Pofátlanul trükköznek az adóval a legnagyobbak
Hét amerikai nagyvállalat, köztük a Google, az Oracle vagy a TripAdvisor az elmúlt öt évben folyamatosan egyre alacsonyabb tényleges adót fizettek be. Ennek alapvető oka pedig nem az, hogy ezek a társaságok egyre kevesebb pénzt termelnek, hanem, hogy olyan országokban tartanak jelentős összegeket, amelyekben kedvezőbbek az adózási feltételek az Egyesült Államokhoz képest – írja a USA Today.
A befektetők számára ezek a taktikák előnyösek, hiszen a cégek így nagyobb profitot realizálnak a részvényeseknek. A probléma azonban az, hogy egyre többen elkezdték figyelni, mely vállalatok kerülhetnek bajba, ha az adóhatóságok nagyobb figyelmet szentelnek nekik, illetve esetleges adóreformok lépnek életbe.
A hét vállalat közül egyértelműen a Google alkalmazta legjobban az effektív adókulccsal kapcsolatos technikát. A cég kitaktikázta, hogy 2013-ban 15,7 százalékos tényleges adót fizessen, szemben a 2008-as 27,8 százalékkal. Mindeközben a Google profitja 206 százalékkal emelkedett. Egy tavalyi vizsgálat során a társaság úgy nyilatkozott, hogy ez elsősorban annak tudható be, hogy arányaiban több nyereséget könyveltek el olyan országokban, ahol alacsonyabbak az adókulcsok.
A Google adóstratégiájának egyébként is alapvető eleme a jelentős külföldön tartott vagyon – nyilatkozta a lapnak Nicholas Yee, a Gradient Analytics kutató cég szakértője. A vállalat 2013 végén az 57,5 milliárd dolláros készpénzállományából 38,9 milliárdot parkoltatott külföldön.
„Hatékony pénzgazdálkodás”
A másik vállalat, amely igen ügyesen használja ki az adókulcsok adta lehetőségeket, a TripAdvisor. Az online utazási iroda 2008-ban még 39,3 százalékos adót fizetett, míg 2013-ban ez már 27,8 százalék volt. Ebben az időszakban a vállalat nyeresége 184 százalékkal nőtt. A TripAdvisor egyébként 2013-ban úgy nyilatkozott, hogy a terveik szerint ez az arány továbbra is csökkenni fog. Közlésük szerint a nem amerikai működésük szerkezeti átalakítása, amely a „hatékonyabb pénzgazdálkodást, illetve a készpénz-átcsoportosítást” szolgálta, segíti az adófizetés csökkentését, miközben az USA-n kívüli működés kiterjesztése szintén alacsonyabb tényleges adófizetéshez vezet.
A TripAdvisor mindemellett nem panaszkodhat a külföldi környezetre. Szingapúrban például egy 2011-es adókedvezménynek köszönhetően mindössze 5 százalékos adókulcs alá esett a vállalat, szemben a normális 17 százalékkal. A társaság egyébként lényegében a teljes készpénzállományát (482,4 millió dollárból 481 milliót) külföldön tartja.
A TripAdvisor mindenesetre jó példa arra, hogy a befektetőknek miért kell odafigyelniük azokra a vállalatokra, amelyek rendkívüli erőfeszítéseket tesznek az alacsonyabb adókulcsok érdekében. A TripAdvisor ugyanis legutóbb azt közölte, hogy 2014 második negyedévében hivatalos vizsgálat keretein belül kell beszámolniuk a 2009 és 2010-es adóévéről.