2024 április 24

Újra kellene gondolni a közlekedési szabályokat?

Régóta vitatkoznak azon a szakemberek, hol biztonságosabb autóban a gyerekeket szállítani, elől vagy hátul. Az autóipar fejlődésével egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyártók is a biztonságra, emellett a KRESZ is egyre szigorodik. Gondoljunk csak arra, hogy például Magyarországon 2002 előtt nem volt kötelező a hátsó biztonsági öv használata, és csak 2007 óta él az a szabály, mely szerint 150 centis testmagasság alatt minden gyereket gyerekülésben kell szállítani, életkortól függetlenül.

baleset összetört autó gépjárműbiztosítás 123rfElől vagy hátul?

A német baleseti adatbázis, a GIDAS adatai szerint újra kellene gondolni a közlekedési szabályokat. A mai autókban elől aktív övfeszítők és első légzsákok vannak, míg hátul mechanikusak az övfeszítők és az első légzsák helyett csak egy vékonyan párnázott ülés található. A szakértői vélemények jelenleg eltérnek azzal kapcsolatban, hogy mennyire biztonságos előre ültetni gyereket az autóban, így a szabályozás országonként eltér: például Németországban, Franciaországban gyerekülésben, bekötve elől is utazhat gyerek, Magyarországon viszont nem.

A GIDAS példaként említette, hogy frontális ütközéses (60-60 km/h melletti) közlekedési balesetben az elől utazó szülők túlélték a balesetet, míg a hátul utazó három gyermek életét vesztette. Baleset rekonstrukciós számítások eredményeként megállapították, hogy az elől utazóknál kisebb terhelés mutatkozik. A fiatalok (14 év alatt) az első ülésen jobban védettek, mint a hátsó ülésen, ha előírt gyermekülést használnak és a biztonsági övet bekapcsolják. Az adatok alapján egyértelmű, hogy a gyerekek a gyerekülésben védettebbek, mintha csak övet használnának. A hátsó üléseken utazó felnőttek és gyerekek egy súlyos balesetnél (50 km/h-s sebesség felett) egyaránt súlyosabban sérülnek, mint az első ülésen ülők.

Az adott szabályokat kell betartani

Tavaly több mint 600 személyi sérüléssel járó balesetről kapott bejelentést a K&H Biztosító. Ezekben szerencsére csak néhány százalékban sérült meg gyermek is, de a tapasztalatok alapján elmondható, hogy ha mégis gyermek sérül a balesetben, őket sokkal súlyosabban érinti, sokkal súlyosabb sérüléseket szenvednek el, mint a felnőttek.

„Jelenleg a magyar szabályozás szerint gyermek 150 centi alatt csak gyerekülésben és a hátsó üléseken, menetirányba ültetve utazhatnak. Egyes szakértők arra hivatkozva is érvelnek a gyermekek első ülésen való szállítása mellett, hogy úgy a szülők jobban kontaktust tarthatnak a kicsikkel, megnyugtathatják, adhatnak vizet, játékot. Szomorú tény, de sok baleset abból fakad, hogy a szülő menet közben hátrahajolva felveszi a leejtett játékot, és eközben nem figyel a forgalomra, vagy csak egy kézzel fogja a kormányt és oldalra sodródik az autó. Az egyik legfontosabb szabály épp ezért, hogy mindig a közlekedésre figyeljünk, és mindkét kezünket tartsuk a kormányon akkor is, ha a kicsi éppen azonnal akar valamit. Az adott országban érvényes közlekedési szabályok, előírások betartása a minimum, amit megtehetünk gyermekeink biztonságáért” – mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese.