2024 március 29

Felpattanási fázisba ért a gazdaság

A válság hat éve után felpattanási fázisba ért a világgazdaság. Immár olyan területek is növekedési pályára álltak, amelyeket korábban a befektetési szakemberek a ’futottak még’-kategóriába soroltak. Az Egyesült Államok profitabilitása történelmi csúcson van, a vállalatok megerősödtek, és a palagáz forradalom évtizedekre nettó energiaexportőri szerepet biztosíthat az USA-nak, amire még nem volt példa. Mindez és a kutatásba, innovációs szektorba fektetett összeg, valamint a tudományos szakemberek elszívása a világ minden tájáról hosszú távon is biztosítja a növekedést ebben a régióba. Egyre kisebb a vállalatok eladósodottsága és a vállalati felvásárlások száma és volumene is növekszik.

Europai bizottsag parlament euro GazdasagTVErős Európa

Eközben Európa – bár gazdasági növekedésben elmarad például az USA-tól vagy a kínai bővüléstől – megelőzi a világátlagot profitnövekedésben. Az éllovas Németországban a növekedést hajtja a belső fogyasztás és az export is, a részvények pedig nincsenek túlárazva. „Összességében az európai cégek megerősödve kerültek ki a válságból, tanultak korábbi hibáikból, hatékonyabbak, stabilabbak lettek és az innovációra koncentrálnak. A tőzsdék szárnyalnak. Nem igaz, hogy csak a baj van az európai gazdasággal” – mondta Al-Hilal István.

Hozzátette, a Fidelity eszközallokációs portfólió menedzserei most a részvényeket súlyozzák felül az államkötvényekkel szemben, a szektorok között az egészségügy és a technológia mellett tették le a voksukat. Ami a régiókat illeti, elsősorban az USA-tól várnak további jó teljesítményt, és számítanak a dollár további erősödésére is.

Kedvező várakozások

„Várakozásaink szerint 2015 is nagyon jó év lesz. Aki befektetésben gondolkodik, annak érdemes figyelnie a növekedési sztorikra és a feltörekvő piacokra is. Példaként hozta fel az az afrikai sörpiacban rejlő óriási a potenciált, hiszenaz éves alkoholfogyasztás döntő részét a házi készítésű alkoholos italok adják, miközben a sör és borfogyasztás rendkívül alacsony. Vajon mi történne, ha az afrikaiak úgy döntenének, hogy megisszák életük első márkás sörét?” – tette fel a kérdést Al-Hilal István. Felhívta azonban a figyelmet arra is, hogy a feltörekvő piacok esetében érdemes mindig régiókban gondolkodni, mert egy ország gazdaság helyzete könnyen és gyorsan meginoghat.