2024 május 02

Tőzsdére készül a divatos startup

A tervek szerint a vállalat a Nasdaq tagja lehet „ETSY” jelzéssel, a Goldman Sachs és a Morgan Stanley együttes közreműködésével. Az Etsy közlése szerint a részvények 5 százalékát fenntartanák a magánszemélyeket érintő IPO részvételi program számára – írja a MarketWatch.

Önálló divat

Az Etsy, melyet korábban a kézműves termékek eBayeként emlegettek, mára maga is összehasonlítási alapként szolgált a feltörekvő új startupok számára.

A brooklyni székhelyű vállalatot 2005-ben alapította Rob Kalin, aki éppen megfelelő platformot keresett kézműves, fából készített számítógépeinek értékesítéséhez. A vállalat azóta nyílegyenesen tör felfelé, és 2014 végére már 54 millió felhasználója volt, 1,4 millió aktív eladóval és 19,8 millió aktív vásárlóval világszerte.

A felelősök élén

Az egyik különlegesség, ami az Etsy IPO-ja kapcsán felmerül, hogy ő lehet az eddigi legnagyobb úgynevezett B Corp vállalat, amely végigviszi a tőzsdére menetelt. Az Etsy 2012-ben szerezte meg a B Corp minősítést, ami azt jelenti, hogy megfelel a B Lab szigorú társadalmi, környezeti, átláthatósági és elszámoltathatósági kritériumainak. Nem mellékesen az Etsy amellett is elkötelezett, hogy minden érdekelt szempontját figyelembe vegye, ne csupán a részvényesekét.

A név titka

Az Etsy név eredete nem ismert: soha nem magyarázták meg nyilvánosan jelentését. A vállalatot valójában Indiecoco néven jegyezték be 2006 februárjában, majd ugyanazon év júniusában változott Etsyre. A honlapjuk közlése szerint a név igazi eredetét csak az alapítók ismerik.

A B Corp minősítés egyrészt komoly felelősséget jelent, mivel el is lehet veszíteni, amint egy vállalat nem teljesíti a követelményeket – írta az Etsy. Másrészt azonban a befektetők igen jó szemmel nézhetik a minősítést, miközben ez a bizonyítvány valós értéket jelöl egy fejlődő vállalkozásnál – hangsúlyozta Andrew Kassoy, a B Lab társalapítója.

Az eddigi legnagyobb B Corp vállalat a 2013-ban tőzsdére lépett Rally Software volt, amely azonban csupán 56,9 millió dolláros éves jövedelmet könyvelhetett el, szemben az Etsy 2014-es 195,6 milliójával.

Nyereség problémák

Miközben az Etsy bevétele egyre emelkedik – 2014-ben 56,4 százalékos volt az éves alapú bővülés –, még nem tudott profitot termelni. Tavaly a nettó veszteség 15,2 millió dollár volt, ami jóval nagyobb, mint a 2013-as 0,8 milliós veszteség – derül ki az Etsy által benyújtott dokumentumokból.

Úgy tűnik, a menedzsment sem túl optimista ezen a téren, mivel megjegyzik, talán nem fogják elérni vagy fenntartani a nyereségességet a jövőben. A vezérigazgató Chad Dickerson emellett megjegyezte, hogy az IPO után nem terveznek éves vagy negyedéves előrejelzéseket adni, ehelyett gyakran beszélnének majd a befektetőkkel.

Az Etsy jelenleg a tranzakciók, a listázás és a reklámozott termékek után járó díjakból szerzi a bevételét az eladóktól. A vállalatnak azonban a tőzsdére menetel után többet kell majd költenie további alkalmazottakra, marketingre, fejlesztésre és jogi ügyekre.

Veszélyben a közösség?

További problémát jelenthet, hogy az Etsyn belül kialakult közösség hogyan fogadja a tőzsdére menetelt. Az aggodalmakat az okozza, hogy az eladók egy része attól fél, hogy minél nagyobb lesz a vállalat, annál inkább kiszorulnak ők és a kézműves termékek egyaránt.

Ez a kérdés már 2013-ban is felvetődött, amikor az Etsy lehetővé tette, hogy az eladóknak, hogy más gyártókra bízzák a termékeik előállítását.

Hobbiból üzlet

További érdekesség, hogy az Etsy amerikai eladói közül 76 százalék gondolkodik úgy, hogy ez egy üzleti vállalkozás a számára – derül ki egy 2014 novemberében végzett belső kutatásból. Az amerikai eladók között egyébként igen magas, 86 százalék a nők aránya.

Noha sokan úgy kezdték, hogy vagy kiegészítő jövedelmet kerestek (65 százalék), vagy csak a kreatív önkifejezés motiválta őket (79 százalék), az Etsy odáig jutott, hogy 2014-ben az eladók bruttó 1,93 milliárd dollár forgalmat bonyolítottak.