Óriási magyar siker Nagy-Britanniában

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Magyar kutató nyerte a legrangosabb, negyedmillió fontos (csaknem 90 millió forintos) díjjal járó brit közgazdasági elismerést annak modellezéséért, hogy miként lehetne hatékonyabb díjfizetési rendszerrel javítani a brit közúti közlekedési infrastruktúra állapotát.

120 munkából választották ki az övét

A 27 éves Raccuja Gergely a Wolfson Economics díj idei kitüntetettje. A díjat - amelynél magasabb összeget gazdasági kutatásért csak a közgazdasági Nobel-díj kitüntetettjei vehetnek fel - Lord Simon Wolfson konzervatív párti brit főrend, a Next divatáruház-hálózat vezérigazgatója alapította.

A pályázatra - amelyet a Policy Exchange nevű konzervatív londoni gazdasági-társadalmi kutatóműhely szervez Lord Wolfson megbízásából - hét országból 120 dolgozat érkezett; a zsűri végül a Policy Exchange bejelentése szerint Raccuja Gergely munkáját hirdette ki győztesnek.

Mit javasol Raccuja?

A győztes pályamű szerzője Budapesten született, és 2011 óta él Nagy-Britanniában. A rangos University College London (UCL) egyetemen politikatudományból, várostervezésből és olasz nyelvből diplomázott kitűnő eredménnyel 2015-ben, és tavaly óta az Amey Consulting infrastrukturális szolgáltató cégnél dolgozik Birminghamben.

A Policy Exchange ismertetése szerint Raccuja Gergely azt javasolta díjnyertes pályaművében, hogy meg kellene szüntetni az üzemanyag jövedéki adóját, valamint az Egyesült Királyságban jelenlegi formájában 1920 óta létező járműadót, amelyet a közúti közlekedésben résztvevő csaknem minden géperejű jármű után évente fizetniük kell az üzemeltetőknek, és helyette a megtett távolsággal arányos, a környezetvédelmi hatásokat is figyelembevevő útdíjrendszert kellene meghonosítani.

A könnyebb és tisztább üzemű gépjárművek évente kiszámított távolságarányos útdíja kevesebb lenne. A díjat a biztosító cégek szednék be, vagyis az üzemeltető az éves kötelező biztosítással együtt fizetné az úthasználati díjat, csökkentve az adminisztratív költségeket - áll a Policy Exchange ismertetésében.

A rendszerhez megteremtendő jogi háttér garantálná, hogy a beszedett útdíj meghatározott hányadát a helyi és az országos főutakra fordítják. Raccuja Gergely dolgozata szerint ezzel a rendszerrel öt éven belül kátyúmentes úthálózat lenne garantálható Nagy-Britanniában.

A költségvetés is nyerne

Az egyik legnagyobb brit közúti közlekedési szakpolitikai és kutatási intézmény, az RAC Foundation támogatásával született pályamű szerint a brit költségvetés is nyerne a javasolt reformmal, mivel a brit utakon közlekedő járművek száma és az általuk megtett távolság is folyamatosan növekszik, így a költségvetési bevételek is idővel növekedésnek indulnának. Az elképzelés szerint ezzel megállítható, sőt visszafordítható lenne az üzemanyag jövedéki illetékéből befolyó összeg csökkenése, és végső soron napi 2,3 millió font pluszbevétel lenne várható a rendszertől.

Raccuja Gergely a Policy Exchange eredményhirdetése után elmondta: a pályamű alapgondolata az volt, hogy az egyszerűséget kell ötvözni olyan fejlettségi szintű megoldással, amellyel kezelni lehet a közúti közlekedésben jelenleg zajló, a gépjárművek meghonosodása óta nem látott hirtelenségű változásokat.

Hirdetés
Szavazz!

Véget vetnek az európai kiküldetéseknek?

Az október 20-i uniós csúcson kerülhet terítékre a munkaerő-piaci...

Tarolják a piacot az elektromos autók?

A nagy autógyárak szerint az utolsó lökést a dízelbotrány adta, hiszen a...

Forex mazsoláknak

Bemutatunk egy NFP kereskedési stratégiát is, ami kezdőként, demó...

Lakáshitel-kalkulátor
Brexit

Theresa May azt reméli, ezzel London kitöltheti a brit kilépés által az EU...

Cáfolta kedden a lemondási szándékairól szóló értesüléseket Boris Johnson...

Hirdetés
Csok

Egyre népszerűbb a CSOK

Az igénylők bonyolultnak találják az adminisztrációt, de összességében...

Fellendülhet a magyar gazdaság

A második félévre gyorsabb növekedést várnak az uniós támogatások és az...

Határokon át

50 millió euró elég a menekültügy megoldására?

Lengyelország újabb összeggel járul hozzá az Európai Uniót érő migrációs...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

20 milliárd euróba kerül majd a Brexit? »

4IG 2295 (-2,34 ) ANY 1351 (0,15 ) APPENINN 441 (0,23 ) BIF 1070 (5,94 ) CIGPANNONIA 267 (-1,11 ) CSEPEL 1023 (-0,78 ) ELMU 24360 (1,25 ) EMASZ 21900 (-0,36 ) ENEFI 260 (2,36 ) ESTMEDIA 26 (44,44 ) FHB 517 (-0,39 ) GSPARK 3879 (0,75 ) KONZUM 2335 (-1,06 ) KPACK 9215 (0,03 ) KULCSSOFT 850 (-5,56 ) MASTERPLAST 545 (-0,91 ) MOL 24490 (-0,12 ) MTELEKOM 475 (-0,21 ) OPUS 209 (-0,95 ) ORMESTER 500 (11,11 ) OTP 10210 (-0,34 ) OTT1 46 (-2,13 ) PANNERGY 485 (0,21 ) RABA 1273 (0,55 ) TRINV 42 (5,00 ) WABERERS 5075 (0,10 ) ZWACK 16750 (-0,30 )