2024 április 18

Mitől lehet sikeres a felvásárlás?

Stratégiai partner kell?

Az EVCA 2013. évi összefoglaló statisztikái szerint, a kockázati tőkebefektetések értékesítése esetén még mindig a stratégiai befektetők irányába történő cégeladás a leggyakoribb exit út a régiónkban, mely 60%-os értékbeli arányával jelentősen meghaladja a 27%-os európai átlagot. Ez a tény várhatóan alapvetően meghatározza majd a hazai befektetési piac „kiszálló ágának” irányait is a következő időszakra, hiszen a Jeremie-program alapkezelőinek a következő években értékesíteniük kell befektetéseiket portfólió-cégeikben. Így egy potenciális stratégiai partner megtalálása kiemelkedően fontos stratégiai feladattá válhat, amelynek előkészítését időben meg kell kezdeni.

A stratégiai partner-keresés a tudatos tervezéssel kezdődik. Ismernünk kell azt a befektetői kört, akit potenciálisan érdekelhet a vállalkozásunk, a technológiánk, a piacunk, és képesnek kell lennünk átlátni azt is, hogy ki az a szűkebb csoport, akikkel szinergia érhető el, akikkel közös cél fogalmazható meg. „A közös szakmai nyelv, a hosszú távú üzleti célok harmóniája nagymértékben segíti a megállapodás létrejöttét, és a felek számára az optimális tranzakciós ár megfogalmazását is” – hívja fel a figyelmet Andreas Reinthaler, az M27 cégcsoport vezetője.

Nem minden esetben érdemes a vállalkozásnak önmaga elindulni a növekedés útján, még ha kockázati tőkét is tud bevonni ehhez. Néha egy már „felépített szerkezetben” könnyebb előrelépni. „Gyorsan változó piacokon akár csak egy év lemaradás is komoly piacvesztést okozhat, így a stratégiai partnerség sokkal vonzóbb és gyorsabb lehetőséget jelent, mint házon belül megoldani a kérdést – ez utóbbinak ugyanis az a veszélye, hogy a piac elmegy mellettünk és már nem leszünk versenyképesek” – összegzi Prekopcsák Zoltán, a Radoop alapítója és ügyvezetője, aki cégét a nemzetközi RapidMinernek értékesítette.

Hónapokig tart a folyamat

Sokan azt gondolják, hogy egy stratégiai felvásárlás egyik pillanatról a másikra történik, a valóságban azonban 9-12 hónap is szükséges ahhoz, hogy a tranzakció zárása megtörténjen. Arról nem is beszélve, hogy ezt az esetek többségében – mint a Radoop esetében is – több éves partnerkapcsolat és sikeres közös projektek előzték meg, készítették elő a felvásárlást.

„Gondoljunk bele abba, ha a szakmai befektető például a technológiánkban lát nagy potenciált. Ezt előbb tesztelni akarja, ügyfelei körében kipróbálni, mielőtt megvenné a céget, a technológiát! Először kisebb körben, majd lépésről lépésre kiterjesztve… Ez mind időigényes folyamat, azaz már jóval a tervezett cégeladás előtt meg kell kezdeni a későbbi szakmai befektetővel, partnerrel a kapcsolat kiépítését, azaz az exit stratégia végrehajtását! – fűzi hozzá Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere.

Cégeladásra, befektetői exitre egy vállalkozás életében nem minden nap kerül sor, így a szükséges tapasztalatok sem állhatnak rendelkezésre. Honnan is tudhatnák a cégek, hogy vajon reális ajánlatot kaptak-e a szakmai befektetőtől, vagy nem akarják-e a vételár túl nagy részét visszatartani? Vagy hogy milyen struktúrában érdemes a tranzakciót véghezvinni elkerülendő az adó és egyéb üzleti kockázatokat? Szükségszerű lehet bevonni olyan szakértőket, akiknek ez „napi rutin”, ismerik a piacot, az elvárásokat, a befektetőket, a kockázatokat, és képesek egy hatékonyan működő folyamatot felállítani, kontrollálni, és végigvinni.

Mint látni lehet, egy cégeladás több mint egy szerződés szignálása. Rengeteg hónap alaposan, tudatos stratégia mentén előkészített és megvalósított lépéseinek összessége kell a végső sikerhez. A december 2-i konferencia épp ezeket a sarokpontokat fogja reflektorfénybe helyezni.

Fókuszban a stratégiai befektetők

Kik azok a stratégiai befektetők, miért fontosak, mi motiválja őket, hogyan lehet eladni egy céget számukra és hogyan érdemes erre felkészülni? Valóban szükség van-e exit stratégiára, és mit is takar ez pontosan? A HVCA és az M27 ABSOLVO közös rendezvényén épp ezeket a témákat fogják körbejárni. Olyan hazai sikertörténetek kulisszatitkait is megismerhetik a résztvevők, mint hogy hogyan adták el az adatbányászattal foglalkozó Radoop céget a nemzetközi Rapidminernek, vagy hogy miért volt érdekes a MediMass technológiája az amerikai Waters Corporation számára. A külföldi előadók esettanulmányai pedig tapasztalt tőkebefektetői és szakértői oldalról világítják majd meg a sikeres cégeladás és az exit kulcstényezőit, gyakorlati példákkal, tanulságokkal fűszerezve.