2024 április 24

Egy generáció, amely felforgatja a világot

Az Y generáció (akik hozzávetőleg 1980 és 1995 között születtek) leginkább friss gyümölcsre és zöldségre, bioélelmiszerekre és természetes alapú termékekre kíván költeni – írja a The Atlantic a Boston Consulting Group 2013-as kutatása alapján. Miközben ennek a generációnak láthatóan kiemelten fontos a természetes, környezetbarát és bio életforma, a leginkább elutasított kategóriákat az üdítők, az applikációk, a táskák, a luxusmárkák, illetve az éttermek adják.

Az „ellenség”

Ha van olyan iparág, amelyet az Y generáció igazán nem kedvel, az a nagy bankok világa. Egy három éven keresztül végzett, a nemzedék 10 ezer tagját vizsgáló kutatás nemrégiben kimutatta, hogy az olyan óriások, mint a Bank of America vagy a Citigroup által irányított pénzügyi szektor az egyik olyan vezető terület, amelyet ez a nemzedék igencsak felforgathat.

A közösségi bankok már próbálnak is tőkét kovácsolni az Y generáció ízléséből. Fejlesztik a technológiai kínálatukat, a közösségi médiában való jelenlétüket, valamint a mobilbankolást és az ügyfélszolgálatokat, hogy egyre inkább megfeleljenek az Y generáció elvárásainak.

Az elvárások változását az is jelzi, hogy a KPMG 2013-as kutatása szerint a legfontosabb technológiai szempontnak már magasan a mobilbankolás számít, míg az ATM-ek érdeklik a legkevésbé a fiatal fogyasztókat.

Az amerikai álom vége

Az USA-ban a 2008-as válság óta az ingatlanpiac még mindig igen gyenge, rányomva ezzel a bélyegét a lassú gazdasági talpra állásra. Az egyik legfontosabb gyengítő faktor ebben a szektorban, hogy az első otthonukat vásárlók (elsősorban fiatalok) lényegében kiestek a piacról, alapvetően a szigorú hitelfeltételeknek, az instabil karrier kilátásoknak, illetve a diákhitelek nyomasztó mértékének köszönhetően.

Ráadásul a nemzedék számos tagja a kései 20-as és a korai 30-as éveiben még mindig a szüleivel él. Míg az USA-ban 1962-ben ez az arány 9 százalék volt, 1980-ra pedig 8 százalékra csökkent, addig 2013-ra 14 százalékra ugrott. Vagyis úgy tűnik ez a generáció rendkívül távol áll attól, hogy megvalósítsa az amerikai álom egyik alappillérét, hogy saját otthont teremtsen magának.

Félelem és bizonytalanság

A válság és a vele együtt járó recesszió óta az Y generáció tagjai brutálisan magas munkanélküliségi rátával és komoly munkaerő-piaci bizonytalansággal kénytelenek szembenézni a nyugati világban. Az Egyesült Államokban – amely Európánál sokkal jobb számokat tud felmutatni – 2014-ben, vagyis durván öt évvel az után, hogy a recesszió hivatalosan is véget ért, a 20 és 24 év közötti korosztályban még mindig 10 százalék fölötti a munkanélküliség.

Vagyis bár az látszik, hogy ez a nemzedék minden erejével – és pénzével – igyekszik egy fenntartható és barátságosabb világot teremteni magának, a körülmények egyelőre igencsak mostohák.