2024 március 29

A siker titka: a jó bornak is kell a cégér

A reklámozás mára sok-sok milliárdot megtermelő valóságos iparággá alakult. Fejlődése tükrözi az adott gazdaság tendenciáit, felfelé ívelését és válságait. Éppen ezért örvendetesnek mondható, hogy Magyarországon az elmúlt esztendőben fordulat következett be 0,6 százalékkal 175,4 milliárd forintra növekedett a reklámpiac.

Legszívesebben a televízióban hirdetnek a cégek

A piacból változatlanul a televíziós hirdetések részesedtek első helyen. Itt jelent meg a reklámok mintegy huszonöt százaléka. A direkt marketing kevésbé kedveltté vált, 28,9 milliárd forint volt a forgalma. A bevételekből a rádiós reklámok öt százalékkal, az úgynevezett outdoor hirdetések pedig nyolc százalékkal részesedtek. A sajtópiac 35, 8 milliárd forint bevételhez jutott, s valamelyest erősödött mozis reklámok piaca is.

Egyáltalán nem meglepő, hogy tavaly legerőteljesebben az internetes reklámpiac növekedett. A reklámozók felismerték, hogy mára az online világ teljesen áthatotta az emberek életét, akiket legjobban a digitális reklámozással lehet elérni. Nem véletlen, hogy az elmúlt időszakban az egyik legdinamikusabban fejlődő reklámágazatnak az úgynevezett keresőmarketing mutatkozott.

Erősödött a digitális és mobilos reklámok piaca

Erre az üzletágra cégek sora alakult. Ma minden önmagára valamelyest is adó árút előállító szervezet rendelkezik internetes felülettel. Elérhetőséget azonban az szerezhet igazán magának, aki a különböző keresőrendszerekben legalább az első húsz közé beverekszi magát. Ismeretes az internetezési gyakorlatból, ha az első két oldalon nem találunk rá az általunk mondjuk a google-ba beírt kifejezésre, másik kifejezést választunk. Erre a felismerésre alapozzák manapság a tevékenységüket a keresőmarketinges cégek, olyan szolgáltatásokat nyújtanak, amelyek optimalizálják egy-egy cég megjelenését és elérhetőségét az online kereskedelmi piacon.

Nem véletlen, hogy tavaly az internetes reklámpiac bevételei növekedtek szembetűnően. Ebből a szempontból már ott volt az online reklám piac közvetlenül a televíziós hirdetések mögött. A reklámbevételek húsz százaléka származott az online hirdetőktől.

Sok ezer embernek ad munkát a reklámszakma

Hasonlóképpen erősödött a mobiltelefonon hirdetők aránya is. Ebben a piaci szegmensben még nagyok a tartalékok. Ennek a fő oka, hogy a magyar vállalatok internetes megjelenése a mobilokon még messze le van maradva a hagyományos online megjelenéshez képest. A mobilalkalmazások fejlesztésére azonban egyre több informatikai cég vállalkozik. Egyes előrejelzések szerint az okostelefonok előtt Magyarországon is nagy reklámpiaci jövő áll.

Az is tény, hogy Magyarországon a reklámpiacot főként a ,,globális” szereplők uralják. A reklámszövetség elnöke, mint azt nemrég a Tőzsdefórum is megírta, úgy nyilatkozott: egy forintnyi reklámköltés 4,7 forinttal járul hozzá a GDP-hez. A reklámszakma közvetlenül 13 ezer, míg közvetve több mint 50 ezer embernek ad munkát.