2024 április 19

Megtartanád az alkalmazottakat? Így lehetsz modern, jó főnök

Hanyatlásnak indult a főnökök iránti bizalom egy friss felmérés szerint. Egy másik felmérés – amelyben 520 cégvezetőt kérdeztek meg – arra mutatott rá, hogy a menedzserek 60 százaléka szerint a szervezetük nem bízik bennük eléggé.

munka 121129A Regus tavalyi felmérésében 24 ezer válaszadó 85 százaléka gondolta úgy, hogy a főnökeiknek jobban kéne bízniuk bennük, amikor rugalmas időbeosztásban dolgoznak. A Gallup 2012-es globális kutatása szerint a munkavállalóknak mindössze 13 százaléka elkötelezett munkája iránt.

A legjobb főnökök ismerik a titkokat, amelyek elkötelezetté teszik a munkavállalókat. Az entrepreneur.com összeszedett 5 tippet a munkavállalók menedzseléséhez.

1. Nem csak a jutalom motivál

A feltételes motiválók (például ”ha ezt megcsinálod, akkor az…” mondatokkal) szűkítik a gondolkodást és blokkolják a kreativitást. Maximum akkor működnek az ilyen kijelentések, ha egyszerű gépies feladatot kell elvégezni – mondta el Daniel Pink a TED Talk-ban. A meglévő eszközök gyakran gátat szabnak a merész ötleteknek, amikor a munkavállalóknak egy összetett problémát kell megoldaniuk.

Ehelyett a menedzsereknek meg kell osztaniuk elképzeléseiket és céljaikat az alkalmazottakkal, hogy ők is magukévá tudják tenni azt. Segíteni kell az alkalmazottakat, hogy ezen célok mentén ők is elérjék saját céljaikat, ebben folyamatos visszajelzést és megerősítést kell kapniuk. Emellett minden lehetséges eszközzel támogatni kell az önálló munkavégzést.

2. A kisstílű vezető nem nyerhet

Azok a vezetők, akik állandóan szemmel tartják és ellenőrzik az alkalmazottakat, azt érik el, hogy egy ideges, elzárkózó csapatot építenek. Az érintettek úgy érzik, hogy nem bíznak bennük, ez felesleges nyomássá válik és állandósul a feszült légkör és a negativitás. A munkatársak rendelkezésére kell bocsátani a megfelelő eszközöket és meg kell adni nekik az irányt, de aztán a többit rájuk kell bízni.

Ha hiba történik, abból mindenki tanulhat: alkalmazott és főnök egyaránt. Miért hibázott a munkatárs? Talán hiányoznak a megfelelő képességek? Világos volt a feladat, a cél? Kapott elég visszajelzést a munkájához? Győződj meg róla, hogy az értékelésed és visszajelzésed a növekedést segíti, nem pedig a büntetést.

3. A hierarchia nem kedvez a bizalomnak

A Deloitte januári felmérése szerint az Y generáció 2025-re elfoglalja a globális munkaerőpiac 75 százalékát. 28 ország 7800 munkavállalóját kérdezték meg a kilátásokról. Körülbelül kétharmaduk nyilatkozott úgy, hogy a menedzsment hozzáállása gátja az innovációnak, a vezetők vonakodása a kockázatvállalástól a növekedés gátja lehet.

Az előrelátó vezetők alkalmazottaikat együttműködő partnernek tekintik, ez gyökeresen szemben áll az évekig alkalmazott menedzsment-központú szemlélettel. A modern főnökök azokat a munkatársakat értékelik, akik megosztják ötleteiket és véleményüket, még akkor is, ha számukra ez szakmai kihívást jelent.

Az Y generáció szeretne nyomot hagyni a világban, a szervezetben, amelyben dolgozik; ösztönözné az innovációt és fejlesztené képességeit – állítja a Deloitte tanulmánya. A csoport 45 százaléka gondolja csak, hogy főnökeik elhivatottak a társadalom jobbítása iránt.

Ne hidd azt, hogy egy magas trónon ülsz és alkalmazottaid vakon fognak követni! Várd el a kérdéseket, az ötleteket és a kihívó véleményeket! Amikor együtt dolgozol a csapatoddal, lépj túl a beosztási rangokon és vond be őket a döntésekbe! Hallgasd meg, amit mondanak és mindig legyél támogató!

4. Jobban dolgoznak, ha szabadságot kapnak

A Bentley Egyetem 2012-es kutatása szerint az Y generációból a nők 40, a férfiak 33 százaléka szívesen dolgozna otthonról. Egy 2014. februári felmérés szerint a munkavállalók 41 százaléka hetente egy napot otthonról, távmunkában dolgozik. Az új típusú munkavégzés – bárhonnan, bármikor dolgozhatunk egy laptoppal – népszerűsége növekszik.

Miért elavult az irodában ragadni reggel 8 és délután négy között? Sok embernek a munka eredménye számít már, nem a ráfordított idő. A technológiai fejlettség lehetővé tette, hogy gyorsabban elvégezzék feladataikat és hatékonyabbak legyenek. Nem szabad elvesztegetni a szabadidőt sem. A korábbi munkamániás generációval szemben egyre többen igyekeznek megtalálni az egyensúlyt munka és magánélet között. Egy modern főnök segít ebben.

Tiszteletben tarja a munkatárs idejét és szabadságát, és ha megoldható, akkor lehetővé teszi számára az otthoni munkavégzést. A teljesítményüket ismeri el, nem azt, hogy mennyit ülnek a munkahelyen.

5. Mindig elérhető információ

A modern kor fogyasztója nem vár sokáig az információra, maximum három másodpercet. Ez így van a munkahelyeken is. A munkatársak többsége nem szeret várni, szükségük van a gyors visszajelzésre.

Az útmutató és teljesítményértékelő információkhoz azonnal hozzá kell férniük, hogy minél előbb javíthassanak munkájukon és időben változtassanak, ha szükséges.Ezért a jó főnök folyamatosan kommunikál, visszajelez alkalmazottainak, mindezt a lehető leggyorsabban teszi meg, így segíti a beosztottjait.