2024 április 25

Magyarországot választotta a kínai óriás

„A mai megállapodás azt jelenti, hogy a világ kilencedik legerősebb bankja, amely 1997-ben vetette meg a lábát régiónkban, még pontosabban hazánkban, Magyarországról fogja szervezni térségi működését. Ez komoly elismerés a magyar pénzügyi befektetői környezetnek” – állapította meg a tárcavezető.

Együttműködés az Eximbankkal

Tien Kuo-li, a BoC elnöke a miniszterrel folytatott megbeszélésen megbeszélésen azt is hangsúlyozta, hogy a bank fontos – és egyre fontosabb – szerepet kíván szánni a kínai nemzeti valutának, vagyis a jüan nemzetközi használatának növelésére törekszenek. A jüan immár a második legnagyobb kereskedelemfinanszírozó pénzeszközzé vált a világkereskedelemben – erősítette meg az elnök.

Szijjártó Péter külön is kiemelte, hogy a BoC folyamatosan együttműködik a magyar Eximbankkal, s eddig összesen 70 millió euró közös hitellel támogatta a Wanhua Borsodchem beruházásait. Legújabban a Wanhua által benyújtott 40 millió eurós exportcélú beruházási hitel folyósítása van napirenden az Eximbank és a BoC segítségével. A miniszter úgy fogalmazott, a BoC és az Eximbank együttműködik több más beruházás finanszírozásában Magyarországon, s megemlítette a Huawei egyik újabb projektjét is.

Lesz újabb magyar-kínai-szerb megállapodás

Szijjártó Péter a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottságot is felkereste, amelynek vezetőivel a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítéséről tárgyalt. Emlékeztetett: „a közelmúltban aláírtuk a háromoldalú, kínai-szerb-magyar munkacsoport ülésén azt a jegyzőkönyvet, amelynek értelmében a kínai kormány jelenleg készíti azt az úgynevezett első megvalósíthatósági együttműködési  tanulmányt, amely a kivitelezési és pénzügyi finanszírozási feltételeket tartalmazza”.

Az is elhangzott – mondta a miniszter -, hogy a Kína és a 16 közép- és kelet-európai ország idén Belgrádban megrendezendő csúcsértekezletére újabb megállapodást készítenek elő, amely magyar-kínai-szerb kormányközi megállapodásként újabb fázisába juttatja a vasúti projekt előkészítését.

A kérdésre, hogy vajon Magyarországnak vannak-e feltételei a vasúti projekt megvalósításával kapcsolatban, a miniszter közölte: „van egy aláírt megállapodásuk arról, hogy egy olyan kétvágányú vasútvonal megépítéséből vállalunk részt, amelyen 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek a vonatok. A mi álláspontunk szerint ehhez egy a piacinál kedvezőbb feltételekkel rendelkező hitelkonstrukcióra van szükség. Ez az együttműködésnek egy nagyon fontos feltétele” – tette hozzá.