2024 április 19

Az nem igazán jó, ha tengeri szemetet eszünk

Az agyafúrt feltaláló és dizájner most újabb tervet vett a fejébe. Azt találta ki, hogy új technológiát keres a világ tengereinek kitakarítására. A tengereket ugyanis immár esztendők óta egyre növekvő mértékben veszélyeztetik a habokba dobált műanyag tasakok, pet palackok és autógumik.

Százmillió tonna szemét úszkál a tengerekben

A szennyezés egyáltalán nem elhanyagolható probléma. Az Amerikai Egyesült Államok úgynevezett Környezetvédelmi Programjának (UNEP) becslése szerint jelenleg mintegy százmillió tonna műanyag szemét uszkál a tengerekben, vagy hever a fenéken. Ehhez még évente ötmillió tonna ,,friss” emberi hulladék érkezik. Ugyanennyi a tengeri műanyag hulladék Európa legnagyobb gazdadaságának illetékes hatósága, a Német Szövetségi Környezeti Hivatal szerint.

A műanyaghulladékok káros hatása ismert, megváltoztatja a tengerek, az óceánok ököszisztémáját, ami fajokat veszélyeztet, súlyos esetekben azok kihalásához vezet. Arról nem is beszélve, hogy számos vízi élőlény táplálékául is szolgálnak a műanyagok, és hát a halak gyomrában kikötő plasztik szatyrok darabjai, valamikor a mi asztalunkra, tányérunkba is kerülhetnek. Az pedig nem igazán jó, hogy a hallal együtt szemetet is eszünk.

Dyson porszívóhajója megoldás lenne

James Dyson a tengerek műanyag szennyezését egy megaporszívó segítségével oldaná meg. A készüléket hajóra szerelnék, óriási hálóval szűrnék ki szemetet a vizekből. A szemét a hajó gyomrába kerülne, ott történne a teljesen automatikus szétválogatás, tisztítás, a granulátummá történő feldolgozás. Ez pedig felhasználható lenne új műanyagok gyártáshoz. A feltaláló porszívó hajója hulladék gyűjtő és újrahasznosító üzem is lenne egyben.

Az ezzel a technológiával felszerelt hajó persze nem a mélytengeri árkok kipucolására lenne jó. Sokkal inkább a part menti vidékeken és a folyóknál lehetne bevetni. Dyson úgy vélekedik, ha a folyókat alaposan ki lehetne takarítani ezzel a technológiával, akkor a tengerek is megszabadulnának a műanyagszemét jelentős részétől. Már csak azért is, mert az éppen a folyókból jut beléjük.

A legnehezebb a prototípus elkészítés

A feltaláló hírek szerint már túl van a tervezés szakszán. Jelenleg fejlesztik a prototipusokat. Ez pedig ismeretesen a legnehezebb szakasz. Dyson annak idején a porszák nélküli porszívója fejlesztésekor több mint ötezer prototípust készített, mielőtt a készülék sorozatgyártására sor került.

Az sem kétséges, hogy a porszívóhajó fejlesztése  még nagyobb kihívás, mint annak idején a szobai készülék kivitelezése volt. Mindazonáltal Dyson technikai tudása, a találmányokat megvalósítani képes személyisége alapot adhat az új technológia és a porszívó hajó megvalósítására. És, ami nem mellékes, megvan a kellő anyagi bázis ehhez az ambiciózus elképzeléshez.

Feltalálók sora dolgozik a megfelelő módszeren

Persze, miként a zsák nélküli porszívó esetében, most is sokan fanyalognak. Hogyan oldja majd meg a feltaláló, hogy a szemét kihalászása közben nem fogják ki a halakat? Miként lesz gazdaságos, merthogy a műanyaghulladék meglehetősen olcsó az újrahasznosítható anyagok piacán?

Mindenesetre Dyson belépett porszívó hajójával azok közé a feltalálók közé, akik átalakított hajókkal, robotokkal akarják megtisztítani a tengereket. Egy Kiel-i mérnöki iroda egy éve dolgozik egy hulladékot újrahasznosító hajó megvalósításán. Boyan Slat egyetemista azzal keltett feltűnést, hogy tengeren úszó robotot fejlesztett ki, a projekt megvalósítására nyolcvanezer dollárt gyűjtött össze.