Ázsiai piacot céloz a milliárdos Jamal-projekt

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 1 perc

Pénteken elhagyta az oroszországi Jamal-félsziget földgáz-terminálját az első cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító, a francia Total energiaipari konszern egykori vezérigazgatója után Christophe de Margerie névre keresztelt jégtörő-tanker.

A félsziget hatalmas földgáz és nyersolaj lelőhelyeket rejt. A Jamal projektben résztulajdonosként közvetve érdekelt Gazprom becslései szerint 26,5 milliárd köbméter földgáz és 300 millió tonna olaj van a területen.

A nyersanyagkincs kitermelését azonban a szélsőséges időjárás nehezíti, télen a hőmérséklet mínusz ötven fok alá is eshet, a tengert pedig két méter vastag jégpáncél boríthatja. Nyáron viszont a félsziget területének négyötöde tavakká, belvizes részekké és mocsarakká alakul át.

A Moszkvától 2500 kilométerre északkeletre fekvő Jamal-félsziget energiahordozó kincsének kitermelésére 23 milliárd eurós beruházási projekt indult. A projekt kivitelezése 2013-ban kezdődött meg. Utak és lakótelepek mellett egy erőmű is épült, valamint egy 500 kilométeres vasútvonal és egy repülőtér is.

A kitermelt földgáz és olaj elszállítására lefektetett vezetékek mellett egy terminál és egy földgáz-cseppfolyósító üzem is létesült a tengerparton. Az LNG üzem kapacitása 2019-re eléri az évi 16,5 millió tonnát.

A kivitelezést egy orosz vezetésű nemzetközi konzorcium végezte. A konzorcium részvényeinek 50,1 százalékával az orosz Novatek vállalat rendelkezik. A francia Total 20 százalékos, a kínai CNPC 20 százalékos, a Silk Road befektetési alap pedig 9,9 százalékos részesedéssel rendelkezik. A Gazprom 10 százalékkal érdekelt a Novatek vállalatban.

A projekt kivitelezését megnehezítette, hogy az Egyesült Államok szankciós listára helyezte a Novatek vállalatot, így a finanszírozásba nem lehetett nyugati bankokat bevonni. A beruházás ezért kínai finanszírozással valósult meg.

A Jamal projekt földgáztermelésének több mint felét a távol-keleti piacok veszik majd fel. A globális felmelegedés lehetővé tette ugyanis az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő 6500 kilométeres északkeleti átjáró hajózását egész évben.

A Christophe de Margerie augusztusban tette meg először az utat az északkeleti átjárón jégtörő hajó segítsége nélkül. A projektet kivitelező konzorcium 2019-ig 15 jégtörő-tankert állít szolgálatba a cseppfolyósított földgáz szállítására.

Hirdetés
Technikai elemzések

Sikerült felpattannia 50 napos mozgóátlagának közeléből.

Ismét kezdődni látszik egy apróbb tili-toli, itt a 26000 pont magasságában a...

Oldalazó mozgás kezdődött az elmúlt napokban a hazai index árfolyamában.

A szűk Bollingerek közül érkezhet kimozdulás a közeljövőben a gyógyszergyártó...

Nem tágít a 11000 forintnál található erős ellenállástól a bankpapír.

Támasz és ellenállás közötti szűk tartományában keresheti az irányt a...

Dupla ellenállását próbálhatja tesztelni az olajvállalat árfolyama a...

Hirdetés
OpcioGuru

Manapság egyre többet hallani a mesterséges intelligencia térhódításáról. Ami...

Private Banking

A múlt évben néhányszor érintettük a főleg amerikai startupok témakörét.

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Ütött az ingyenes szállítás órája »

4IG 2200 (3,77 ) ALTEO 710 (-1,39 ) ALTERA 560 (0,90 ) ANY 1395 (0,72 ) APPENINN 701 (0,29 ) BIF 1590 (1,92 ) CIGPANNONIA 483 (0,62 ) CSEPEL 940 (0,21 ) EMASZ 24400 (0,83 ) ENEFI 219 (-1,35 ) ESTMEDIA 59 (-1,67 ) FHB 741 (-0,27 ) FORRAS/OE 1290 (-4,44 ) FORRAS/T 1380 (-0,72 ) FUTURAQUA 68 (2,10 ) KONZUM 3270 (2,19 ) MASTERPLAST 600 (-0,83 ) MOL 3064 (0,99 ) MTELEKOM 473 (0,53 ) NORDTELEKOM 52 (5,50 ) NUTEX 57 (-0,35 ) OPUS 660 (2,17 ) OTP 10970 (0,55 ) OTT1 281 (1,81 ) PANNERGY 756 (0,53 ) RABA 1285 (1,18 ) RICHTER 6685 (-0,07 ) SET Group 240 (10,09 ) WABERERS 4880 (-1,81 ) ZWACK 17300 (0,58 )