2024 április 26

Felszívják magukat a bankok az elszámoláshoz

Extra kapacitás a K&H Banknál

A K&H Bank pénteken azt közölte: a jelenlegi jogi szabályozás értelmében a devizaalapú jelzáloghitelek esetében 2015. május 5-ig kell kipostázniuk az ügyfeleknek az elszámolásról és forintosításról szóló levelet. Terveik szerint 2015. márciusának második felében számolnak el devizaalapú jelzáloghiteles ügyfeleikkel. Nagyságrendileg 200 000 küldeményt fognak kipostázni. A forinthiteleket illetően az elszámolás az ügyfelekkel 2015. augusztus 1. – szeptember 30. között várható.

A K&H Bank informatikai, ügyfélszolgálati és logisztikai felkészülése folyamatosan zajlott és zajlik most is, a hitelkiváltások kapcsán pedig extra kapacitásokkal készülnek a várhatóan megnövekedő igénylésekre. Hangsúlyozzák: a K&H Bank a törvény szerint minden olyan hitelesével elszámol, akiknek 2004. május 1-je után, de legkésőbb 2014. július 26-át megelőzően megkötött, jelenleg is élő, valamint a 2009. július 26-át követően lezárt, illetőleg 2009. július 26-án vagy azt megelőzően lezárt, de még el nem évült fogyasztói kölcsönszerződése van.

Az OTP még pereskedik

Az OTP Bank hangsúlyozta, hogy a bank és az érintett leánybankok ügyfelei a törvény által meghatározott időpontban, tehát 2015. március-április hónapban fogják kézhez kapni azt az elszámoló levelet, amely pontosan tartalmazza a hiteltörténetet, az elszámolás részleteit, ingatlanhitelek esetén a forintosítás részleteit és az ehhez kapcsolódó információkat.

Az OTP Bank álláspontja szerint mindig a hatályos törvényeknek megfelelően járt el, ezért a Kúriához fordult, hogy ott bizonyítsa, nem volt tisztességtelen az elmúlt évek egyoldalú szerződésmódosítási gyakorlata. Mivel a peres eljárás 2015. március 1. után fejeződik be, így az elszámolás végső határideje a törvényben foglaltak alapján a polgári peres eljárás befejezésétől számított 60. napra módosulhat. A 60 nap azonban elméleti maximum, azaz a levélküldés ennél hamarabb is megtörténhet – jegyzi meg a bank.

2015. május 1-től kell az új feltételek szerint törlesztenie az ügyfeleknek meglévő kölcsönüket. Az érintett hitelek ekkortól már megfelelnek az elszámolási, a forintosítást előíró, valamint a fair banki jogszabályoknak is.

A banknak komoly erőforrásokat kellett és kell átcsoportosítani az elszámolás és forintosítás végrehajtásához, a szükséges személyi és egyéb erőforrások, az informatikai háttér biztosításához. Ezeket az erőforrásokat ugyanakkor sikerül úgy összpontosítani, hogy nem csökken a szolgáltatási színvonal – olvasható az OTP válaszában.