2024 április 26

Már nem akkora mumus a Fogyasztóvédelmi Hatóság

Hozzátette: a következetes hatósági fellépés hatására tovább javult a vállalkozói morál az egyes ágazatokban, pozitív irányba fejlődött a hatóságok és a vállalkozók közötti kapcsolat. A főigazgató úgy látja, hogy az elmúlt egy esztendőt az önkéntes jogkövetést folytató vállalkozók számának növekedése, a jelentősebb súlyú szabálytalanságok számának látványos csökkenése, a hatóságot partnernek tekintő vállalkozói hozzáállás általánossá válása jellemezte.

Az új Ptk is segített a fogyasztói igény érvényesítéséhez

Bár az adatok összegzése még folyamatban van, az már most látszik, hogy tavaly a nagyobb témavizsgálatok során csökkent a kifogásolási arány majdnem minden ágazatban – mutatott rá a főigazgató.

Szente István felidézte, hogy 2014-ben számos, a fogyasztóvédelem területét érintő jogszabály-módosítás is hatályba lépett, amelyek közül kiemelte az új Ptk-hoz köthető szavatossági és jótállási ügyeket érintő rendeleteket és a fogyasztók jogairól szóló új uniós szabályozást, amely bővítette a fogyasztói igény érvényesítési kereteit.

Szorosabb együttműködés az új struktúrában

Fontos változásnak nevezte, hogy az NFH irányítása a Nemzetgazdasági Minisztériumtól a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz került, létrejött az önálló, kifejezetten a fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárság az infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkárságon belül.

Az új struktúrában a korábbiakhoz képest szorosabb együttműködés alakult ki a szaktárca és a hatóság között, a konzultációs folyamatokba a helyettes államtitkárság nemcsak a központi főhatóságot, hanem a fővárosi és a megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségeit is bevonta, ennek eredményeként a 2015. évi ellenőrzési és vizsgálati program egyaránt tükrözi a legfontosabb szakmai prioritásokat és a helyi igényeket, lehetőségeket – mondta a főigazgató.

Nagyobb figyelmet fordítanak a fogyasztók tájékoztatására

A fogyasztóvédelemben 2015-ben is kiemelt helyen szerepelnek az alapvető termékbiztonsági és szezonális vizsgálatok, illetve azok a területek is a figyelem középpontjában maradnak, amelyek a legtöbb és legsúlyosabb fogyasztói érdeksérelmet okozták az elmúlt években. A hatóság a jövőben nagyobb figyelmet fordít a fogyasztói tájékoztatásra, a tudatosság növelésére, és külön figyelemfelhívó üzeneteket kíván eljuttatni a fogyasztókhoz az egészségtudatosság és a fenntartható fogyasztás témakörében – közölte Szente István.

Az NFH vezetője szerint 2015-ben fontos feladata lesz Magyarország V. számú fogyasztóvédelmi politikájának megalkotása, amelyet a szaktárca a hatóságokkal együttműködve, széles körű társadalmi egyeztetés alapján tervez létrehozni.