Hemzsegnek a kötelező nélküli robogók az utakon

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 1 perc

A nyári időszakban évről évre egyre több robogó jelenik meg a hazai utakon. Jelenleg már több mint félmillió robogó üzemel az országban, ezeknek mintegy 55 százalékára kötöttek már valaha kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb). Ugyanakkor a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint mindössze 15-20 százalékuk után fizetik ki rendszeresen az átlagosan évi 3 ezer forintnyi díjat. A mulasztók az évi néhány ezer forint spórolásával sokat veszíthetnek: rendőri igazoltatás során büntetés jár a mulasztásért, ugyanakkor károkozás esetén átlagosan 350 ezer forintnyi átlagos kárösszeget kell saját zsebből kifizetniük.

„Sok esetben a tulajdonosok sem tudják, hogy a segédmotoros kerékpárokra (a robogók nagy része ebbe a kategóriába tartozik) kötelező kgfb-t kötni, amennyiben azok részt vesznek a közúti közlekedésben – magyarázza Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Más esetben szándékosan kerülik meg a díjfizetést, melynek meglétét (rendszám vagy más, jól látható azonosító hiányában) a hatóságok csak közúti ellenőrzés keretében tudják ellenőrizni.”

A biztosítók a robogókra rendszám híján alvázszámra kötik a kötelezőt, melynek díja általában évi 2,5-3 ezer forint közé esik. Ugyanakkor az MNB statisztikái szerint mind a 12kW alatti, mind a 13-35kW közötti teljesítménykategóriába eső motorok által okozott károk átlagos összege eléri a 350 ezer forintot, de személyi sérülés esetén nem ritka a milliós összeg sem.

Fontos könnyebbség a károsultaknak, hogy amennyiben biztosítatlan robogó okoz kárt, a károkozó helyett a MABISZ Kártalanítási Számlája fizeti ki a kárösszeget, majd utólag behajtja a károkozón.

Gyakori eset azonban, hogy a károkozó robogó elhagyja a helyszínt, és ilyenkor utólag szinte lehetetlen az elkövető beazonosítása. Mind ezen, mind a biztosításkötési arányon jelentősen javítana egy olyan rendelkezés, amely kötelezően rendszámmal látná el a robogókat is. 

A forgalomba helyezés és kivonás lehetőségével sikerülne kiszűrni azokat a robogókat is, amelyek tulajdonságaik alapján (50 cm3 feletti motortérfogat) már nem is a segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak, vagyis a kötelező megfizetése mellett esetükben első forgalomba helyezéskor regisztrációs adót is fizetni kell, emellett használatukhoz külön motoros jogosítványra is szükség van.

Hirdetés
Brexit

Theresa May azt reméli, ezzel London kitöltheti a brit kilépés által az EU...

Cáfolta kedden a lemondási szándékairól szóló értesüléseket Boris Johnson...

Melyik a legjobb lakáshitel?
Forex mazsoláknak

Bemutatunk egy NFP kereskedési stratégiát is, ami kezdőként, demó...

Szavazz!

Tarolják a piacot az elektromos autók?

A nagy autógyárak szerint az utolsó lökést a dízelbotrány adta, hiszen a...

Jár a jegybankároknak az ingyen hitel?

Csak közérdekű adatigénylés nyomán derült ki, hogy több száz jegybanki...

Hirdetés
Befektetés

Szorosabbak lettek a szerb-magyar kapcsolatok

Szerbia és Magyarország, ezen belül a Vajdaság és Magyarország közötti...

Stratégiai védekezésre kényszerül az EU

Új keret felállítására tett javaslatot csütörtökön az Európai Bizottság a...

Kína visszafogja a pénzt

Jelentősen visszaestek Kína külföldi befektetései az első nyolc hónapban.

Ezt olvasta már?

Így úszható meg olcsóbban a mesterbiztosítás »

4IG 2295 (-2,34 ) ANY 1351 (0,15 ) APPENINN 441 (0,23 ) BIF 1070 (5,94 ) CIGPANNONIA 267 (-1,11 ) CSEPEL 1023 (-0,78 ) ELMU 24360 (1,25 ) EMASZ 21900 (-0,36 ) ENEFI 260 (2,36 ) ESTMEDIA 26 (44,44 ) FHB 517 (-0,39 ) GSPARK 3879 (0,75 ) KONZUM 2335 (-1,06 ) KPACK 9215 (0,03 ) KULCSSOFT 850 (-5,56 ) MASTERPLAST 545 (-0,91 ) MOL 24490 (-0,12 ) MTELEKOM 475 (-0,21 ) OPUS 209 (-0,95 ) ORMESTER 500 (11,11 ) OTP 10210 (-0,34 ) OTT1 46 (-2,13 ) PANNERGY 485 (0,21 ) RABA 1273 (0,55 ) TRINV 42 (5,00 ) WABERERS 5075 (0,10 ) ZWACK 16750 (-0,30 )