Már autóinkat is meghackelhetik?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A magyar autótulajdonosok 90 százaléka lehetségesnek tart egy autós hackertámadást - derül ki az NRC Kft. és az NNG Kft. közös kutatásából. A 18-59 éves lakosság több mint fele (55 százalék) szerint ráadásul a hackerek a jövőben még komolyabb veszélyt jelentenek majd az autósokra nézve.

Közelgő rémálom?

A 18-59 éves magyar lakosság többsége lehetségesnek tartja az autók meghekkelését.  Ráadásul az autóval rendelkezőknek 90 (megközelítőleg 2,2 millió magyar), az autóval nem rendelkezőknek pedig 80 százaléka (2,7 millió lakos) mondta azt, hogy egy ilyen támadás akár már ma is valós veszélyt jelent.

Ennek ellenére a kutatásban megkérdezettek mindössze 18 százaléka tartja magát tájékozottnak a témában, pedig 55 százalékuk gondolja úgy, hogy a jövőben egyre nagyobb problémát fognak jelenteni az autók ellen elkövetett hackertámadások.

Ami igazán megdöbbentő, hogy az autóval rendelkezők jelentős része (63 százaléka – ez a lakosságra vonatkoztatva valamivel több, mint 1,5 millió fő) úgy gondolja, hogy az ő autóját nem érheti hackertámadás.

Kockázati tényezők

Az autótulajdonosok által birtokolt járművek 77 százaléka rendelkezik olyan felszereltségi elemekkel, melyek kockázatot jelenthetnek. Ilyen például a lopásgátló rendszer, 44 százalék rendelkezik okos funkciókkal, 31 százalékukban van fedélzeti számítógép, 21 százalékuk pedig vezetést segítő funkcióval is rendelkezik.

Az NNG csoport részét képező Arilou Cyber Security (Arilou Ltd.) ügyvezető igazgatója, Ziv Levi szerint: sokan nem is gondolják, hogy milyen egyszerűen meg lehet hackelni egy autót, ehhez pedig még csak nem is kell, hogy felsőkategóriás legyen.

A lopásgátló feltörésére akkor van lehetőség, ha a hacker az autótól 10-30 méterre tartózkodik, és kívülről-belülről ismeri az ilyen jellegű rendszereket. A navigációs rendszerek akár távolról is feltörhetők, és bár kritikus rendszerekhez ezeken keresztül nem lehet hozzáférni, az elérhető, hogy az eredeti cél helyett valami egészen más helyszínre navigálják a sofőröket.

Az okos funkciók többnyire a telefon Bluetooth kapcsolatán keresztül irányíthatóak az autóban, mivel azonban a telefon internetkapcsolattal is rendelkezik, ezen keresztül gyakorlatilag bármekkora távolságból be lehet hatolni az autók rendszereibe.

Csak egy jól tájékozott hacker kell

Ha pedig a hacker alaposan ismeri az egyes funkciók (például Bluetooth rádió, különböző okostelefon-integráció) interfészeit, akár a járművek biztonságkritikus rendszereihez is hozzáférhet. A legveszélyesebb ugyanakkor a vezetést segítő funkciók területe.

Ezek többnyire nem kapcsolódnak az internetre közvetlenül, ha azonban valaki feltöri a jármű számos ECU-jának (electronical control unit – elektronikus vezérlőegység) egyikét, a vezetést támogató rendszerekhez is hozzáférhet, így pedig akár totális kontroll alá is vonhatja a járművet.

Végül, de nem utolsó sorban a fedélzeti számítógépek többnyire számos külső hálózattal (Bluetooth, Wi-Fi, USB) és a járművek belső hálózatával is kapcsolatban állnak. Néhány, belső, infotainment (szórakoztatóelektronikai) komponens megkerülésével ezért a hackerek már a jármű saját hálózatán garázdálkodhatnak.

Ez lesz az új szempont

Ami viszont kifejezetten pozitív, hogy bár a témával kapcsolatos tájékozottság alacsony, a válaszadók több mint 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy következő autójának vásárlása során figyelembe venné az autó hackertámadásokkal szembeni sebezhetőségét.

A digitális megoldások terjedésével, ezzel párhuzamosan pedig a kibertámadások kockázatának növekedésével az autógyártóknak is egyre nagyobb hangsúlyt és erőforrást kell tehát fordítaniuk a területre. 

A jövőben valószínűleg egyre többet fogunk hallani az autóipari kibervédelemről. Az Amerikai Egyesült Államokban már jogszabály tervezet is készült, ami arra irányul, hogy a közlekedési hatóságok szigorúbban szabályozhassák az autók rendszereire vonatkozó előírásokat és ezzel is csökkentsék egy esetleges kibertámadás kockázatát.

A brit kormányzat pedig augusztus elején adott ki egy kiberbiztonsági útmutatót, amivel fel szeretnék hívni az autógyártók figyelmét a terület fontosságára. Az NNG folyamatosan azon dogozik, hogy a kiberbiztonság terén is megfelelő megoldásokat tudjon nyújtani autóipari partnerei számára. A vállalat év elején jelentette be első olyan termékét, ami teljes körű védelmet nyújt a leggyakoribb hackertámadásokkal szemben.

A felmérést az NNG megbízásából az NRC Médiakutató készítette. Az ötperces, online kérdőívet az NRC Netpanel tagok töltötték ki, a mintanagyság 1000 fő volt, az adatfelvétel többszörösen rétegzett, véletlen mintavétellel történt. A kutatás reprezentatív a 18-59 éves magyar lakosságra vonatkoztatva korcsoport, nem, végzettség és lakóhelytípus jellemzők alapján. 

Hirdetés
Brexit

Jót tenne a brit gazdaságnak, ha az Egyesült Királyság mégsem lépne ki az...

A héten számos piacmozgató eseményre kerül sor, így többek között a...

Téli kikapcsolódás az Alpokban

Az ausztriai téli üdülés az életöröm igazán különleges formája, amely során...

Forex mazsoláknak

Rövid poszt következik. Szembe kell néznem ugyanis néhány dolgokkal.

http://www.AutoAlkatreszONLINE24.hu
Hirdetés
Szavazz!

Kell nekünk az euró?

Újra fellángolt a vita, hogy vajon bevezetik-e nálunk az eurót, s ha igen,...

Külföldre megyünk orvoshoz?

Egyre durvább a magyarországi orvoshiány. Ami ráadásul, már közép-európai...

Hunok legyünk vagy avarok?

Meglepő eredményre jutottak a honfoglalás kori leleteket vizsgáló szegedi...

Vagyon

A befektetési alapok vagyona szeptemberben 58 milliárd forinttal, 1...

Emelkedő bevételek mellett jelentősen nőtt a Morgan Stanley amerikai...

Hirdetés
Találtuk

Ilyen hurrikánt még nem látott Európa

Meteorológiai kuriózum az Ophelia hurrikán, amely hétfőn éri el a...

Melyik magyar szálloda a Facebook királya?

Több mint hatezer Facebook-rajongót gyűjtött idén nyáron a Tisza Balneum...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Nagy fába vágja a fejszéjét a Mitsubishi »

4IG 2294 (1,73 ) ALTERA 2702 (19,98 ) APPENINN 549 (0,73 ) BIF 1033 (-6,09 ) CIGPANNONIA 282 (-1,40 ) Duna House A 3700 (-0,67 ) ELMU 25500 (-0,04 ) EMASZ 22650 (-1,26 ) ENEFI 248 (-0,80 ) GSPARK 3790 (-0,79 ) KONZUM 2344 (0,30 ) KULCSSOFT 860 (1,78 ) MASTERPLAST 632 (14,91 ) MOL 3153 (0,80 ) MTELEKOM 474 (-0,63 ) NORDTELEKOM 17 (-5,56 ) OPUS 268 (1,13 ) ORMESTER 700 (13,45 ) OTP 10720 (1,04 ) OTT1 53 (1,92 ) RICHTER 6600 (-0,41 ) ZWACK 16720 (-0,48 )