A digitalizáció szorongatja a reptereket

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A légiközlekedési-iparág digitalizálódása nemcsak új lehetőséget, de veszélyt is jelent a repülőterek üzemeltetői számára. A ma még jól jövedelmező kiskereskedelmi- és parkoló-üzletágak milliárdos veszteség elé nézhetnek. A Roland Berger legújabb tanulmánya megállapította, hogy a digitális alkalmazások megfoszthatják a reptereket bevételük jelentős részétől, ezért holisztikus stratégiára van szükség a különálló digitális projektek helyett.

Fel kell venni a versenyt az új belépőkkel

A digitalizáció számos új lehetőséget teremtett a légiközlekedési-iparág szereplői számára, de az átalakulás nem kockázatmentes. Az új piaci belépők és a rohamosan terjedő innovációk hosszútávon veszélyeztethetik a repterek bevételének jelentős részét, 2,5-5 milliárd dollár közötti árbevétel kerülhet veszélybe a következő öt évben, hacsak a jelenlegi reptérüzemeltetők nem tesznek valamit annak érdekében, hogy megállítsák a folyamatot.

A Roland Berger “Rise to the challenge (Felemelkedni a kihíváshoz)” című tanulmánya - amely a digitalizáció hozta lehetőségekkel és veszélyekkel foglalkozik - megállapította, hogy az átalakulás akár 6 százalékos működési nyereségkieséssel is járhat.

Ebbe az irányba kéne fejleszteni

„Az olyan új online/mobil megoldások és szolgáltatások, amelyek lehetővé teszik az utasok számára, hogy lefoglalják parkolóhelyüket, közösségiautó-megoldásokat használjanak, vagy fuvart szervezzenek egy - a terminálhoz közeli – autóparkból, új bevételi forrásokat teremtenek majd.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

Hozzátette: „De ez nem jelenti azt, hogy ez a plusz bevétel a repülőtereknél jelentkezik, mert számos olyan új játékos van a piacon, akik profitálni fognak a digitalizáció hozta változásokból.”

Növekvő külső versenyhelyzet

A digitális technológiák gyorsabbá és hatékonyabbá tették a repülőtéri szolgáltatás folyamatát a becsekkolástól, a biztonsági ellenőrzésen át, egészen a csomagfeladásig, kényelmesebbé és időtakarékosabbá téve azt. Ugyanakkor a digitalizáció a repülőterek jövedelem-áramlását csökkentheti:

“Ha az utasok ugyanis jelentősen kevesebb időt töltenek a reptereken, az azt is jelenti, hogy kevesebb lehetőségük lesz az ott kínált termékek megvásárlására és az ott nyújtott szolgáltatások igénybevételére.” - mondta Schannen Frigyes.

Még nagyobb lesz a verseny

A repülőterek erősödő versenyre számíthatnak a jövőben az olyan - nem légiforgalmi szolgáltatásokból származó - bevételek területén, mint a duty-free shopban vagy az utazás közben történő vásárlás vagy a parkolás.

Az elérhető szolgáltatások köre rohamosan bővül: létezik például vámmentes online vásárlási lehetőség, amelynek során a megvásárolt árut a reptérre szállítják és az ügyfél hazaérkezésekor veszi fel azt.

Néhány légtársaság már a repülési idő alatt is lehetőséget biztosít az utasok számára, hogy saját online vásárlási felületét böngésszék a székek kijelzőjén. Emellett a repülőtéri parkolás egy másik olyan terület, amelynek bevételeit drasztikusan vissza fogja szorítani a digitális átalakulás.

“A repülőterek nem légiforgalomhoz kapcsolódó bevételeinek nagyjából 20 százaléka származik a parkolási szolgáltatásból - magyarázta Schannen. - Az olyan innovatív megoldások, mint az utazásmegosztás és az önvezető autók, melyekkel az utasok képesek lesznek a reptérre való kijutást és hazajutást megoldani, meg fogják változtatni a parkolási üzletágat.”

Kétoldalú fejlődés a reptereken

A digitalizáció olyan helyzetet teremt a repülőterek számára, amelyben meg kell küzdeniük az eddig biztosnak hitt ügyfelek megszerzéséért és megtartásáért. Ez alkalmat nyújt ugyan új üzleti koncepciók és folyamatok kifejlesztésére, ugyanakkor fel kell venniük a versenyt az új piaci belépőkkel, hogy megvédjék bevételeiket.

Sőt ezek a változások azt is jelenthetik, hogy a reptereknek együtt kell majd működniük ugyanazokkal az üzleti partnerekkel, akikkel versenyben vannak más területeken.

Új pozíció jelent meg
A már egyébkéntis komplex reptérüzemeltetői környezetben egyre nagyobb szükség van a központi irányítás egy új funkciójára, amely képes megtervezni és megvalósítani az új digitális stratégiát. Ez a funkció lehet vezérigazgatói hatáskör, de inkább egy elkülönült hatáskörben létezik, mint Chief Digital Officer. Jelenleg az európai repülőterek majd kétharmada rendelkezik ilyen funkciót betöltő vezetővel.

Így kezelhetik a kihívásokat

Tehát a holisztikus digitális stratégia segít az üzemeltetőknek, hogy megbirkózzanak azzal a növekvő kihívással, amely a repüléshez kapcsolódó szolgáltatásban érdekelt piaci szereplők részéről érkezik.

Az online-szolgáltatókkal való partneri együttműködés például segítségére lehet a reptereknek egy integrált online és offline kiskereskedelmi kínálat megalkotásában, a legnagyobb online szolgáltatókkal való együttműködés pedig segíthet hatékonyan felhasználni az utasok közösségimédia-adatait, hogy személyre szabott kedvezményeket vagy ajánlatokat nyújtsanak nekik.

“Egy konzorcium kialakítása más reptér-üzemeltetőkkel lehetővé teheti, hogy személyre szabott megoldásokat tervezzenek meg, mint például egy közös alkalmazás az összes repülőtérre. Ez az együttműködés segítséget nyújthat abban, hogy a szükséges beruházások megtérülése hosszú távon biztosítva legyen” – foglalta összes Schannen Frigyes.

Hirdetés
Brexit

Az Egyesült Királyság európai uniós tagságának megszűnése (Brexit) után is...

Az Európai Bizottság tudomásul vette és alaposan meg fogja vizsgálni az...

Forex mazsoláknak

A money managementről, vagyis azzal kapcsolatban legalább egy nagyon...

Hirdetés
Szavazz!

Világgazdasági válságot gerjeszt Korea?

Nem a háborús konfliktus az egyetlen veszélye az Egyesült Államok és...

Nyáron felelőtlenebbek vagyunk?

Vajon csak a tömegszerűség hat ilyenkor, vagy tényleg fellazulunk a melegben....

Barát vagy betörő a hacker?

Nem csitul a felháborodás, amit az éjszaka közepén, a saját otthonából...

Vagyon

A második negyedévben nőtt a háztartások pénzügyi vagyona 874...

Újabb észak-koreai magánszemélyek és vállalatok ellen rendelt el szankciókat...

Hirdetés
Találtuk

Mikor halljuk legközelebb a Big Ben hangját?

Élesen bírálták a brit tpolitikusok, hogy négy évre elhallgat a parlament...

Hővel működtetik a bécsi távhűtést

Éppen tíz évvel ezelőtt, 2007-ben kezdte meg működését Bécs első...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Jól teljesített a GAP »

4IG 2500 (-3,85 ) ANY 1380 (0,58 ) APPENINN 311 (-6,61 ) BIF 1150 (-3,36 ) CIGPANNONIA 268 (3,88 ) CSEPEL 1120 (0,09 ) Duna House A 3715 (0,41 ) EMASZ 21580 (0,12 ) ENEFI 259 (16,67 ) ESTMEDIA 6 (-6,78 ) FHB 520 (-1,89 ) GSPARK 3792 (-0,99 ) KONZUM 1855 (1,92 ) KPACK 10210 (-19,98 ) MASTERPLAST 530 (-0,93 ) MOL 23335 (-0,09 ) MTELEKOM 474 (-0,21 ) NORDTELEKOM 10 (2,15 ) NUTEX 74 (-2,63 ) OPIMUS 203 (0,50 ) OTP 10050 (-0,64 ) OTT1 48 (-4,00 ) PANNERGY 433 (0,46 ) RABA 1280 (-2,29 ) RICHTER 6560 (0,14 ) WABERERS 5000 (-0,93 )