2024 április 23

Beindul a karácsonyi szezonban az MNB

Fontos, hogy bírjuk majd fizetni a törlesztőt

A korábbi évek tapasztalatai szerint az év végi ünnepi kiadások fedezését sokan fogyasztási hitelek felvételével oldják meg, így november-decemberben megugrik az e hiteltípusok iránti érdeklődés. A kereslet bővülésével párhuzamosan a pénzügyi szervezetek fokozott hirdetési tevékenységbe kezdenek. Mindezek nyomán egy-egy használati tárgy, nem létfontosságú szolgáltatás megvásárlása akár évekig tartó eladósodással jár az adott hitelfelvevők számára.

Az Magyar Nemzeti Bank (MNB) felhívja a figyelmet arra, hogy az ünnepek közeledtével, a „vásárlási kedv” fokozódásakor is nagyon fontos, hogy a fogyasztók kellő körültekintéssel mérlegeljék anyagi lehetőségeiket, teherviselési képességüket. Amennyiben hitel felvétele mellett döntenek, legyenek tisztában a hiteltermék jellemzőivel, kockázataival, illetve az azzal járó törlesztési kötelezettségükkel is.

Be kell tartani az előírásokat

A MNB témavizsgálatot indított fogyasztási hitelt nyújtó pénzügyi szervezeteknél, illetve független közvetítőknél annak megállapítására, hogy az érintettek a fogyasztóknak szóló hirdetéseikben betartják-e a teljes hiteldíjmutató (THM) meghatározására, számítására és közzétételére vonatkozó jogszabályi előírásokat. A jegybank vizsgálata során a piaci szereplők fogyasztási hitelezésére vonatkozó 2014. november havi kereskedelmi kommunikációját tekinti át, egyebek közt a személyi kölcsönöknél, áruhiteleknél és a hitelkártyáknál.

Agresszív stratégia?

Számos ügyfél a hitelkártyával igénybe vett kisebb hitel törlesztésének évekig tartó elhúzódását, s az eddigi visszafizetések ellenére sem csökkenő összegű követelés miatt fordul kérelemmel az MNB-hez. Az MNB fogyasztóvédelmi vizsgálatai azt mutatják: egyes, kártyahitelre szakosodott pénzügyi szervezeteknél – a termékkel kapcsolatos agresszív értékesítési stratégiáknak is köszönhetően – a fogyasztók nincsenek tisztában a hitelkártya felelős használatával, azzal, hogy a kihasznált hitelkeret tárgyhónapot követő türelmi időszakon túli visszafizetése esetén magas a THM, vagyis a hitel után fizetendő kamat, díj és költség összege. Alapvető elvárás, hogy a piaci szereplők a szerződés megkötését megelőző tájékoztatás során felhívják a fogyasztók figyelmét a hitelkerettel kapcsolatos többletkockázatokra.

Vannak más gondok is

A fogyasztóknak problémát jelenthet az is, ha a velük korábban szerződött pénzügyi szervezettől kérés nélkül új hitelkártya-keretet, olykor egyúttal gyorsan aktivizálható hitelkártyát is kapnak. Egyes hitelintézetek a már meglévő kártyához vagy folyószámlához kapcsolódó hitelkeretet emelik fel automatikusan, az ügyfél előzetes igénye nélkül. Mindezek miatt a fogyasztók a kockázatokat nem kellően mérlegelve, adósságtörlesztő képességükön felül vehetnek fel fogyasztási hiteleket.

Változatlan probléma, hogy egyes árubemutatóval egybekötött termékértékesítési akciók során a jelenlévő pénzügyi közvetítők a kockázatok megfelelő felmérése nélkül kínálnak azonnali személyi kölcsönöket a kellő megtakarítással nem rendelkező – gyakorta alacsony jövedelmű, kellő pénzügyi ismerettel nem rendelkező – fogyasztóknak. Utóbbiak alapos megfontolás, a pénzügyi piacon elérhető hitelkínálat és a feltételek áttekintése nélkül, érzelmi alapon döntenek a hitelfelvételről, noha a törlesztő részletek fizetése komoly megterhelést jelent számukra.

Szerezzünk információt!

Az MNB kommunikációs kampányt indít az év végi felelős fogyasztói hitelfelvétel támogatására. Ennek keretében országszerte számos pénzügyi és civil szervezetnél, kormányhivatalban elérhető a Tájékoztató az eladósodás veszélyeiről című Pénzügyi Navigátor fogyasztóvédelmi tájékoztató füzet, s a jegybank rövidesen újabb brosúrát jelentet meg a fogyasztási hitelek jellemzőiről is. Az MNB emellett felügyeleti honlapján, illetve a facebook oldalán is fogyasztóvédelmi tájékoztatókat jelentet meg a témáról.