2024 április 27

Kilencvenmilliós bírságot kapott a Magyar Telekom

A Telekom 2013. október 1. és november 17. között a Next Business XL, illetve Next Business M üzleti mobildíj-csomagokat televíziós reklámokban népszerűsítette. A megcélzott kis- és középvállalkozások arról kaphattak tájékoztatást a reklámfilmekben, hogy ha a Next Business XL, illetve M díjcsomagot választják, akkor a feltüntetett havidíjért – 14.990 Ft-ért és 9.990 Ft-ért – a meghatározott tartalmú szolgáltatást vehetik igénybe.

A GVH megállapította, hogy ez nem felelt meg a valóságnak, mivel a tévéreklámokban feltüntetett ár csak a negyedik és az azt követő SIM kártyákhoz tartozó előfizetésekre vonatkozott, a reklámokban feltüntetett árnál magasabb árat alkalmazott a szolgáltató, ha az üzletfél csak egy, kettő vagy három SIM kártyához kapcsolódóan kötött előfizetési szerződést. Emelletta reklámokban feltüntetett ár akkor sem minden előfizetés esetén érvényesült, ha az üzletfél négy vagy annál több előfizetést kötött, azonban a reklámok e további információkat tartalmazó elemei – a televízió-reklám sajátosságaiból adódóan – az időkorlát, a gyorsan pergő képek és a kisebb betűméret miatt nem váltak az üzletfelek számára érthető üzenetté.

A GVH a bírság kiszabásakor a tévéreklámok költségeire alapozott, súlyosító és enyhítő körülmények figyelembevételével.

Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő üzleti gyakorlat az üzletfelek széles körét érte el, a Telekomot az elmúlt 5 évben egy alkalommal már elmarasztalta a GVH a jelen ügyben alkalmazott reklámtörvénybe ütköző magatartás tanúsítása miatt – áll a közleményben. Enyhítő körülményként értékelte, hogy az üzletfelek szerezhettek helytálló vagy teljesebb információt más forrásokból a döntésük meghozatala előtt.