2024 április 18

Ilyen is rég volt: kevesebbet panaszkodtunk a bankokra

Csökkent a kérelmek száma

A vizsgált időszakban a pénzpiaci kérelmek az összes beérkező kérelemhez viszonyított részaránya – a korábbi negyedévekhez hasonlóan – a legjelentősebb, 75 százalék. A legtöbb kérelem (772) továbbra is a bankokra vonatkozott, és a megelőző időszakokhoz hasonlóan a pénz- és tőkepiaci kérelmek negyede ismét a pénzügyi vállalkozásokat érintette.

bankA biztosítói szektorra vonatkozott a kérelmek ötöde, míg a tőkepiaci és a pénztári szektort érintő kérelmek száma és aránya az elmúlt negyedévekhez hasonlóan jelentéktelen. A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni kérelmek mennyisége minimális, 5 darab volt, a negyedévben az egyéb kategória mintegy 22 százalékát tette ki.

Gond van a jutalékkal és a költséggel?

A tavalyi negyedik negyedévben a leggyakrabban előforduló kérelemtípusok közül jelentős mértékben a jutalék, a költség, díj mértékével, illetve a tájékoztatási hiányossággal kapcsolatosan érkezett kérelmek száma emelkedett (előbbi esetében kétszeresére, utóbbinál mintegy 60 százalékkal) 2012 azonos időszakához képest.

A szolgáltatások minőségével kapcsolatos kérelmek terén azonban javulást tapasztalt a jegybank: az ilyen típust érintő kérelmek száma megfeleződött. Az egyéb ügyviteli hibákkal összefüggő kérelmek száma az előző év azonos időszakának adatára esett vissza, s a harmadik negyedéves érték alig 40 százalékát teszi ki.

Az MNB jelentése kiemeli: figyelemre méltó, hogy a kamatok mértékét érintő kérelmek száma az elmúlt év azonos negyedévéhez viszonyítva mind az előző negyedév, mind a tárgyidőszak esetében 20-30 százalékra esett vissza. Tavaly a negyedik negyedévben a kamatok mértékére vonatkozóan 29 fogyasztói kérelmet nyújtottak be.

levél_121201Nem kezelik megfelelően a panaszokat

A pénzpiaci szektornál lefolytatott, kérelemre induló fogyasztóvédelmi eljárásokban megállapított legjellemzőbb jogszabálysértések a panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi előírások megsértése, valamint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény be nem tartása voltak.

A tőkepiaci szektort tekintve a befektetési szolgáltatási tevékenységre vonatkozó jogszabály, valamint a Pénzügyi Békéltető Testülettel (PBT-vel) történő együttműködési kötelezettség megsértése volt a jellemző jogszabálysértés.

A biztosítási szektorban a fogyasztói kérelmek esetében a hagyományos életbiztosítással összefüggő ügyek száma az egy évvel korábbi időszaktól némileg elmaradt, azonban 2013. harmadik negyedévéhez képest a háromszorosára növekedett, a tavalyi negyedik negyedévben 25 ilyen kérelmet nyújtottak be. A unit-linked életbiztosítás esetében a beadványszám – mindkét bázisidőszakhoz mérten – felére esett vissza.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások terén érdemi változás nem történt, tavaly az utolsó három hónapban 107 ilyen kérelmet adtak be. A lakás-, és otthonbiztosítást tekintve tavaly a negyedik negyedében 58 fogyasztói kérelem érkezett a hatósághoz – derül ki az MNB jelentéséből.