedig attól, hogy ha feltölti az online térbe a kártyaadatait, akkor visszaélhetnek vele. A válaszadók több mint felét az a félelem tartja vissza a kártyadigitalizációtól, hogy ha lemerül az okoskészüléke, akkor nem fog tudni fizetni. Azoknak a száma azonban elenyésző (csupán 15 százalék), akik a technikai háttérben látják a nehézséget és attól tartanak, hogy túl bonyolult, nehezen érthető és komplikált folyamat a kártyadigitalizáció.

Kártyadigitalizáció: megkönnyíti az életünket és kockázatokat csökkenthet

„A tévhitekkel ellentétben a digitalizált bankkártyahasználat is olyan biztonságos, mint a bankkártyával történő fizetés. Telefonunk, okosóránk esetében az adott eszköz automatikus zárolása még több védelmet nyújt. Például a telefonunkon a tranzakció jóváhagyásához a készüléket fel kell oldani, jellemzően biometriával, ami teljesen egyedi, ez pedig még további biztonságot nyújt” – mondta Szénási Tamás, az OTP Bank Szenior bankkapcsolati termékszakértője.

A felmérés is rávilágított arra, hogy sokan élvezik a digitalizált kártya előnyeit: 45 százalék a gyors fizetés miatt, 44 százalék pedig azért kedveli, mert mindig kéznél van.

A válaszadók harmada akkor látja hasznát a lehetőségnek, amikor otthon hagyja a pénztárcáját és másképp nem tudna fizetni. A megkérdezettek 29 százaléka szerint a kártyadigitalizáció azért jó, mert kényelmes, nem kell plusz dolgot magunkkal vinni a fizetéshez.

[1] Az OTP Bank felméréséről: A felmérés az OTP Bank megbízásából, a Pulzus Kutatási Rendszer közreműködésével készült. Az adatfelvétel időpontja: 2023.09.25-10.03. A felmérés 1026 fős mintája a 18 év feletti magyar alapsokaságot reprezentálja nem, kor, iskolai végzettség és település típus szerint.

Borítókép forrása: Shutterstock