2024 május 11

Előbb jöhet pénz a banktól

Érkeznek a levelek

A pénzügyi intézményeknek a tisztességtelenül elvont összegeket és az egyéb elszámolási tudnivalókat tartalmazó értesítőket a deviza alapú kölcsönöknél 2015. március 1. és április 30. között, a devizában törlesztettek és a forinthitelek esetében 2015. augusztus 1. és szeptember 30. között kell megküldeni az ügyfeleiknek.

Nyilatkozott az OTP

Lezárt hitel vagy a tartozást meghaladó elszámolási összeg esetén, ha az adósnak nincs az elszámoló banknál vezetett fizetési számlája, akkor be kell jelentenie azt a fizetési számlaszámot, ahová a kifizetett összeg utalását kéri, vagy nyilatkoznia kell arról, hogy a bankfiókban pénztári készpénzkifizetéssel szeretné átvenni az összeget – közölte az OTP Bank.

A pénzintézet hangsúlyozza, hogy ebben az esetben az átutalás, illetve a kifizetés a bejelentést követő 15 napon belül történik meg. Ha az OTP-ügyfeleknek a megküldött elszámolásnál bővebb adattartalmú elszámolásra van szükségük, akkor ezt kérhetik személyesen, vagy a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül (lakáshitel-vonal: 06-1-3666-205). Az OTP az igényelt részletes tájékoztatót az igényléstől számított 5 munkanapon belül megküldi – olvasható a bank válaszában.

Egyes pénzügyi intézmények már a tájékoztató levelek megküldése előtt is tájékoztatást nyújtanak – például rövid szöveges üzenetekben, vagy akár telefonon – az elszámolás eredményéről ügyfeleiknek. Ez viszont nem helyettesítheti a nyomtatott tájékoztató levelet, amelyet a jogszabályokban előírt formában és tartalommal kötelesek tértivevényesen postán megküldeni a fogyasztóknak.

Utalni is kell

Az elszámolás nyomán visszajáró összegeket a pénzügyi intézményeknek legkésőbb az értesítő megküldése után 15 napon belül kell jóváírniuk az ügyfelek számláján (csökkentve ezzel azok tartozásait), vagy a már megszűnt fogyasztói szerződések esetében-amennyiben ismert a számlaszám – átutalniuk. Nem jogszerűtlen ugyanakkor az sem, ha az elszámolás kiküldését megelőzően megtörténik a pénzügyi teljesítés.

Hogyan lehet panaszt tenni?

Az elszámolások pénzügyi teljesítése az értesítő levelek kézbesítése előtt is lehetséges a jogszabály szerint, ám ez nem rövidíti le a fogyasztókat megillető jogorvoslati lehetőségek határidejét. Így ha egy fogyasztó vitatja a kiszámított összeget, vagy nem kíván élni a forintosítással, akkor az ezek jelzésére szolgáló határidő számára is az elszámolási értesítő kézhezvételét követően kezdődik.

A fogyasztó a törvény szerint az elszámolási értesítő kézhezvételétől számított 30 napon belül élhet írásbeli panasszal pénzügyi intézményénél, amelytől 60 napon belül kell érdemi választ kapnia. Ha ezzel nem ért egyet, a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület vitarendezési eljárását kezdeményezheti.