Hemzsegnek a kötelező nélküli robogók az utakon

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 1 perc

A nyári időszakban évről évre egyre több robogó jelenik meg a hazai utakon. Jelenleg már több mint félmillió robogó üzemel az országban, ezeknek mintegy 55 százalékára kötöttek már valaha kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb). Ugyanakkor a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint mindössze 15-20 százalékuk után fizetik ki rendszeresen az átlagosan évi 3 ezer forintnyi díjat. A mulasztók az évi néhány ezer forint spórolásával sokat veszíthetnek: rendőri igazoltatás során büntetés jár a mulasztásért, ugyanakkor károkozás esetén átlagosan 350 ezer forintnyi átlagos kárösszeget kell saját zsebből kifizetniük.

„Sok esetben a tulajdonosok sem tudják, hogy a segédmotoros kerékpárokra (a robogók nagy része ebbe a kategóriába tartozik) kötelező kgfb-t kötni, amennyiben azok részt vesznek a közúti közlekedésben – magyarázza Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Más esetben szándékosan kerülik meg a díjfizetést, melynek meglétét (rendszám vagy más, jól látható azonosító hiányában) a hatóságok csak közúti ellenőrzés keretében tudják ellenőrizni.”

A biztosítók a robogókra rendszám híján alvázszámra kötik a kötelezőt, melynek díja általában évi 2,5-3 ezer forint közé esik. Ugyanakkor az MNB statisztikái szerint mind a 12kW alatti, mind a 13-35kW közötti teljesítménykategóriába eső motorok által okozott károk átlagos összege eléri a 350 ezer forintot, de személyi sérülés esetén nem ritka a milliós összeg sem.

Fontos könnyebbség a károsultaknak, hogy amennyiben biztosítatlan robogó okoz kárt, a károkozó helyett a MABISZ Kártalanítási Számlája fizeti ki a kárösszeget, majd utólag behajtja a károkozón.

Gyakori eset azonban, hogy a károkozó robogó elhagyja a helyszínt, és ilyenkor utólag szinte lehetetlen az elkövető beazonosítása. Mind ezen, mind a biztosításkötési arányon jelentősen javítana egy olyan rendelkezés, amely kötelezően rendszámmal látná el a robogókat is. 

A forgalomba helyezés és kivonás lehetőségével sikerülne kiszűrni azokat a robogókat is, amelyek tulajdonságaik alapján (50 cm3 feletti motortérfogat) már nem is a segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak, vagyis a kötelező megfizetése mellett esetükben első forgalomba helyezéskor regisztrációs adót is fizetni kell, emellett használatukhoz külön motoros jogosítványra is szükség van.

Hirdetés
Brexit

Az európai nagyvállalatok vezetőinek többsége szerint pozitívak a globális...

A brit kormány 3 milliárd fontot (több mint ezermilliárd forintot) különít el...

Melyik a legjobb lakáshitel?
Forex mazsoláknak

Az éles számlának való nagy bemutatkozásom után már másnap úgy döntöttem...

Szavazz!

Legyünk e-sport nagyhatalom?

Úgy tűnik a kormányzat elszánt ebben a kérdésben, bár a magyar e-sport még...

Felszámolható az offshore?

A BBC Panorama műsorából derült ki, hogy még az Apple amerikai informatikai...

Hirdetés
Befektetés

Meddig költekezhet még a Tesla?

Egyelőre jól tűrik a befektetők, hogy egyik kedvencük, a Tesla, percenként 8...

Hiszünk a vegyes alapokban

Fontos kérdés manapság, hogy milyen befektetési formán keresztül érhetünk el...

Decembertől igényelhető a befektetői adókedvezmény

A startup vállalkozások beruházói, az úgynevezett angyalbefektetők számára a...

Ezt olvasta már?

A fuvarozók nem lehetnek a belpolitika játékszerei »

ALTEO 5378 (1,47 ) ALTERA 3674 (-4,92 ) ANY 1352 (0,82 ) APPENINN 775 (2,11 ) BIF 1808 (0,17 ) CIGPANNONIA 306 (0,99 ) CSEPEL 1018 (-0,10 ) EMASZ 22575 (-0,11 ) ENEFI 237 (-1,25 ) ESTMEDIA 70 (1,45 ) FHB 654 (5,31 ) FORRAS/OE 1065 (4,93 ) FUTURAQUA 54 (8,00 ) GSPARK 3610 (-0,28 ) KONZUM 3020 (-0,30 ) KULCSSOFT 880 (2,33 ) MASTERPLAST 596 (0,51 ) MOL 3189 (-1,48 ) MTELEKOM 468 (-0,85 ) OPUS 717 (4,37 ) OTP 10380 (0,29 ) OTT1 298 (5,67 ) PANNERGY 555 (1,46 ) RABA 1265 (-0,24 ) RICHTER 6919 (-1,44 ) SET Group 106 (15,22 ) WABERERS 4610 (-1,28 ) ZWACK 16730 (-0,39 )