2024 április 25

Ilyen lett a Seat Leon ST Cupra

Legyen éppen szó munkáról vagy családi programokról, sport- vagy hobbicélokról – sokoldalúságának köszönhetően a Leon ST CUPRA az élet minden területének ideális sportautója.

„Az új Leon ST CUPRA nagy teljesítményű modelljeink kínálatának optimális kiegészítője. Magas teljesítményszintjének és kifejező dinamikájának együttese a hosszú utakon is színvonalas kényelemmel és a meggyőző ár/érték-aránnyal kiegészülve valóban egyedülállóvá avatja” – emelte ki Jürgen Stackmann, a SEAT S.A. igazgatótanácsának elnöke.

seat leon-st-cupra-34front_medium

Az új modell kivitelétől függően 195 kW/265 LE vagy 206 kW/280 LE teljesítményt produkál. Az adaptív futómű-szabályzás (DCC), az első tengely differenciálzárja, a progresszív kormányzás és a CUPRA Drive Profile, valamint a szériafelszereltséget bővítő teljes-LED fényszórók a legkorszerűbb műszaki megoldások további példái.

Hajtásrendszer – A csúcsteljesítmény „szériafelszerelés”

A CUPRA 280, vagyis a márka csúcsmodellje az extrafelszerelésként rendelhető DSG sebességváltóval álló helyzetből mindössze 6,0 másodperc alatt „katapultál” 100 kilométer/órára, de manuális váltóművel is csupán 6,1 másodpercet igényel. Végsebességét puszta formalitásként 250 kilométer/óránál szabályozza le az elektronika. 350 newtonméter maximális forgatónyomatéka igen széles, az 1700 és 5600 percenkénti fordulatszám közötti tartományon szolgál minden menethelyzetben bőséges vonóerővel. A 195 kW/265 LE teljesítményű, szintén 350 newtonméter forgatónyomatékú Leon ST CUPRA csupán egy árnyalatnyival marad el tőle, a 0 – 100 km/h sprint itt manuális sebességváltóval 6,1másodpercet igényel.

Mindkét változata szabvány szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztása 6,6 (DSG sebességváltó) illetve 6,7 literre (manuális sebességváltó) adódik, kilométerenként mindössze 154 és 157 gramm szén-dioxid kibocsátása mellett.

seat leon-st-cupra-side_medium

High-tech motorkomponensek

Sportmotorként a 2.0 TSI a gázpedál minden mozgására közvetlenül reagál és igencsak pörgős karakterrel örvendezteti meg a vezetőt. A kettős befecskendezés technikájában a közvetlen befecskendezés rendszerét a részterhelési tartományokon szívócsatorna-befecskendezés egészíti ki, amely optimális hangolásával egyaránt hatékonyan mérsékli az üzemanyag-fogyasztást és a részecske-kibocsátást.

A hengerek mindenkor optimális töltési fokáról az állítható vezérműtengelyek, valamint a kipufogóoldal szelepemelés-szabályzása (Valve Lift System) gondoskodik. A CUPRA gazdaságossági csomagjának részei továbbá az automatikus motorleállítás és indítás (Start-Stop rendszer), valamint a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszerei.

Futómű – pontosság és a dinamika

A szériafelszereltségét bővítő dinamikus futómű-szabályzás rendszerével (Dynamic Chassis Control DCC), első differenciálzárjával és progresszív kormányzásával az új Leon CUPRA eleve meglehetősen gyors elődjénél is jobb köridőket futott a versenypályán. Emellett jóval kényelmesebben is vezethető, s a hosszú autópálya-szakaszokon is magas színvonalú kényelmet biztosít. A biztos lassulási képességekről CUPRA-specifikus nagyteljesítményű fékberendezés gondoskodik, amely a vörösre fényezett féknyergekről ismerhető fel.

seat leon-st-cupra-dynamic_medium

Dynamic Chassis Control (DCC)

A kedvező menetdinamikai képességek döntő fontosságú alapelemei a csekély saját tömeg és a nagymerevségű karosszériaszerkezet. Az új Leon család a következetes könnyűszerkezetes építés jegyében született konstrukciója az ST CUPRA esetében is jól érzékelhető. A kifejezetten a CUPRA számára „finomhangolt” adaptív futómű-szabályzás (DCC) új generációja még érzékenyebb és gyorsabb működésű és karakterisztikája mindössze ezredmásodpercek alatt alkalmazkodik a pillanatnyi menethelyzethez – illetve a vezető kívánságaihoz. A CUPRA Drive Profile segítségével a vezetés élménye pontosan az egyéni ízlésre szabható.

Differenciálzár

Az első tengely új fejlesztésű differenciálzárja javítja az elsőkerék-hajtású modell vonóerő-átadási és menetdinamikai képességeit. A konstrukció elektronikus szabályzás alapján hidraulikusan egymáshoz préselt lamellakötegekkel működik. A maximális zárónyomaték 1600 newtonméter, extrém esetben pedig akár a teljes forgatónyomaték az egyik első kerékre irányul. A differenciálzár az ESP és az EDS rendszerekkel összehangolva dolgozik, s nem csupán a vonóerő-átadási képességeket fokozza, hanem gyorsításkor az alulkormányozottsági hajlamot is hatékonyan mérsékli.

Progresszív kormányzás

Az elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESP) specifikusan fejlesztették tovább, így biztonsági funkciói megőrzése mellett is kifejezetten sportos menettulajdonságokat kölcsönöz. Az extrém „bevetések” során – például versenypályán –két fokozatban ki is kapcsolható. Az első a kipörgésgátlót helyezi üzemen kívül, miközben az ESP sport-üzemmódjában működik tovább, amely az ébredő perdítőnyomaték hatására függőleges tengelye körül nagyobb szögelfordulást engedélyez a jármű számára. A második fokozatban az ESP teljesen kikapcsol.

CUPRA Drive Profile

A CUPRA Drive Profile segítségével a menettulajdonságok vezetője egyéni igényeire szabhatók. A Comfort és a Sport üzemmódok mellett természetesen leginkább a CUPRA módusz állt a martorelli mérnökök érdeklődésének középpontjában.

seat leon-st-cupra-logo_medium

Erőteljes dizájn

Az ST elejének újszerű kialakítása – a nagyméretű légbeömlő nyílásokkal és a teljes-LED fényszórókkal – erőteljes fellépést kölcsönöz számára, akárcsak a diffúzorelemmel kiformált hátsó lökhárító és a két ovális kipufogó-végcső. A könnyűfém keréktárcsákat szintén exkluzív dizájn jellemzi, miközben vörösre fényezett féknyergek és sötétített oldalablakok illetve hátsó szélvédő is hangsúlyozza a CUPRA egyedi karakterét.

Az utastérben az opcionális DSG sebességváltó kapcsolóbillentyűivel kiegészített, szintén egyéni stílusú CUPRA sportkormány, valamint a fekete Alcantara borítással és fehér díszvarrással készült sportülések tűnnek fel. Igény szerint teljes fekete bőr kárpitozás is rendelhető, amelyet ugyancsak fehér kontrasztvarrás díszít. Extrafelszerelésként különösen határozott oldaltartású kagylóülések is rendelkezésre állnak. A pedálborítások és a küszöblécek anyaga egyaránt alumínium.

Az ST CUPRA 280 karakteres, 19 col peremátmérőjű, titánhatású fényezéssel készült könnyűfém keréktárcsáiról, hátsó tetőlégterelőt is tartalmazó aerodinamikai csomagjáról (Aerodynamic Pack), féknyergei CUPRA feliratáról és külső visszapillantó tükrei feketére fényezett házairól ismerhető fel már első pillantásra. Az utastér dekorbetétjei itt fényes feketék vagy kívánságra krómbevonatúak.

Felszereltség – exkluzív és egyéni

Alapkivitelének ugyanis éppúgy része a progresszív kormányzás, az adaptív futómű-szabályzás, a differenciálzár és a CUPRA Drive Profile, mint a 18 col (CUPRA 280: 19 col) peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsák és a nagyteljesítményű fékrendszer.

Hasonlóképpen az alapfelszereltséget gazdagítják a teljes-LED fényszórók és az ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpák. 5300 kelvin színhőmérsékletű fényük tónusa igen közel áll a nappali világosságéhoz, így alig fárasztja a szemet. A gazdaságosság terén alacsony energiaigényükkel tűnnek ki a fénykibocsátó diódák, a tompított világítás teljesítményfelvétele például egyenként csupán 20-20 watt.