Ez vár a hazai autóiparra

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A magyar GDP egyik legfontosabb összetevője a folyamatosan növekvő autóipar, mely jelenleg is több mint 154 ezer embert foglalkoztat. 2016-ban a hazai gyáripari teljesítményünk 29 százalékát adta ez az iparág, 25,4 milliárd eurót termelve, ráadásul további növekedés várható a jövőben. Másrészt az emissziós botrányok komoly gondot jelenthetnek már középtávon is, azonban hatásaik egyelőre nem érezhetők hazánkban. Az Euler Hermes magyarországi autóipari elemzéséből kiderül, hogy a négy nagy hazai gyártó - Mercedes, Audi, Opel, Suzuki - beruházásai mellett további lehetőséget jelenthet, hogy hazánk az innovatív technológiák fejlesztésének (önvezetőjármű-szoftverek, akkumulátorok, tesztpálya) egyik központjává válik. A másik oldalról egyre nagyobb nehézséget okoz - és nem csak erre a szektorra jellemzően - a növekvő hazai munkaerőhiány, melynek kezelése komoly kihívást jelent a gyártók és a beszállítók számára is.

Fejlesztések

Magyarország teljes exportjának 20 százalékát az autóipar teszi ki, és a világ 20 legnagyobb autóipari beszállítójából 15 van jelen hazánkban. A négy nagy hazai autógyártó mindegyikénél – a folyamatos gyártáson kívül – jelentős beruházások zajlanak.

Az Audi gyárfejlesztése mellett, – melynek köszönhetően már a Q3 és a Q4 modellek is nálunk készülhetnek – a Mercedes Benz Hungária Kft. tervei között szerepel a meglévő üzem 580 millió eurós fejlesztése és egy új üzem felépítése is, mely 1 milliárd eurós befektetést igényel.

A Suzuki esztergomi gyára 1992 óta töretlenül üzemel, míg az Opel új tulajdonosa nemrég jelentette be a magyar üzem hosszútávú fejlesztési terveit. További pozitív hír a szektor számára, hogy a 2017 első félévében bejelentett, állami támogatást is élvező, tervezett hazai nagyberuházásokból nagyságrendileg minden harmadik (35 százalék) köthető az autóiparhoz.

Közvetlen beszállítók

A hazai gépjárműgyártók első szintű, közvetlen beszállítói a magyar gazdaság egyik legfontosabb szereplői jelenleg, és az Euler Hermes besorolása alapján többnyire az alacsonyabb kockázatú kategóriába tartoznak.

Ennek oka a hosszútávú szerződések megléte a gyártókkal, a folyamatos innováció, a kifejezetten szigorú audit szabályok alkalmazása, illetve a szektorra jellemző, az átlagnál megbízhatóbb fizetési fegyelem.

Éppen ezért a hazai beszállítói szektorban lévő cégek általánosságban jó pénzügyi-nyereségességi mutatókat tudnak felmutatni, és ennek megfelelően az egész hazai autóipar is az alacsony kockázatú szektor-besorolásban található az Euler Hermes besorolása alapján. Ezzel összefüggésben megemlíthető, hogy a cég által a magyarországi piacon nyújtott hitelbiztosítási fedezet 14 százaléka köthető az autóiparhoz.

A külviszonyok is számítanak

„A magyar autóipari termelés 92 százaléka exportra irányul, így ezt a szektort lehetetlen elszigetelten, csak a hazai folyamatokra fókuszálva elemezni. Mindez azt is jelenti, hogy a globális trendek és folyamatok szinte azonnal éreztetik hatásukat: a német gazdaság esetleges lassulását, a Brexittel kapcsolatos kihívásokat, a kínai vagy éppen az orosz piacok problémáit azonnal megérezzük. Az erős exportfüggőség természetesen a beszállítókra is vonatkozik, és az ő esetükben is – akár a multikra, akár a hazai KKV beszállítókra gondolunk – egyre fontosabb a gyors reagálás és az, hogy fejlesztéseikben, beruházásaikban is előrelátó módon, igyekezzenek mindig egy lépéssel a versenytársaik előtt járni” – mondta el Bujdosó Tünde, az Euler Hermes Hitelbiztosító kockázatkezelési igazgatója.

Az infotainment és a telematikai rendszerek növekvő fontossága miatt tehát a beszállítóknak is alkalmazkodniuk kell: a szoftverfejlesztés jelentősége egyre növekszik az elmúlt időszakban, megváltoztatja az iparág szereplői számára az új termékek és szolgáltatások kialakításának ütemezését.

Új technológiák

A számítógépes rendszerek stabilitása-fejlesztése, például az önvezető autókhoz kapcsolódóan egyre kritikusabbá válik, és ennek megfelelően a K+F+I költések szerepe is tovább emelkedhet ezen a területen.

Mindezt felismerve a 2014-2020-as költségvetési időszakban a magyar kormány 3 milliárd eurót fordít K+F+I területekre, melynek feltehetően egy jelentős része fog az autóipari beszállítóknál hasznosulni, ez pedig további lökést adhat a szektornak.

A beruházások nem állnak le

A következő évekre tekintve pozitív képet látunk, a beruházások nem állnak le: a Mercedes-Benz még tavaly jelentette be, hogy egymilliárd eurós beruházás keretében Kecskeméten egy új üzemet hoz létre.

2017. május végén felavatták a Samsung százmilliárd forintos beruházásban létrejött elektromosjármű-akkumulátor gyárát Gödön, mely az európai elektromos autóipar fellendülésében is fontos szerepet kaphat.

 Ugyanebben az időpontban, bő két hónapja Zalaegerszegen elkezdték építeni azt az európai szinten is egyedülálló tesztpályát, amely a hagyományos mellett az önvezető járművek tesztelésére és fejlesztésére is alkalmas lesz.

Nagy a versengés a Tesla-ért

A beruházás értéke 40 milliárd forint. Szintén az elektromos és az önvezető autókhoz kapcsolódó hír, hogy a Tesla, várhatóan az év végéig, megépíti Győrben az első Supercharger névre keresztelt töltőállomását.

Ugyanakkor az, hogy a Tesla európai gyártásának központja melyik ország lesz a régiónkban, feltehetően a 2017-es év második felében dőlhet csak el. Mindez egy közel 5 milliárd eurós beruházás lehet, mely természetesen egyből feltenné hazánkat az elektromos autógyártás világtérképére.

Hirdetés
Brexit

Azonnal megoldandó feladatokra figyelmeztet a Gyáriparosok Európai...

A brit gyógyszer- és vegyipari szektor az Európai Unió szabályozási...

Hirdetés
Szavazz!

Meddig szárnyalhat a bitcoin?

Már a csőd szélén álló Venezuela elnöke is saját kriptovalutával akarja...

Minek nyitunk Keletre?

Napokra megbénította a magyar fővárost a kínai miniszterelnök budapesti...

Kiöregszik a magyar?

Amióta csak népszámlálást tartanak Magyarországon, még sosem volt ennyire...

Vagyon

Értéktelen valutákból és régi játékokból nem lehet meggazdagodni. Vagy mégis?

Öt gyanúsítottat hallgattak ki a nyomozók a napokban az úgynevezett...

Hirdetés
Találtuk

Kinek a hibája, hogy elhízott a fél világ?

A rossz táplálkozás különféle következményei eltérő mértékben, de Európa és...

Hóra és esőre készülhetünk a jövő héten

Változékony idő várható a jövő héten: többször is kisüthet a nap, de többfelé...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Állást keresel? Itt terveznek létszámbővítést jövőre »

ALTEO 682 (-1,87 ) ALTERA 4000 (0,18 ) ANY 1319 (-0,53 ) APPENINN 715 (-0,69 ) BIF 1616 (1,19 ) CIGPANNONIA 481 (14,80 ) CSEPEL 980 (-3,26 ) Duna House A 3820 (3,64 ) EHEP 980 (-19,74 ) ELMU 24705 (-1,18 ) ENEFI 218 (-8,02 ) FHB 731 (0,55 ) FORRAS/T 1300 (-9,72 ) FUTURAQUA 56 (3,70 ) GSPARK 3570 (-0,72 ) KONZUM 3514 (-0,73 ) MASTERPLAST 578 (1,23 ) MOL 2976 (1,40 ) MTELEKOM 461 (-1,28 ) NORDTELEKOM 22 (-4,35 ) NUTEX 72 (1,41 ) OPUS 654 (-1,21 ) ORMESTER 1200 (-1,40 ) OTP 10215 (-0,63 ) OTT1 259 (-2,63 ) PANNERGY 530 (1,53 ) RABA 1246 (-0,72 ) RICHTER 6406 (0,09 ) SET Group 99 (1,02 ) WABERERS 4800 (-0,52 ) ZWACK 16750 (-0,24 )