Okosságon töri a fejét a Volkswagen

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A wolfsburgi Open Hybrid LabFactory központban ipari szakemberek és tudósok dolgoznak egy közös célért: olyan anyagok és gyártási folyamatok kidolgozásán fáradoznak, amely lehetővé teszi az autók tömegének további csökkentését, ezzel együtt pedig csökken a környezetre gyakorolt hatásuk is - áll a Volkswagen-csoport közleményében.

„Hibrid” – lényegében egy keverék, egy ötvözet. Alapvetően ez a fogalom áll a Könnyűszerkezetes Részleg munkája mögött. Hogyan is néz ki ez a gyakorlatban? A kutatók számos, különböző tulajdonságokkal bíró anyagot kevernek össze, mint például fémet, műanyagot, szövetet, hogy megtalálják az optimális megoldást.

Munkájuk eredményeként olyan, a sorozatgyártásban is használható alkotóelemek jönnek létre, amelyek amellett, hogy a lehető legkönnyebbek, megfelelően tartósak és gazdaságosak is.

Elegyített anyagok

Az üzem egyik csarnokát egy 30 méter, összesen hét Volkswagen Golf hosszúságú textilipari gép foglalja el. A gép oldalain található tartókon üvegszál tekercsek sorakoznak, amelyek az orsókon keresztül kerülnek a gépbe. Az elegyítés a gigantikus berendezés középső szakaszán történik meg. Bizonyos esetekben a gép a világos üvegszálat sötét karbonszálakkal kombinálja és így hoz létre egy igen szilárd anyagot - áll a közleményben.

„A karbonszál könnyebb és lényegesen szilárdabb az üvegszálnál. Ugyanakkor jelentősen drágább is” – nyilatkozta Felix Eichleiter, a Volkswagen alkatrészfejlesztési részlegének tagja és az Open Hybrid LabFactory e.V. ügyvezető igazgatója.

„Egy optimálisan megalkotott anyag pontosan azokon a részeken használ karbonszálakat, ahol a speciális használat azt indokolja. Ezek azok a helyek, ahol szükség van rá. Mi pedig éppen ezen dolgozunk ebben a központban.”

Elemzés és tesztelés

Ház magasságú présgép egyesíti a fémet és a műanyagot a szomszédos csarnokban. A 3600 tonna nyomóerőre képes berendezés különböző anyagokat, például acélt a kívánt formára nyomni. Ezután a fémet egy forró folyékony műanyaggal egyesítik, amelyet lehűtenek.

„A SITECH vállalat ülések fejlesztésével foglalkozó munkatársai használták ezt a gépet, hogy az Open Hybrid LabFactory első alkotóelemét létrehozzák, amely egy könnyűszerkezetes háttámla prototípusa volt” – tette hozzá Eichleiter. A Technikumot 12 labor veszi körül, ahol szakértők elemzik az adott anyagokat és tesztelik a hibrid kötések minőségét.

Támogatást is kapnak

A hat hónappal ezelőtt nyílt Open Hybrid LabFactory egyik különlegessége a kutatóközpont mögött álló széles együttműködés. Ez a szövetség összesen 28 partnert foglal magába, akik a Braunschweigi Műszaki Egyetem Alsó-Szászországi Járműtechnológiai Kutatási Központjának vezetésével dolgoznak együtt.

A partnerek között olyan nagyvállalatok szerepelnek, mint a Volkswagen és a ThyssenKrupp illetve a Fraunhofer Társaság tagjaiként működő egyetemek és intézetek. A konzorcium sikeresen pályázott a német kormány kutatási egységeknek nyújtott támogatási programjában - közölte a csoport.

Már elkezdték a programokat

Az Open Hybrid LabFactory központtal szembeni elvárások igen nagyok. A centrum feladata, hogy az alacsony károsanyag-kibocsátású, biztonságos és kedvező áru járművek kifejlesztésében mércéül szolgáljon, és úttörő szerepet töltsön be a könnyűszerkezetes autógyártás kutatásában. Eichleiter hozzátette, hogy a központ készen áll a munkára.

„Megbirkózunk az előttünk álló feladattal. Számos program és teszt már el is kezdődött.”

A Könnyűszerkezetes Részlegnél jelenleg 130, a csoport partnereitől érkezett szakember dolgozik. Középtávon az itt dolgozók száma várhatóan 200 fölé emelkedik majd.

Eichleiter tisztában van azzal, hogy az elektromos mobilitás és a digitalizáció alapjaiban változtatja meg járműveink megjelenését a következő években. Emellett azonban biztos benne, hogy a hibrid anyagkombinációk nem veszítenek jelentőségükből a változás során.

„A könnyebb alkotóelemek mindig előnyt jelentenek, függetlenül az összekapcsolhatóság fokától és a meghajtás jellegétől.”

Hirdetés
Brexit

Történelmi lépés az Európai Unió védelmi dimenziójának erősítése, amelyről az...

Fontosabb az Európai Unió huszonhét bennmaradó tagállamának közös...

Forex mazsoláknak

Forex mazsoláknak. - Forex? Mazsoláknak? Mi van? - kérdezhetnéd. Nyugodjál...

Hirdetés
Szavazz!

Nagy pénz, nagy foci?

Az andorrai fiaskó óta megint sokat emlegetik itthon a magyar futball néhai...

Szétesik a parlamenti patkó?

A frissen megválasztott francia elnök alig egyéves pártja utcahosszal nyerte...

Veszélyes a közösségi média?

Túl sok bizalmas adatot osztanak meg az átlagemberek az internetes közösségi...

Vagyon

Az Állami Számvevőszék lezárta az állami vagyon feletti tulajdonosi...

A befektetési alapok vagyona 44 milliárd forinttal, 0,7 százalékkal nőtt...

Hirdetés
Találtuk

Jövőre Prágát ellepik a Harley Davidsonok

Legalább 70 ezer Harley-Davidson motort és több mint 100 ezer motorost várnak...

Emberek közé hajtott egy furgon egy londoni mecset közelében

Gyalogosok közé hajtott egy furgon hétfő hajnalban London északi részén, egy...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Nyári közúti ellenőrzést indít a rendőrség a napokban »