2024 április 26

Elindult a roham a tengerentúlon

A vásárlók első rohama már csütörtök este megindult, mert az elmúlt években elterjedt szokást folytatva számos kereskedő előrehozta az akciót. A kiélezett versenyben a legnagyobb áruházláncok közül az idén a Target, a Macy’s, a Kohl’s, a Staples és a J.C Penney csütörtök este hatkor megkezdte a rendkívüli nyitva tartást, az Amazon és a Best Buy pedig a hét eleje óta hirdeti online a „fekete pénteki” kedvezményeket.

Ezzel a kereskedők sokak szerint elrontották a hálaadás meghitt hangulatát. A vevők második hulláma péntek reggel árasztotta el a boltokat.

usa fekete péntek vásárlás 121125Vörösből a feketébe

Az amerikai Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség becslései szerint az ünnepi forgalom értéke 4,1 százalékpontos növekedést mutat majd, el fogja érni a 616,9 milliárd dollárt. Az adatokkal még alá nem támasztott várakozások szerint 25,6 millió vevő már a hálaadás napján megnyitotta erszényét.

Az amerikai kereskedők rendszerint a „fekete péntektől” karácsonyig terjedő időszakban termelik ki bevételük egyötödét, ezért készleteik egy részére adott jelentős árengedményekkel próbálják magukhoz csalogatni a vásárlókat. A nap neve arra utal, hogy az üzletek mérlege ilyenkor fordul át a veszteséges „vörösből” a nyereséges „fekete” tartományba.

Felfokozott hangulat

Az amerikai média az ország számos pontjáról számolt be hatalmas sorokról, néhány helyszínről pedig vásárlók közötti, dulakodásba torkolló konfliktusokról is. Indianapolisban például egy szolgálaton kívüli rendőrt ütlegelt egy pár, letartóztatták őket. Los Angelesben pedig két nő esett egymásnak egy leszállított árú Barbie baba miatt.

A nagyobb láncok különleges biztonsági intézkedésekkel és a kedvezményes vásárlási időszak széthúzásával készültek fel a rohamra. Ez bevált gyakorlat azóta, hogy 2008-ban a Wal-Mart egy alkalmazottja életét vesztette a vásárlói rohamban. A felfokozott hangulatban egyes helyeken politikai és bérkövetelések kinyilvánítására is akciók indultak.

Felhúzta a redőnyt Amerika

Az elmúlt fél évszázadban volt már minden a Fekete pénteken. Az obligát közlekedési dugók, s a balesetek szinte megszokottak. Sokan szabadságot vesznek ki erre a napra. Mégpedig két okból: az óvatosabbak ki sem mozdulnak otthonukból, a vérmesebbek pedig megküzdenek a legkívánatosabb árucikkekért. Az ünnepi rohamnak persze gazdasági és piaci szempontból is komoly jelentősége van. Az idei várakozások pozitívak, amelyet a harmadik negyedévi adatok alátámasztanak , akár a havi statisztikákat, akár a hangulatjelentéseket olvassuk, azt láthatjuk, hogy jól érzi magát a bőrében az amerikai fogyasztó.

A St. Louis környéki bevásárlóközpontokban tüntetők jelentek meg, hogy tiltakozzanak az illetékes vádesküdtszék hétfőn meghozott döntése ellen, miszerint nem kívánják bíróság elé állítani Darren Wilson rendőrt, aki augusztus 9-én Fergusonban agyonlőtte a fegyvertelen afroamerikai fiút, a 18 éves Michael Brownt. A rendőrök felszólították a tiltakozókat, hogy vonuljanak legalább 15 méterre a boltok bejáratától, különben letartóztatják őket. A szervezők szerint a nap folyamán több hasonló akcióra lehet számítani.

Az országosan 1600 üzlettel rendelkező Wal-Mart dolgozói a hálózat több pontján tiltakozó akciókkal követelik, hogy az órabérüket emeljék fel 15 dollárra.

Az akciós szezon vásárlásainak egyre növekvő hányada évek óta már online történik az Egyesült Államokban. Ez a várakozások szerint a „kiberhétfőn” fog tetőzni.