Kína betiltaná a robbanómotoros autókat

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

A környezetszennyezés elleni küzdelem jegyében Kína azt tervezi, hogy betiltja a robbanómotoros autók gyártását és értékesítését.

Európai mintára

Hszin Kuo-pin ipari és információtechnológiai miniszterhelyettes a hét végén egy autóipari tanácskozáson jelentette be, hogy megkezdték a felméréséket, és az érintett hivatalokkal együttműködve határozzák meg a benzin és dízel üzemű új autók gyártásának és értékesítésének kivezetését meghatározó menetrendet.

A miniszterhelyettes nem nevezett meg pontos dátumot, csak annyit mondott, hogy "a közeli jövőben életbe lépő intézkedések bizonyosan mély változásokat eredményeznek az ágazat fejlődésében".

Kína ezzel a döntéssel csatlakozott olyan országokhoz, mint például Nagy-Britannia és Franciaország, amelyek ugyancsak megtiltják a hagyományos üzemanyaggal működő járművek gyártását és eladását, hogy ezáltal is csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását és a légszennyezettséget. A két európai ország céldátuma 2040.

A legfontosabb piac

Kína a világ legnagyobb autópiaca. A pekingi kormány erősen támogatja az elektromos és hibrid autók (new energy vehicles, NEV) gyártását és értékesítését, mint a környezeti terhelés enyhítésének egyik lehetőségét.

Tavaly 28 millió új autót adtak el Kínában, 14 százalékkal többet mint az előző évben. Ezen belül az "új energia járművek" száma 507 ezer volt, 53 százalékkal nőtt éves szinten. A tisztán elektromos meghajtású autók száma 65,1 százalékkal 409 ezerre emelkedett.

A kormány azt tervezi, hogy 2020-ig több mint 12 ezer töltőállomást építenek, hogy ki tudják szolgálni az elektromos és hibrid hajtású gépkocsik akkorra már nagyjából ötmilliós állományának az energiaigényét.

Így látják a szakértők

Csong Si, egy ágazati elemző elképzelhetőnek nevezte, hogy Kína céldátuma korábbi lesz 2040-nél, mivel egy olyan országban könnyebb változásokat elérni, ahol az autóhasználat viszonylag rövid múltra tekinthet vissza. Ha 2040-nél későbbi időpontot választanának, azzal Kína azt kockáztatná, hogy lemarad a zöld fordulatban, ezt pedig a kormány el akarja kerülni.

Csiu Kaj-csün, egy másik elemző viszont úgy gondolja, hogy a hatalmas járműállomány miatt Kínának több időre lesz szüksége az átálláshoz. Elképzelhetőnek tartja, hogy különböző sebességű lesz a változtatás. A nagyvárosokban, például Pekingben és Sanghajban legkorábban 2030-ban, a fejletlenebb régiókban viszont később kellene megkezdeni az átállást.

Kína azt vállalta, hogy az egységnyi GDP-re jutó szén-dioxid-kibocsátás 2005-ben mért szintjét 60-65 százalékkal csökkenti 2030-ra, és a nem fosszilis eredetű energia teljes fogyasztáson belüli arányát 20 százalékra növeli.

Hirdetés
Brexit

Londoni makrogazdasági elemzők szerint az új brit költségvetési tervezetben...

A brit kormány 3 milliárd fontot (több mint ezermilliárd forintot) különít el...

Forex mazsoláknak

Az éles számlának való nagy bemutatkozásom után már másnap úgy döntöttem...

Hirdetés
Szavazz!

Kiöregszik a magyar?

Amióta csak népszámlálást tartanak Magyarországon, még sosem volt ennyire...

Legyünk e-sport nagyhatalom?

Úgy tűnik a kormányzat elszánt ebben a kérdésben, bár a magyar e-sport még...

Felszámolható az offshore?

A BBC Panorama műsorából derült ki, hogy még az Apple amerikai informatikai...

Vagyon

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) lezárta a Hortobágyi Halgazdaság Zrt. és a...

A befektetési alapok vagyona októberben 84 milliárd forinttal, 1,4...

Hirdetés
Találtuk

Hóra és esőre készülhetünk a jövő héten

Változékony idő várható a jövő héten: többször is kisüthet a nap, de többfelé...

Amerikai rakétákból vásárol be Lengyelország

Az Egyesült Államok 10,5 milliárd dollár értékben ad el Patriot rakétavédelmi...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

A fuvarozók nem lehetnek a belpolitika játékszerei »

4IG 1998 (-0,05 ) ALTEO 5300 (2,91 ) ALTERA 3864 (15,41 ) ANY 1341 (-0,67 ) APPENINN 759 (-3,31 ) BIF 1805 (0,28 ) CIGPANNONIA 303 (1,00 ) CSEPEL 1019 (1,90 ) Duna House A 3683 (-0,03 ) EHEP 1149 (4,26 ) EMASZ 22600 (-0,15 ) ENEFI 240 (-1,23 ) FHB 621 (0,65 ) FORRAS/OE 1015 (-5,14 ) FUTURAQUA 50 (-1,96 ) GSPARK 3620 (-1,36 ) KONZUM 3029 (0,97 ) KPACK 7110 (0,08 ) KULCSSOFT 860 (-3,04 ) MASTERPLAST 593 (-1,50 ) MOL 3237 (-1,31 ) MTELEKOM 472 (0,43 ) NORDTELEKOM 24 (-4,00 ) OPUS 687 (-0,29 ) ORMESTER 1198 (0,50 ) OTT1 282 (-4,73 ) PANNERGY 547 (-1,26 ) PLOTINUS 6300 (-0,79 ) RICHTER 7020 (-0,14 ) SET Group 92 (37,31 ) WABERERS 4670 (1,52 ) ZWACK 16795 (0,81 )