Most kell belevágni az energiahatékonyságba

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A nem kifejezetten energiahatékonysági célokat szolgáló beruházások is részesülhetnek adókedvezményben, ha valóban energiahatékonyság-növekedéssel járnak. A részletszabályokat tartalmazó, frissen megjelent kormányrendelet a maximum 15 millió euróig terjedő adókedvezményt energetikai audithoz köti - áll a MAZARS legfrissebb összefoglalójában. Az energiahatékonyságot javító, költségként elszámolható berendezések minimális üzemeltetési időszaka 5 év. A szabályozás hiányossága, hogy a napelemes áramtermelésre nem terjed ki.

Sok volt a bizonytalanság az energiahatékonysági beruházások adókedvezménye körül, hiába rendelkezett a legfontosabb szabályokról a Tao. törvény az év eleje óta, a részletes szabályozás hiánya miatt sok adózó kivárt a beruházási döntésével. Az eddig is tudott volt, hogy adókedvezmény igényelhető energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás üzembe helyezése és üzemeltetése esetén.

Egy júliusi kormányrendelet {176/2017. (VII. 4.) Korm. rendelet} azonban végre tisztázza a kedvezmény igénybevételének részletszabályait is. A rendelet az adókedvezmény igénylésének, igénybevételének, az energiahatékonyság igazolásának, illetőleg az adózók adatszolgáltatási kötelezettségének szabályait írja le.

Feleződik a megtérülési idő

Az adókedvezmény mértéke a beruházás elszámolható költségének 30 százalékáig, középvállalkozások esetén 40 százalékig, illetve kisvállalkozások esetén akár 50 százalékáig is terjedhet, de legfeljebb 15 millió euró lehet.

„Mindez azt jelenti, – fűzte hozzá dr. H. Nagy Dániel, a MAZARS szenior adómenedzsere – hogy az adókedvezménnyel együtt a beruházásunk a korábbiakhoz képest akár már feleannyi idő alatt is megtérülhet, hosszabb távon pedig fix költségcsökkenést eredményez, és ez végső soron versenyelőnyt is jelent.”

Jó hír az is, hogy a jogszabály tágan értelmezi a beruházások körét és célját: az energiahatékonyság nem csak elkülönült energiahatékonysági célokat szolgáló beruházásokra, hanem beruházásrészekre is értelmezhető. Az energiahatékonysághoz kapcsolódóan elkülönített, jelen értékre vetített beruházási összeg más adókedvezmény keretére azonban nem érvényesíthető.

A mérték mindegy

Az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházási minőség igazolását energetikai auditor vagy auditáló szervezet állítja ki. Feltétel azonban, hogy az auditornak szerepelnie kell a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által vezetett névjegyzékben.

A beruházás megkezdése előtt az energetikai auditáló szervezet felméri az energiafogyasztási adatokat és becslést készít a tervezett beruházáshoz kapcsolódó megtakarítási lehetőségekről. A beruházás befejezését követően átfogó energetikai auditot készít az elért energiamegtakarításról. Ha olyan beruházásról van szó, amely már a kormányrendelet hatályba lépése előtt megkezdődött, elegendő, ha az auditor az előzetes becslést az adókedvezmény bevallását megelőzően megteszi.

„Hangsúlyozni kell, – tette hozzá H. Nagy Dániel – hogy a jogszabályok nem írnak elő minimumkövetelményeket a hatékonyság javulásával összefüggésben. Azaz bármilyen mértékű igazolt energiamegtakarítás esetén igénybe vehető a kedvezmény.”

A beruházások célja ugyanakkor a valós energiahatékonyság-növekedés – ezt vizsgálja az energetikai auditor is.

Mire használhatjuk fel?

Elszámolható költség kizárólag a megújuló energiaforrásból a saját fűtési, hűtési és ipari hőtermelési célra energiát előállító, villamos energia-termelésre nem képes, saját tevékenységet szolgáló berendezés bekerülési értéke lehet (pl.: az elektromos - szondás, talajvizes, levegős - hőszivattyú; gázmotoros hőszivattyú; napkollektor; saját hulladékból származó biogázt és biomasszát hasznosító berendezés).

Az adókedvezmény keretében nem elszámolható költség a villamos energiáról szóló törvény szerinti megújuló energiaforrásból villamos energia termelésére alkalmas bármely energiatermelő berendezés beruházási költsége. A napelemes áramtermelés tehát nem támogatott.

A kormányrendelet a fentiek mellett új feltételeket is szab az adókedvezmény igénybe vételéhez. Azt már a Tao. törvény is előírta, hogy a kötelező üzemeltetési időszak 5 év. Ugyanakkor az is fontos, hogy ebben az időszakban, illetve az adókedvezmény igénybevételének utolsó adóévéig az adózó ellen az adóhatóság végrehajtást nem indíthat, illetve az adóhatóság a társaságot be nem jelentett alkalmazott foglalkoztatása miatt mulasztási bírsággal sem sújthatja.

A kormányrendelet tisztázta tehát az adókedvezmény feltételeit, a többi a beruházókon múlik.

Hirdetés
Brexit

Csak a főbb kérdések rendezése után lehet tárgyalni egy átmeneti időszakról.

London a Brexit után is biztosítja az uniós állampolgárok jogait.

Melyik a legjobb lakáshitel?
Forex mazsoláknak

Bemutatunk egy NFP kereskedési stratégiát is, ami kezdőként, demó...

Szavazz!

Tarolják a piacot az elektromos autók?

A nagy autógyárak szerint az utolsó lökést a dízelbotrány adta, hiszen a...

Jár a jegybankároknak az ingyen hitel?

Csak közérdekű adatigénylés nyomán derült ki, hogy több száz jegybanki...

Hirdetés
Befektetés

Felszámolják a Strategont

Az MNB korábbi határozata alapján a Strategon Értékpapír Zrt. a CODEX...

Az Enterprise Investors új alapja kkv-k kivásárlását tervezi

Közép-Európa egyik legnagyobb...

Szorosabbak lettek a szerb-magyar kapcsolatok

Szerbia és Magyarország, ezen belül a Vajdaság és Magyarország közötti...

Ezt olvasta már?

Tízmilliárdok folynak be számla nélkül a magánegészségügybe »

ALTERA 1474 (16,98 ) ANY 1348 (-0,07 ) APPENINN 425 (0,47 ) BIF 1074 (-0,46 ) CIGPANNONIA 277 (1,09 ) CSEPEL 1059 (-1,03 ) Duna House A 3815 (1,73 ) ELMU 24175 (0,31 ) EMASZ 21530 (-0,78 ) ENEFI 254 (-1,55 ) ESTMEDIA 25 (13,64 ) FHB 523 (0,38 ) GSPARK 3860 (-0,49 ) KONZUM 2311 (2,71 ) KPACK 10000 (8,52 ) MASTERPLAST 550 (-1,61 ) MOL 3057 (0,10 ) MOL_1000 24455 (0,10 ) MTELEKOM 478 (-0,21 ) NORDTELEKOM 20 (11,11 ) NUTEX 85 (1,19 ) OPUS 209 (0,97 ) OTP 10175 (-0,20 ) OTT1 45 (-4,26 ) PANNERGY 484 (-0,21 ) RICHTER 6750 (-0,60 ) TRINV 33 (3,12 ) WABERERS 4951 (-1,94 ) ZWACK 16800 (-0,06 )