2024 április 26

E-teherautók: egy figyelemre méltó kísérlet

Pedig a teherautók elektromos meghajtásával foglalkoznak vállalatok. A svájci E-Force One például a német Meyer Logistikkal szövetkezett villamos teherautók építésére. Ezek a járművek azonban drágábbak a hagyományos teherautóknál, különösen az akkumulátoruk kerül a többszörösébe. Ráadásul háromszáz kilométer megtételére képesek, a feltöltésükhöz pedig legalább hat órára van szükség.

Felsővezetékről kapnák az áramot a járművek

Mindazonáltal ezeknek az autóknak jó néhány közismert előnye is van. A többi között az, hogy kímélik, nem szennyezik a környezetet, a működtetésükhöz zöldenergia használható. Ezért is foglalkozik egy olyan nagyvállalat, mint a Siemens fejlesztő gárdája az elektromos teherautózás fejlesztésével. Ők azonban nem nagy teljesítményű akkumulátorokat építenének a járművekbe, hanem a vasúti és trolibusz közlekedésből ismert módon, felsővezetéken keresztül juttatnák a teherautókat villamos energiához.

Az elképzelés annyira nem a fantázia világa, hogy az első kísérleti projektet 2012-ben kezdték el megvalósítani Berlintől északra. Most újabb fejezetéhez érkezett a Siemens projektje. A tervek szerint Los Angeles kikötőjének közelében 3,2 kilométer hosszúságú útszakaszt hoznak létre, amely alkalmas lesz felső vezetéken táplált villamos teherautók közlekedésére.

A fejlesztésben részt vesz a Volvo és a Mack

A teherautók, amelyeket a Volvo és a Mack fejleszt a projekt számára, képesek lesznek be- és kicsatlakozni az elektromos hálózatba. Ez azért is szükséges, hogy előzni tudjanak az úton. Amikor a járművek nem kapcsolódnak az elektromos vezetékhez, akkor egy dízel, vagy földgáz üzemű motor kapcsol be, vagy éppen az akkumulátor segíti az előre haladást.

A Siemens persze nem látja értelmét, hogy több száz kilométer hosszúságú autósztráda szakaszokat valósítson meg. A megoldása inkább arra alkalmas, hogy a teherautók által erősen igénybe vett rövidebb útszakaszokon enyhítse a környezet terhelést. Ezzel együtt a Los Angeles-i projekt csupán az első lépés, amellyel egy későbbiekben megvalósítható nagyobb elképzelést tesztelnek.

Az Amerikai Egyesült Államok két nagy kikötőjének Los Angeles-nek és Long Beach-nek a térségében keresnek olyan megoldást, amellyel megóvható lenne a környezet. Valójában az áruk szállítását kellene ilyen módon megoldani a kikötők harminc kilométeres körzetében lévő logisztikai központokba. Jelenleg ezeken az útszakaszon naponta hetvenezer teherautó szállítás valósul meg, amelynek egy részét elektromos járművekkel lehetne teljesíteni. A tesztek első eredményeit 2016-ban lehet majd kiértékelni. A Siemens mérnökei úgy gondolják a rendszerük jobb és megvalósíthatóbb mások elképzeléseinél.

Indukciós módon jutnának energiához a szállítók

Merthogy másfajta elgondolások is léteznek. Például olyanok, amelyek alapján az utakba fektetnék le az elektromosságot biztosító kábeleket. A járművek úgynevezett indukciós módon jutnának a mozgásukhoz szükséges elektromos áramhoz. A szakemberek egy része azonban úgy véli, hogy ez a módszer egyelőre nem megoldás a teherautók energiaellátáshoz.

Ismeretes, hogy a BMW egy ideje már dolgozik egy indukciós akkumulátor töltő megvalósításán. Az elképzelések szerint azonban még a töltők első generációjának megvalósulására is várni kell egy ideig, s csak majd ezután jönnének a nagyobb kapacitású berendezések. Az elképzelések szerint a töltéshez a sofőrnek egyszerűen csak a földön lévő, padlóba integrált töltőmodul fölé kell állnia, s már töltheti is az autóját a környezetetkímélő energiával.