2024 április 26

Németországban dolgoznál? Ne habozz!

A METRO Cash&Carry nagykereskedelmi lánc a vállalat fennállásának 50. évfordulója alkalmából készítette el a Gfk. kutatóintézet a reprezentatív kutatását*, amely Németországban első alkalommal méri fel a start-upok mentalitását a szektorban.

 A szakképzett munkaerő hiánya a baj

A kutatás a vállalkozók motivációjára, vágyaira koncentrál, amellett pedig kitér arra is, hogy hogyan működik egy független vállalkozás ebben az iparágban. Milyen kihívásokkal szembesülnek munkájuk során? Mi a magánvállalkozások sikerének kulcsa ebben a szektorban? Ezek a kérdések mind nagyon fontosak ebben az iparágban is, hiszen a kézműves és kereskedelmi szektor mellett a vendéglátás a legnépszerűbb ágazat a német start-up vállalkozók körében. 2013-ban körülbelül 1,7 millió ember dolgozott Németországban a vendéglátásban és összesen közel 70 milliárd Euro nettó eladási értéket generáltak.

A megkérdezettek 77 százaléka mondta azt, hogy elégedett vagy nagyon elégedett a vállalkozásával és mintegy 65 százalékuk akkor sem döntene másképp, ha visszamehetne az időben. A kutatásban résztvevők 79 százaléka számára a saját vállalkozásuk működtetése során a szakképzett munkaerő hiánya jelenti a legnagyobb problémát, megelőzve a bürokráciát és az adóterheket.

A válaszadók 51 százaléka értett egyet azzal az állítással, hogy “Végtére is mindent nekem kell ellátni”. Azonban minden kihívás ellenére végeredményben ezek a független vállalkozók mégis elégedettek helyzetükkel és abban az esetben, ha újrakezdhetnék életüket, legtöbben ugyanígy csinálnának mindent.

Fontosak a boldog vásárlók

A megkérdezettek 70 százaléka számára fontos, hogy új munkahelyeket teremtsenek és így visszaadjanak valamit a helyi közösségnek. A vállalkozók majdnem háromnegyede (71%) felelősséget akar vállalni magáért és másokért. Ebben a tekintetben a vállalkozók nagy többsége bízik a saját ötleteiben és képességeiben: 88 százalékuk hisz a szakmai sikerben. Az pedig, hogy a vásárlókat boldoggá tegyék ugyancsak prioritás számukra (65%). A megkérdezettek 90 százaléka nagyra becsüli a vendégeik közvetlen visszajelzéseit és a saját vállalkozásukban egy olyan helyet látnak, ahol az emberek találkozhatnak (60%).

„Azt gondolom, hogy itthon is látszik egyfajta nyitás a vállalkozói gondolkodás felé. Egyes területeken, mint a képzett munkaerő hiánya, a startup világ is hasonló problémákkal küzd, mint amiket a METRO tanulmánya felvet. A kávéházi kultúra egyébként szorosan összefügg a vállalkozói és művészeti kultúrával, szerencsére ez itthon nagy léptekkel fejlődik. A hazai vállalkozói szerepvállalást nagyban javíthatná egy a mostaninál aktívabb támogatói, vállalkozás-barát, állami infrastruktúra, amelyben a mikro-, kis és középvállalkozások egyaránt járulék és adókedvezménnyel indíthatnának új vállalkozásokat. Ebben az esetben a hazai vendéglátósok is boldog emberek lennének.”- mondta Turcsán Tamás Péter, a Startup Hungary Csoport vezetője.