2024 március 29

Tengervízből üzemanyag – ez lehet a jövő

Az üzemanyag alapjául széndioxid szolgálna, amelyet a tengervízből vonnának ki. Az elképzelés egyáltalán nem utópia. Az USA Haditengerészeti Tudományos Laboratóriumában egy tudományos kísérlet során sikerült kis mennyiségben szintetikus üzemanyagot előállítani tengervízből.

Jól működött a repülő a szintetikus kerozinnal

Egyelőre egy távirányítású repülőgép modellt tankoltak meg ilyen üzemanyaggal. Egy P 51 Mustang típusú vadászrepülőét, amelynek eredeti példányát a második világháborúban használták. A gép motorja minden további nélkül, szinte hangtalanul használta a szintetikus kerozint.

A mérnökök nagyon bíznak a kísérletben, részint azért mert a kerozin alapjául szolgáló kőolajból egyre kevesebb áll rendelkezésre. Másrészt a tengerből kinyert üzemanyag használata, lényegesen gazdaságosabb, hiszen nincsen szükség költségesen működtethető tankhajókra. A kerozin hagyományos előállításához a repülőgép anyahajókon sok villamos energiára van szükség. Ezt generátorok szolgáltatják, amelyek működtetéséhez hajók számára gyártott dízel-, vagy nyersolajra van szükség. Ezek elégetése nem csak költséges, de környezetkárosító is.

Az alapot a Fischer-Tropsch-eljárás adta

Jelenleg a haditengerészetnél tíz repülőgéphordozó működik atomenergia segítségével. Ezek egyben kis atomerőművekként is működnek. Segítségükkel környezetkímélő módon lehetne előállítani a szükséges villamos energiát a tengerből kinyert szintetikus kerozin gyártásához. Teljesen környezetbarát persze akkor lehetne az eljárását, ha a villamos energia termeléséhez nap-, vagy szélenergiát használnának.

A szintetikus kerozin előállításához szükséges eljárás technológiája nem új. Fischer–Tropsch-eljárásnak hívják, amely egy katalizált kémiai reakció. A szintézisgázt, a szén-monoxid és hidrogén elegyét alakítják át különböző folyékony szénhidrogénekké. A leggyakoribb katalizátor a vas és kobalt, de a nikkel és ruténium szintén használatos. Az eljárás elsődleges célja, hogy szintetikus kőolajszármazékokat állítsanak elő – jellemzően szénből.

Az amerikai tudósok abból indultak ki, hogy a tengerekben bőven van széntartalmú anyag és víz. Azt nem lehetne mondani, hogy a tengerek ne bővelkednének a széndioxidban. Az élőlény maradványok, a járművek üzemanyaga egyre több széndioxidot juttat a tengervizekbe. Számítások szerint a tengerek széndioxid koncentrációja száznegyvenszer magasabb a levegőénél. Az eljáráshoz katalizátor is szükséges. A kutatók az általuk kifejlesztett katalizátor összetételét szigorúan titokban tartják.

A civil világ is profitálhatna a technológiából

Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az USA haditengerészetének a környezet megkímélésénél lényegesen nagyobb gondot okoz a repülők üzemanyag ellátása. Az üzemanyagot tankhajók juttatják el a hadi felhasználókhoz. Ezek a tankerek viszik a hadihajók motorjait működtető üzemanyagot is a megfelelő helyszínre. A fő üzemanyag szállító, az US Navy Military Sea Lift Command jelenleg évente hatszázmillió gallon (nagyjából 2,3 milliárd liter) kerozint szállít a világtengereken úszkáló kuncsaftokhoz.

Az amerikai haditengerészet arra is számít, hogy a tengervízből előállított kerozin használatával jelentősen csökkennek a költségeik is. Abban reménykednek, hogy a mostani kísérletek hét, tíz év múlva válnak olyan üzletté, amely a haditengerészeten kívül a szárazföldön élő lakosság ellátását is segítheti.