Drasztikusan csökkenhet az autók széndioxid-kibocsátása

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

Mintegy harmadával csökkentenék Európában az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek átlagos széndioxid-kibocsátását 2030-ra a 2021-es szinthez képest az Európai Bizottság (EB) szerdán bemutatott javaslatcsomagja értelmében.

Ez a terv

A bizottság az új gépjárművek kibocsátását 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal csökkentené. A javaslat ugyanakkor nem tartalmaz konkrét műszaki kvótákat vagy előírásokat, a gyártók feladata lesz eldönteni, hogy milyen technológiák alkalmazásával teljesítik a kitűzött célértékeket.

Ha a gyártók túllépik az éves keretüket, akkor afölött 95 eurót kell fizetniük minden gramm kibocsátott széndioxid és minden egyes, abban az évben regisztrált új autó után. A vállalatok azonban kompenzálhatnák az esetleges túllépést azzal, ha az alacsony vagy zéró kibocsátású járműveik aránya elér egy meghatározott szintet.

Tiszta járművek, áruszállítási módok

A brüsszeli testület javaslatot tett a "tiszta járművek" közbeszerzésének elősegítésére és a szükséges infrastruktúra-fejlesztési projektek támogatására is.

Emellett kezdeményezték a kombinált árufuvarozásról szóló irányelv felülvizsgálatát a különböző áruszállítási módok egymást kiegészítő használatának előmozdítása érdekében, valamint a távolsági buszjáratok hálózatának fejlesztését, amely a várakozások szerint hozzá fog járulni a kibocsátás és a közúti torlódások csökkentéséhez.

Az EB végül azt is ösztönözni kívánja, hogy a jövő mobilitási megoldásait, járműveit, és azok alkatrészeit az EU-ban tervezzék és állítsák elő.

Töltőhálózat épül

Az elektromos töltőhálózat kiépítésére 800 millió eurót, új akkumulátorok fejlesztésére pedig 200 millió eurót különít el az Európai Bizottság.

"Európa jelenleg nincs a megfelelő pályán. Először a saját házunk táján kell rendet tennünk, ha az élére akarunk állni a világszintű változásoknak" - mutatott rá Miguel Arias Canete uniós klíma- és energiaügyi biztos.

"Arra kívánjuk ösztönözni az európai gyártókat, hogy a legjobb, leginkább környezetbarát és legversenyképesebb autókat állítsák elő, és ily módon nyerjék el újra a fogyasztók bizalmát" - közölte Maros Sefcovic, az EB energiaunióért felelős alelnöke, hozzátéve, hogy ezen javaslatok az európai ipar hosszú távú versenyképességének erősítését is szolgálják.

Ez a céljuk

A friss tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás csökkentése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene mérsékelnie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

Sajtójelentések szerint az európai autógyártók erősen lobbiztak azért Brüsszelben, hogy csak 20 százalékos kibocsátáscsökkentést írjanak elő. A szakértők szerint azonban a bizottsági javaslat még így is kevésbé ambiciózus, mint azok az előírások, amelyek bizonyos uniós tagállamokban már érvényben vannak.

A javaslatcsomagot még az uniós tagállami kormányokat tömörítő tanácsnak és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia.

A hivatalos adatok szerint mindössze 0,1 százalék volt az elektromos autók aránya 2015-ben Európában, a hibrideké pedig 0,4 százalék. Európában évente 400 ezer korai haláleset írható a légszennyezés számlájára.

Hirdetés
Szavazz!

Kína kinyírja a bitcoint?

A kínai kormány immár nem csak a bitcoin ellen harcol, de hadjáratot indított...

Elpártolnak az iPhone rajongói?

Az új iPhone-ok alig fogynak, a régieket meg lassítja az Apple. Elpártolnak a...

Lakáshitel-kalkulátor
Brexit

Juncker szeretné, ha az Egyesült Királyság egyszer visszatérne az EU-ba.

A brit kormány nem veheti készpénznek, hogy sikerül...

Hirdetés
Csok

Már szórják a kedvezményes hitelt a felújításhoz

Kedvezőbb feltételekkel és egyszerűbben igényelhető január 8-tól a...

Behúzta a féket a fővárosi ingatlanpiac

2017-ben még tovább élénkült a hazai lakáspiac a tavalyi évhez képest:...

Határokon át

Túl sokba kerül a menekülttábor, pénzt kérnek a franciák

A francia kormány azt szeretné, ha London nagyobb mértékben járulna hozzá az...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Bármikor visszaléphet Anglia az EU-ba »

ALTERA 550 (1,85 ) ANY 1390 (1,46 ) APPENINN 696 (3,88 ) BIF 1560 (-0,64 ) CIGPANNONIA 483 (2,66 ) CSEPEL 968 (-3,20 ) EHEP 1050 (14,75 ) ELMU 26400 (1,54 ) EMASZ 24000 (-0,83 ) ENEFI 220 (2,80 ) ESTMEDIA 56 (3,70 ) FHB 743 (-0,27 ) FORRAS/OE 1350 (17,39 ) FORRAS/T 1350 (5,47 ) FUTURAQUA 67 (4,06 ) GSPARK 3610 (1,69 ) KONZUM 3200 (1,59 ) KULCSSOFT 920 (1,10 ) MASTERPLAST 600 (1,69 ) MOL 3030 (0,46 ) MTELEKOM 472 (0,43 ) NORDTELEKOM 48 (2,13 ) NUTEX 56 (-3,10 ) OPUS 649 (6,74 ) OTP 10950 (0,09 ) OTT1 270 (5,47 ) PANNERGY 756 (-1,31 ) PLOTINUS 6600 (-0,75 ) RABA 1275 (0,79 ) RICHTER 6690 (0,22 ) SET Group 219 (10,33 ) WABERERS 4950 (2,06 ) ZWACK 17200 (0,88 )