2024 április 19

Hotelszobák, üzletek, étterem a szélerőműben

A környezetvédelemben amúgy is élen járó holland építészek, technológusok, beruházók ezen a szemléleten próbálnak fordítani új nagyszabású elképzelésükkel. Olyan gigantikus szélkereket építenének, amely dizájn objektum, turisztikai látványosság, s egyben Rotterdam város jelképes is lehetne. Az elképzelés akár meg is valósulhatna, hiszen a BLOC, DoepelStrijkers, Meysters és az NBTC Holland Marketing vállalatok terve meglehetősen messze áll mind attól, amit szélerőmű néven eleddig megismerhetett a világ.

Százhetvennégy méter magas lenne a Holland Szélkerék

A Holland Szélkerék (Dutch Windwheel) százhetvennégy méter magas építmény lenne, amely két egymásba épített gyűrűből állna. Feladata kettős lenne, szélenergiát termelne és turisztikai létesítményként szolgálna. Helyszínéül a rotterdami kikötőt szemelték ki a tervezők. A külső gyűrű egy fajta hatalmas mozgó kerékként szolgálna, amelyben az építők negyven kabint alakítanának ki. A látogatóknak innen nyílna egyedülálló kilátás a város kikötőjére.

Az utazás a kabinban kifejezetten álomszerű lenne. A szélkereket ugyanis közvetlenül a kikötő partjára építenék, mégpedig úgy, hogy a kabinok a forgás közben belemerülnének a vízbe, ami egyedülálló élményt jelentene a látogatóknak. A belső kisebb gyűrűben hetvenkét lakosztály, százhatvan szállodai szoba, üzletek és egy étterem kapnának helyet.

Jó ezermesterként működne a létesítmény

A szélerőmű tulajdonképpeni ,,lelke” a belső gyűrű középpontjában kapna helyet. Itt termelné speciális eljárás alapján az áramot a szélerőmű. A Electrostatic Wind Energy Converter – EWICON elnevezésű technológiáról a Delft Műszaki Egyetem gondoskodik. Az érdekesség az, hogy nem a szélkerekek ismert szélturbináinak formáját látjuk viszont. A szél a kerék lamelláin átsüvítve termeli a villamos energiát.

Mint a tervezők megfogalmazták: a szélkerék jó ezermesterként működik majd. Energiát termel, turisztikai központként szolgál, lakó- és bevásárlóközpontként működik, s egyben a város és a kikötő jelképe is lehet. A tetőn elhelyezett napelemek szintén részt vesznek az energia előállításban, okos berendezések felfogják és hasznosítják az esővizet. Az építményben keletkezett hulladékot biogázzal működő berendezések alakítják ár árammá és földdé.

A politika és a helyhatóság támogatására számítanak a tervezők

Arról, mibe is kerül majd ez a beruházás, egyelőre hallgatnak a tervező szakemberek. Mindazonáltal optimisták. Úgy vélekednek, hogy az évente idelátogató másfél millió turista tíz esztendő alatt  ,,ott hagyna” annyi pénzt, hogy abból megtérülhetne a beruházás. Hírek szerint a technológia tesztelése kicsiben már eredményesen megtörtént.

A fejlesztők arra számítanak, hogy az elképzelés megvalósítását segíti a politika és a helyhatóság is. A beruházás vezető építésze még nem tudott nyilatkozni a munkálatok megkezdésének időpontjáról, de úgy vélte, a Rotterdami Szélkerék 2025-ig akár meg is valósulhat.