Minden, amit a kárbejelentésről tudni érdemes

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

Kék és sárga, és csak akkor kerül elő, ha baj van. Mi az? A helyes megfejtés természetesen a baleseti bejelentő, amivel senki sem szívesen találkozik. Ha azonban megtörtént a baleset, akkor ez a legfontosabb dokumentum, ha nem történik rendőri intézkedés. Helyes kitöltéséhez segít útmutatójával a K&H Biztosító.

Elő a telefonnal!

Ha balesetet okoztál vagy balesetet szenvedtél, az első és legfontosabb teendő az, hogy próbálj meg megnyugodni. Amennyiben személyi sérülés történt, a lehető leggyorsabban hívd a mentőket, a rendőrséget és szükség esetén a tűzoltóságot.

Ha nem történt sérülés, de nem egyértelmű a helyzet, vagy nem juttok dűlőre a másik féllel, szintén kérjetek segítséget a rendőrségtől. Amennyiben viszont meg tudtok egyezni a felelősségi kérdésekben, ne bagatellizáld el a kék-sárga baleseti bejelentő szükségességének kérdését.

A balesetek sohasem jó helyen történnek, általában olyan veszélyes helyen, ahol nagy a forgalom, rosszul belátható az útszakasz, nagy a megengedett sebesség, stb. A baleset után mindig készítsetek a mobilotokkal fényképeket minden résztvevő járműről, és ne csak a saját gépjárművetekről.

Biztonságban lenni

Ha meg tudtok egyezni, akkor keressetek egy olyan helyet, ahol biztonságosan megbeszélhettek mindent és kitölthetitek a baleseti bejelentőt. Így kikerültök a veszélyes zónából és nem utolsó sorban nem tartjátok fel a forgalmat.

Amennyiben nem tudtok megegyezni, és vita alakul ki köztetek, akkor semmiképpen se hagyjátok el a helyszínt a gépjárművekkel, de fordítsatok nagy gondot arra, hogy biztosítsátok a helyszínt, például elakadás jelző háromszög megfelelő távolságban kihelyezése, a vészvillogók, rossz látási viszonyok mellett legalább a helyzetjelzők bekapcsolt állapotban legyenek. Fontos, hogy ne következzen be egy újabb baleset, vagy nehogy elsodorjon benneteket egy másik jármű!

A kék és sárga dokumentumból – jó esetben – minden jármű kesztyűtartójában található legalább egy példány. Ennek tartalma az irányadó a biztosítótársaságok számára a balesetek kárrendezése esetén, ezért fontos, hogy pontosan ismerd a kitöltését. A balesetek során nincs kötelezően megszabva, hogy a vétkes vagy a vétlen félnek kell kitöltenie a baleseti kárbejelentőt.

A legfontosabb pontok

Rögzítsük a baleset napját, időpontját, mert a biztosítóknak a károk rögzítéséhez ezek elengedhetetlenek.

Adjunk meg elérhetőséget, hogy kérdés esetén tudjunk egymással kommunikálni. A biztosító és kárszakértő ezen a számon fog keresni bennünket. Ha nincs telefonszám, akkor indul a postai levelezés, ami egy hosszú folyamat.

A betétlap felső részén található a Tanúk rovat, amit egyértelműnek tűnő baleseti helyzetben sokan nem töltenek ki pontosan. Ha azonban az egyik (általában a vétkes, de nem ritkán a vétlen) fél később máshogyan emlékszik az eseményekre, vagy mégsem ismeri el felelősségét, akkor a tanúk azok, akik segíteni tudnak a baleseti helyzet tisztázásában. A legjobb tanúk azok a járókelők vagy közlekedők, akik látták a balesetet, de nem voltak részesei – de tanú az autók vezetőin kívül bárki lehet. A tanúk adatait minden esetben jegyezd fel pontosan.

A kárbejelentő lap közepén található a 12. számú rovat, amelynél előre megadott forgalmi helyzetek közül kell kiválasztani azt, ami legközelebb áll az esethez. Itt kell megadni, hogy az egyes járművek éppen parkoltak, megálltak, földútról hajtottak ki, stb. A rovat utolsó sorában pedig fel kell jegyezni, hogy melyik jármű oszlopába hány X került, így senki sem tud utólag plusz jelöléseket elhelyezni a lapon.

A helyszíni rajztól nem szabad félni, hiszen ez nem felvételi jelentkezés a kisképzőre. A lehető legvázlatosabb, de pontos helyszíni rajz azonban segít a kárrendezésben a biztosítónak. Egy négyzet tökéletesen megfelel bármilyen járműnek, főleg ha egy háromszöggel jelölöd az orrát. Nyilakkal pedig mutathatod a haladás irányát. A rajzon a baleset pillanatát próbáld rögzíteni, ne többfázisú képregényben gondolkodj.

Az aláírás a betétlap egyik legfontosabb része. Ha nincs aláírás a lap alján, akkor a biztosító befogadja ugyan a dokumentumot, de a kárrendezés időben hosszabb lesz, hiszen tisztázni kell a felelősséget. 

MTI Fotó: Lakatos Péter

Amennyiben bármelyik fél szeretne még valamit hozzáfűzni az esethez, azt a megjegyzés rovatban teheti meg. Ha egyikőtök sem szeretne hozzászólni az esethez, húzd ki ezt a rovatot, hogy itt se történhessen visszaélés a későbbiekben.

Fontos! A baleseti bejelentő két példányos, a szétválasztás után nem szabad módosítani rajta. Célszerű az eredeti példányt a károsultnak eltenni, a feltételezett károkozó pedig a rakja el a másodpéldányt.

A betétlap helyes kitöltésének fontossága

A bejelentőlapnak nem elsődleges célja, hogy rajta valamelyik fél vállalja a történtekért a felelősséget, hanem a baleset pontos leírására szolgál. Ha az esetért egyik fél sem vállalja a felelősséget, akkor is fontos a saját szempontok alapján kitölteni a dokumentumot, ugyanis a helyes kitöltés ilyen esetekben is sokat segíthet a felelősség tisztázásban.

A korábban már említett Megjegyzés rovatban bármelyik fél jelezheti, hogy felelősségét elismeri vagy sem. Vita esetén ugyanis az ügy hosszú hónapokig elhúzódhat, és lehet, hogy csak a bíróság tudja majd eldönteni a kérdést.

Mi a teendő akkor, ha egyik félnél sincs baleseti bejelentő?

Ha nem történt személyi sérülés, de egyik félnél sincs betétlap baleseti bejelentő, és a helyszínen nem is oldható meg annak gyors beszerzése, abban az esetben célszerű egy papírra felírni egymás adatait, elérhetőségeit, és azt, hogy mikor, mi történt. Mivel ez egy példányos, így ez maradjon a károsultnál, a feltételezett károkozó pedig készítsen róla fényképet a mobiljával.

Hová kell leadni a kitöltött baleseti bejelentőt?

Mindkét félnek jelentkeznie kell vele a saját biztosítójánál. A károkozónak 5 nap áll a rendelkezésére, hogy kötelező felelősségbiztosítójánál bejelentést tegyen, és köteles minden felmerülő adatot megadni. A károkozó kárát ilyen esetben Casco biztosítása téríti meg – ha rendelkezik ezzel a biztosítással. A károsultnak pedig 30 napja van arra, hogy a károkozó biztosítójánál a saját kárigényét bejelentse, de érdemes minél hamarabb megtenni a kárbejelentést!

Hirdetés
Brexit

Az európai nagyvállalatok vezetőinek többsége szerint pozitívak a globális...

Londoni makrogazdasági elemzők szerint az új brit költségvetési tervezetben...

Forex mazsoláknak

Az éles számlának való nagy bemutatkozásom után már másnap úgy döntöttem...

Hirdetés
Szavazz!

Kiöregszik a magyar?

Amióta csak népszámlálást tartanak Magyarországon, még sosem volt ennyire...

Legyünk e-sport nagyhatalom?

Úgy tűnik a kormányzat elszánt ebben a kérdésben, bár a magyar e-sport még...

Felszámolható az offshore?

A BBC Panorama műsorából derült ki, hogy még az Apple amerikai informatikai...

Vagyon

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) lezárta a Hortobágyi Halgazdaság Zrt. és a...

A befektetési alapok vagyona októberben 84 milliárd forinttal, 1,4...

Hirdetés
Találtuk

Hóra és esőre készülhetünk a jövő héten

Változékony idő várható a jövő héten: többször is kisüthet a nap, de többfelé...

Amerikai rakétákból vásárol be Lengyelország

Az Egyesült Államok 10,5 milliárd dollár értékben ad el Patriot rakétavédelmi...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Ismét bezárult a kapu a Dimenzió Egyesület előtt »

ALTEO 5250 (-0,94 ) ALTERA 3729 (-3,49 ) ANY 1346 (0,37 ) APPENINN 794 (4,61 ) BIF 1772 (-1,83 ) CIGPANNONIA 301 (-0,66 ) Duna House A 3640 (-1,17 ) EHEP 1070 (-6,88 ) ENEFI 238 (-0,83 ) ESTMEDIA 70 (1,45 ) FHB 628 (1,13 ) FORRAS/OE 952 (-6,21 ) FUTURAQUA 49 (-2,00 ) GSPARK 3610 (-0,28 ) KONZUM 3020 (-0,30 ) MOL 3212 (-0,77 ) MTELEKOM 470 (-0,42 ) OTP 10370 (0,19 ) OTT1 297 (5,32 ) PANNERGY 549 (0,37 ) RABA 1256 (-0,95 ) RICHTER 7001 (-0,27 ) SET Group 101 (9,78 ) WABERERS 4600 (-1,50 ) ZWACK 16830 (0,21 )