Mit csinál ennyi kamion az utakon?

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Társaival hosszú sorokban araszol az autópályán, átlagosan 68 kilométer per órával halad, havonta huszonegyszer teszi meg a Budapest-Debrecen-Budapest távolságot, és 27 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren. Ezek egy átlagos, áruszállításban részt vevő magyar kamion paraméterei - derül ki a legnagyobb európai lefedettséggel rendelkező WebEye 1100 partneren végzett telematikai kutatásából.

A telematikai rendszerek alapja egy műholdas navigációs rendszer, melynek segítségével a fuvarozó cégek azonnali és rendszeres visszajelzéseket kaphatnak járművük vagy flottájuk helyzetéről, fogyasztásáról, illetve kondíciójáról. A NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) adatai alapján 12 000 bel- és külföldi áruszállítást végző vállalkozás tevékenykedik itthon, több mint 70 000 járművel.

A WebEye becslései szerint a magyar kamionok 90 százalékában található beépített járműkövető rendszer, a cég belföldi végpontjainak száma meghaladja a 10 ezret.

Érződik a sofőrhiány

A WebEye véletlenszerű mintavétellel kiválasztott partneradataiból kiderül, hogy belföldi fuvarozásban egy hónap alatt 9 528 km-t fut átlagosan egy magyar kamion. Ez annyit jelent, mint huszonegyszer megtenni a Budapest-Debrecen távolságot, oda-vissza. Éves szinten pedig ez több mint 114 ezer kilométer jelent egy áruszállítóra vetítve. A vizsgált járművek közül a rekorder kamion 250 000 km-t futott egy év alatt, így akár hatszor is megkerülhette volna a Földet az Egyenlítő mentén.

A belföldi közúti szabályozás értelmében a sofőrök a napi vezetési ideje nem haladhatja meg a 9 órát, amit hetente két alkalommal meghosszabbíthatnak 10 órára. Egy héten pedig maximum 6 napi vezetési időszak lehet. A WebEye egységgel felszerelt autók átlagban napi 6,3 órát közlekedtek a vizsgált időszakban. (2016. jún. - 2017. jún.)

A csúcstartó jármű 77 órát futott hetente, szemben az átlagos 44 órával. A vezetési időkre vonatkozó szabályból kiindulva elmondható, hogy a magyar kamionokon nincs maximálisan kihasználva a vezetési idő – amelynek oka lehet a szakmában is tapasztalt, állandósult sofőrhiány.

Megéri mérni

Az összefüggések bemutatása mögött fontos piaci előnyt is hordozhatnak a telematikai rendszerek; például lehetőséget adnak arra is, hogy a partnerek nyomon kövessék és kontrolálják járműveik üzemanyag-fogyasztását. A havi adatokat átlagolva a vizsgált tehergépjárművek 100 km-en 27 liter üzemanyagot fogyasztottak.

Az üzemanyag mérési rendszerek alkalmazásával megszüntethető a nem megfelelő járműhasználat, de arra is mód van, hogy a partner feltérképezze és rögzítse az adott útvonalon található megbízható töltőállomásokat, így elkerülheti a bizonytalan minőségű üzemanyagot árusító kutakat.

“A szállítmányozó és fuvarozó cégek összes költségeinek közel felét az üzemanyag teszi ki, ezért a telematikai eszközökkel elérhető néhány százalékos fogyasztás csökkenés is milliós megtakarítást jelenthet havonta egy fuvarozónak” – Deszpot Károly, a WebEye magyarországi divíziójának ügyvezetője.

A kiegészítő telematikai szolgáltatások lehetőséget adnak továbbá a járművezetők vezetői stílusának elemzéséhez, hűtős pótkocsik esetében pedig a hőmérsékletfigyelés és raktérajtó-nyitás figyeléséhez is az árubiztonság érdekében.

Hirdetés
Brexit

Azért vannak pár ezren, akik menni fognak.

Mario Centeno, az Eurócsoportot januártól vezető politikus szerint...

Hirdetés
Szavazz!

Meddig szárnyalhat a bitcoin?

Már a csőd szélén álló Venezuela elnöke is saját kriptovalutával akarja...

Minek nyitunk Keletre?

Napokra megbénította a magyar fővárost a kínai miniszterelnök budapesti...

Kiöregszik a magyar?

Amióta csak népszámlálást tartanak Magyarországon, még sosem volt ennyire...

Vagyon

Értéktelen valutákból és régi játékokból nem lehet meggazdagodni. Vagy mégis?

Öt gyanúsítottat hallgattak ki a nyomozók a napokban az úgynevezett...

Hirdetés
Találtuk

Kinek a hibája, hogy elhízott a fél világ?

A rossz táplálkozás különféle következményei eltérő mértékben, de Európa és...

Hóra és esőre készülhetünk a jövő héten

Változékony idő várható a jövő héten: többször is kisüthet a nap, de többfelé...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Beszálltak az olaszok is a Ryanair elleni sztrájkba »

ALTEO 695 (1,46 ) ALTERA_1000 4400 (7,45 ) ANY 1297 (0,15 ) APPENINN 725 (3,42 ) BIF 1610 (-0,62 ) CIGPANNONIA 482 (0,42 ) CSEPEL 1004 (0,40 ) Duna House A 3703 (-3,82 ) EHEP 985 (0,51 ) ELMU 24830 (0,85 ) EMASZ 22800 (1,79 ) ENEFI 220 (-3,51 ) ESTMEDIA 64 (16,36 ) FHB 723 (-2,56 ) FORRAS/OE 1180 (-3,99 ) FORRAS/T 1205 (-13,93 ) FUTURAQUA 68 (11,48 ) GSPARK 3541 (-0,92 ) KONZUM 3468 (0,41 ) KULCSSOFT 900 (2,27 ) MASTERPLAST 580 (0,17 ) MOL 3010 (-1,28 ) MTELEKOM 463 (0,22 ) NORDTELEKOM 23 (9,52 ) NUTEX 73 (1,39 ) OPUS 695 (1,61 ) ORMESTER 1156 (0,52 ) OTP 10485 (0,96 ) OTT1 253 (7,66 ) PANNERGY 562 (-0,71 ) RICHTER 6436 (0,41 ) SET Group 100 (-2,91 ) WABERERS 4802 (0,65 ) ZWACK 16720 (0,09 )