2024 április 26

Elégedetlenek az új munkahellyel a magyarok

Magas elvárások

A jelöltként átélt legutóbbi élményeikről beszámoló magyar válaszadók mindössze 37 százaléka volt elégedett a pályázati folyamattal. Az elégedettség legmagasabb szintjét Oroszországban (60 százalék) valamint Lengyelországban és az Egyesült Királyságban (56-56 százalék) mérték.

álláskeresés_130621„A jelöltek általában az álláspályázat és a felvételi folyamat során szerzik első benyomásaikat a vállalatról, ami lehetőséget kínál a munkaadók számára, hogy bemutassák, hogyan működnek és miként bánnak alkalmazottaikkal” – kommentálta a felmérés eredményeit Jónás Anikó, a Kelly Services Hungary Kft. Ügyvezető igazgatója.

„Érthető, hogy a jelöltek magas elvárásokkal érkeznek, amelyek a legtehetségesebb munkatársak kiválasztásának folyamata során néha nem kapnak kellő figyelmet.”

Homályos infók

A legtöbbször említett problémák közé tartozik a pályázatok és interjúk eredményével kapcsolatos tájékoztatás hiánya, valamint a munkaköri leírásokra, követelményekre vonatkozó homályos, nem egyértelmű információk az álláshirdetésekben.

A felmérés mintegy 230.000 dolgozó válaszait gyűjtötte össze az amerikai kontinens, Európa és a csendes-óceáni térség 31 országából. Magyarországon a válaszadók több mint háromnegyede (81 százalék) pályázott meg valamilyen állást az elmúlt egy évben.

Arra a kérdésre, hogy milyen hosszú várakozási időt tart elfogadhatónak a pályázata státuszáról szóló első értesítésig, a megkérdezettek majdnem fele (46 százalék) a két héten belüli értesítést jelölte meg, míg nagyjából ugyanannyi válaszadó számára (40 százalék) három-öt munkanap az elfogadható.

felugyelet_130511Beilleszkedés: könnyen megy?

A felmérés emellett kitért arra is, hogyan értékelik a dolgozók a toborzási folyamat egy másik fontos elemét – ez az új belépők szervezetbe történő integrációja, beilleszkedésük segítése, az ún. „onboarding”.

Az ún. EMEA régió (Európa, Közel-Kelet és Afrika) válaszadóinak mindössze 48 százaléka számolt be arról, hogy jelenlegi munkahelyén tervezett onboarding folyamattal találkozott – a rangsor élén itt Oroszország végzett 75 százalékkal, míg a lista másik végén Franciaország áll 34 százalékkal. Magyarországon a válaszadók fele (51 százalék) találkozott ezzel a folyamattal munkahelyén.

„Az onboarding fontos szerepet játszik abban, hogy az új munkatársak megkapják a munkahelyi sikerekhez szükséges eszközöket és támogatást, a teljesítménnyel és viselkedéssel kapcsolatos elvárásokat is beleértve” – tette hozzá Jónás Anikó. „Nem szabad elfelejteni, hogy a legkeresettebb új munkatársak maguk is kihasználhatják ezt a kezdeti időszakot arra, hogy eldöntsék, vajon jó karrierdöntést hoztak-e.”

Pozitív a kép

Az új belépőket arról is megkérdezték, hogyan látják munkahelyüket az ott töltött első 90 nap után. Az új belépők többsége általában pozitív benyomásokat szerzett új munkaadójáról.

Az első 90 nap elteltével a magyar válaszadók 33 százaléka „határozottan” pozitívan értékelte új munkahelyét, 41 százalékuk „többé-kevésbé” pozitív véleményt fogalmazott meg, és csak 26 százalékuk adott negatív értékelést.

A felmérés részletes eredményei A jelöltek tapasztalatai – A felvételtől az onboarding-ig című, most megjelent tanulmányban olvashatók.