A téli autózás íratlan szabályai

| szerző: | olvasási idő: kb. 3 perc

Hivatalosan is beköszöntött a tél, és ezt nem csak a naptárunk jelzi, hanem az időjáráson is észleljük. A nappali átlaghőmérséklet 5 Celsius fok alatt van, éjszaka pedig már fagypont alá is hűlhet. Az ország nagy részében már a hét közepén leesett az első hó, amely magával hozta a csúszós út okozta baleseteket is. Ezért nem lehet elégszer hangsúlyozni autóink, jávműveink megfelelő téli felkészítését. Nézzük, mit kell rendbe tennünk, mielőtt beülünk a volán mögé az év leghidegebb hónapjaiban!

Már pár centi hó is fennakadást tud okozni. Ezt jól prezentálta a csütörtöki eset: Nógrád megyében több ízben is problémákat szült a hirtelen jött havazás, és az ország több megyéjére is elsőfokú riasztást adtak ki az időjárás miatt.

Az elkövetkezendő napokban csak elvétve számíthatunk havazásra, inkább a havas eső és a záporeső lesz jellemző. Ám nem is kell feltétlenül hó ahhoz, hogy vészhelyzet alakulhasson ki, a csapadékos időjárás a fagyponttal párosulva önmagában is előidézheti a bajt. Nem árt tehát felkészülni, mielőtt autónkkal útnak indulunk. Mutatjuk a téli vezetés íratlan szabályait!

Ne kísértsük a sorsot!

Bár nem kötelező, 7 fok alatt már ajánlott téli gumikra váltani. Azonban az sem feltétlenül jó megoldás, ha egyszerűen visszatetetjük azokat, amik megmaradtak tavalyról. A szakértők szerint ugyanis a téli hónapokban nyári gumikon, vagy négy milliméter alatti profilmélységű téli abroncsokon közlekedni felelőtlenség, hiszen így olyan helyzetet teremthetünk, amellyel nem csak magunkat, hanem a közelünkben közlekedőket is életveszélybe sodorhatjuk.

Forrás: Vredenstein

Miért fontos az időjárásnak megfelelő abroncsokat választani? A válasz egyszerű: nyári és a téli gumi nem csak mintázatában tér el, hanem szerkezetében is. Ennek következtében a nyári gumi a hideg hatására merevebbé válik, veszít tapadásából, így pedig sokkal könnyebben megcsúszunk a nedves, síkos utakon. Ezen kívül a nyáriguminak a fagypont közelében már jelentősen, akár a háromszorosára is megnőhet a fékútja, amely nem éppen a biztonságos közlekedés hozzávalója.

Ráadásul, ha téli útviszonyok között nyári gumival okozunk balesetet, még a biztosító sem feltétlenül fizeti ki a kárt, ugyanis a cégek általában nem vállalják a felelősséget a mi hanyagságunkért. Így pedig már jóval többe kerülhet a téli közlekedés, mintha megvettük volna az új téli abroncsokat.

Tudjunk megálljt parancsolni!

Biztonsági szempontból a fék megbízható működésének jelentősége is egyértelmű. Ha csúszik az út, akkor pedig különösen fontos, hogy mindkét oldalon azonos legyen a fékezőnyomaték. Ha ez nincs így, az autónk könnyen megpördülhet, ami akár balesethez is vezethet. Épp ezért a járművek téli felkészítéséhez a fékek ellenőriztetése, szükség szerint pedig a fékbetétek cseréje is hozzá tartozik.

Ne most gyakoroljunk az autótoló bajnokságra!

Ha autónk leáll az út közepén és sehogy sem tudunk új életet lehelni bele, az elég kellemetlen lehet. Ennek leggyakoribb oka, hogy az akkumulátor feladja a harcot. 

Az autóforgalmazók szerint egy négy éves akkunál már ajándéknak vehetünk minden napot, amikor még el tudunk indulni. Nem érdemes azonban kivárni ez a 4 évet, és főleg télen nem ajánlott kockáztatni. A hideg miatt ugyanis az aksik kapacitásuknak akár kétharmadát is elveszíthetik, egy régebbi darabnál ráadásul úgy pörög visszaszámláló, hogy mi sosem tudjuk, éppen hol tart. Orosz rulettezés helyett így inkább az ellenőriztetést, öreg akkumulátorok esetében pedig a cserét javasoljuk.

Figyeljünk mindenre, ami megfagyhat!

A téli felkészülésnek fontos pontja a folyadékok ellenőrzése is. A benzinkutaknál beméretthetjük a motor hűtőfolyadékát, és érdemes a maximum jelzésig feltölteni a tartályt minimum mínusz 25 Celsius fokos fagytűrő képességű koncentrátummal.

Különös figyelmet kíván a szélvédőmosó folyadék is, ugyanis bár a nyári keverék kitűnően oldja a bogármaradványokat, a fagyponthoz közeledve már nem a barátunk. Ha a hőmérséklet 1-2 Celsius fok környékére hűl, a zöld színű folyadék menet közben odafagyhat a szélvédőre, ez pedig az ablaktörlő lapátoknak sem tesz túl jót, nem is beszélve a látási viszonyok romlásáról.

Télen a legmegfelelőbb választás a zord időnek megfelelő, akár mínusz 20-30 fokig is fagyálló, kék színű szélvédőmosó folyadék. Itt azonban figyeljünk a minőségre: az olcsóbb fajták akár mínusz 10 fok környékén is jégkásává válhatnak.

Ne csak nézzünk, lássunk is!

A téli időszakban rengeteg minden ronthatja a vezetés közbeni látási viszonyokat: a sűrű havazás, a vízesés-szerű zápor, a köd, az ónoseső és a korai szürkület sem segít a tisztánlátásban. Ezért nagyon fontos, hogy legalább a szélvédőnk, és az azon felgyülemlett szennyeződés és csapadék ne tartozzon az akadályozó tényezők közé.

MTI Fotó: Balogh Zoltán

Ajánlott sűrűn ellenőrizni az ablaktörlő lapátjaink állapotát, kopás esetén pedig lecserélni őket, hiszen az elhasználódás során a törlőhatékonyságuk jelentősen lecsökken. A lapátok védelme érdekében a legtöbb szakértő az javasolja, hogy ha szabad ég alatt parkolunk, hajtsuk fel az ablaktörlő karokat: ezzel megakadályozhatjuk hogy a gumi az üveghez fagyjon, és megspórolhatunk némi bosszúságot a reggeli indulásnál.

Emellett a hajnali fagyok okozta további kellemetlenségekre sem árt felkészülni: mindig legyen nálunk jégkaparó, és érdemes beszerezni egy ablaklehúzót és egy szélvédőseprűt is. A téli időszakban azonban a napirendünket is át kell szerveznünk egy kicsit, ha autóval járunk munkába: a jégkaparásra és az autó bemelegítésére érdemes legalább 5-10 percet szánni, így ajánlott ennyivel előbb járművünkhöz indulni a fagyos reggeleken.

A külföldi útra is készüljünk fel!

Aki nem hegyvidéken lakik, nem rendelkezhet túl sok tapasztalattal a hólánc felhelyezésével kapcsolatban. Viszont ha épp sítúrára vagy külföldi utazásra készülünk, érdemes még itthon, szárazabb körülmények között gyakorolni, hogy ne sötétben, mínusz 10 fokban szembesüljünk először a használati utasítással.

Indulás előtt jó tisztában lenni vele, melyik országokban kötelező a hólánc, valamint a téligumi használata. Néhány határnál már az átlépésnél ellenőrizhetik, hogy nálunk van-e a hólánc-szett, illetve milyen abroncsokkal érkezünk. Szlovéniában, Finnországban, Svédországban és Norvégiában például kötelező a téli gumi használata, de Nyugat-Európa egyes kijelölt útszakaszain sem engedélyezik a nyári abroncsokkal való közlekedést.

Teherautó a behavazott úton Pilisszentkeresztnél 2017. november 30-án. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Egyéb jó tanácsok

Indulás előtt mindig ellenőrizzük a fényeket, hiszen a ködös-havas időben még fontosabb, hogy jól látszódjunk! Legyen nálunk fényvisszaverő mellény is, hogy akkor is észrevegyenek minket, ha az út szélén lerobbant autónkból kiszállunk!

Ha van légkondicionáló a gépjárművünkben, bátran használjuk télen is! Segítségével gyorsabban párátlaníthatjuk az ablakokat. Ha fűtünk, érdemes csak az autó bemelegedése után útnak indulni, hogy ne kelljen tetőtől-talpig beöltözve vezetnünk. A vastag ruhák lekorlátozhatják a mozgásunkat, így a reakcióidőnk is nőhet.

A fűtés használata miatt autónk többet fogyaszthat, ezért érdemes mindig nagyjából teli tankkal járni. Ha a hó fogságába esünk az utakon, hálásak leszünk majd magunknak, hogy indulás előtt tankoltunk. Tartsunk magunknál takarót és meleg váltó ruhákat is arra az esetre, ha huzamosabb ideig fűtés nékül maradunk! Hasznát vehetjük még egy vontatókötélnek, egy erős fényű zseblámpának és egy bikakábelnek is. Ezeken kívül jó, ha mindig van az autóban 1-2 liter téli ablakmosó folyadék: a latyakos időben hamar elfogy.

Havazásban és csúszós utak esetén ajánlott a megszokottnál jóval nagyobb követési távolságot tartani, jeges felszínen akár a tízszeresére is nőhet a szükséges féktávolság. Továbbá ne felejtsük otthon a telefonunkat sem, hogy a legkisebb bajban is tudjunk segítséget kérni. Természetesen a tél sem mentesít minket a szabályok alól: vezetés közben továbbra sem telefonálhatunk, lehúzódva azonban már be tudjuk jelenteni az illetékes szerveknek, ha balesetet láttunk, esetleg velünk történt valami.

Hirdetés
Brexit

Azonnal megoldandó feladatokra figyelmeztet a Gyáriparosok Európai...

A brit gyógyszer- és vegyipari szektor az Európai Unió szabályozási...

Hirdetés
Szavazz!

Meddig szárnyalhat a bitcoin?

Már a csőd szélén álló Venezuela elnöke is saját kriptovalutával akarja...

Minek nyitunk Keletre?

Napokra megbénította a magyar fővárost a kínai miniszterelnök budapesti...

Kiöregszik a magyar?

Amióta csak népszámlálást tartanak Magyarországon, még sosem volt ennyire...

Vagyon

Értéktelen valutákból és régi játékokból nem lehet meggazdagodni. Vagy mégis?

Öt gyanúsítottat hallgattak ki a nyomozók a napokban az úgynevezett...

Hirdetés
Találtuk

Kinek a hibája, hogy elhízott a fél világ?

A rossz táplálkozás különféle következményei eltérő mértékben, de Európa és...

Hóra és esőre készülhetünk a jövő héten

Változékony idő várható a jövő héten: többször is kisüthet a nap, de többfelé...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Ezek voltak 2017 legfelkapottabb autói »

ALTERA 4100 (3,77 ) ANY 1310 (-0,68 ) APPENINN 712 (-1,79 ) BIF 1625 (1,56 ) CIGPANNONIA 485 (0,83 ) CSEPEL 995 (1,53 ) Duna House A 3850 (0,79 ) ENEFI 215 (-0,46 ) ESTMEDIA 46 (2,22 ) FORRAS/OE 1280 (4,92 ) FUTURAQUA 58 (3,57 ) GSPARK 3573 (0,08 ) KONZUM 3435 (-1,94 ) MASTERPLAST 575 (-0,35 ) MOL 3019 (1,07 ) MTELEKOM 467 (1,30 ) NORDTELEKOM 23 (4,55 ) NUTEX 73 (1,39 ) OPUS 645 (-0,92 ) OTP 10185 (-0,97 ) OTT1 240 (-4,00 ) PANNERGY 535 (0,94 ) RICHTER 6435 (0,31 ) WABERERS 4750 (-1,04 ) ZWACK 16780 (0,18 )