Egységes szabályokat követelnek a fuvarosok

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

A visegrádi országok fuvarozói érdekképviseleti szervezetei közös nyilatkozatot fogadtak el, amelyben arra kérik az Európai Bizottságot, hogy minden tagállamra egységes szabályozást, irányelveket fogadjon el a piacon, mert véleményük szerint a jelenlegi helyzet versenykorlátozó és ellehetetleníti az európai ellátási láncot - jelentette be Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke, miniszterelnöki megbízott sajtótájékoztatón pénteken Budapesten.

Közös fellépés

Példaként említette, hogy a nyugat-európai hatóságok a kelet-európai fuvarcégek alkalmazottaitól országonként különböző igazolások - egyebek közt munkabér-igazolás vagy munkaszerződés, társadalombiztosítási igazolás, bérjegyzék - bemutatását követelik meg az adott nemzet nyelvén, illetve kiküldetésnek minősítve a munkavégzésüket az adott ország minimálbér-szabályainak alkalmazását írják elő.

Ezen túl nagy összegű bírságokat is kiszabnak a vállalkozásokra. Az érdekképviseleti szervezetek szerint az uniós kiküldetési irányelv alkalmazása a közúti ágazatra protekcionista, és a korábbi uniós tagországok piacait védi. A visegrádi országok fuvarozói érdekvédelmi szervezetei az MKFE kezdeményezésére összehívott kétnapos V4 Fuvarozási Fórumon az EU közúti fuvarozási piacán tapasztalható, megítélésük szerint versenykorlátozó intézkedésekről egyeztették álláspontjukat.

A célkitűzések

A dokumentumot pénteken az MKFE elnökével együtt Jan Buczek, a lengyel, Josef Melzer a cseh, és Pavol Hudák a szlovák érdekképviselet vezetője írta alá. Wáberer György hangsúlyozta: szeretnék elérni, hogy a fuvarozók kikerüljenek a kiküldetési irányelv hatálya alól vagy a szabályokat uniós szinten egységesítsék.

Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára kiemelte: a deklarációt aláíró országok egyesületei 172 ezer kamionszerelvényt és 10 ezer vállalkozást képviselnek, ami a teljes uniós fuvarozási piac 29 százalékát teszi ki. Szeretnék elérni, hogy az Európai Bizottság a májusi, úgynevezett közlekedési jogszabálycsomagot (road-package) a V4-ek véleményének figyelembe vételével fogadja el. Josef Melzer, a cseh érdekképviselet vezetője kiemelte, hogy a feszültségek egyre nőnek a piacon. A V4-ek összefogása szerinte elég erős jelzés lesz az Európai Bizottságnak.

Szeretnék, hogy a megoldások ne veszélyeztessék az egységes közlekedési piacot. Jan Buczek, a lengyel érdekképviselet elnöke arról beszélt, hogy a különböző jogi előírások miatti aszimmetria már több éve fennáll, a nyugat-európai országok protekcionista intézkedései a nemzetközi fuvarozást akadályozzák. Szintén az országonként eltérő minimálbér-előírásokat emelte ki, amellyel szerinte a németek, franciák vagy olaszok kiszorítják a kelet-európai cégeket az uniós közös piacról, abszurd helyzetet teremtenek.

Egységes szabályok

Pavol Hudák, a szlovák képviselet elnöke rámutatott, hogy a 2004-es uniós bővítés óta fennáll a feszült helyzet a közlekedési piacon, a sofőrök munkaidejének eltérő szabályozása veszélyezteti a szállítás biztonságát. Azt kérik, hogy hozzanak mindenkire egységes szabályokat.

Wáberer György ismertetése szerint azt szeretnék, hogy az új, egységes uniós szabályozás elfogadásáig a német, francia, osztrák hatóságok vezessenek be azonnali moratóriumot a nemzetközi közúti fuvarozásra vonatkozó kiküldetési, minimálbér szabályozásukra. Készek a konstruktív párbeszédre, a problémákat tárgyalásos úton kell rendezni, mivel nem szeretnének fennakadásokat okozni a Kelet-Európába telepített gyártócégek anyagellátásában, vagy a termékek piacra juttatásában - mondta.

Az MKFE közleménye kiemelte: az Eurostat adatai szerint az unión belül az ezer kilométer feletti árufuvarozás teljesítményének kétharmadát a kelet-európai tagállamok végzik, a nyugat-európai államok fuvarozóinak sem eszköze, sem emberi erőforrása nem áll rendelkezésre ezeknek a feladatoknak akár részbeni átvételére.

Hirdetés
Energetika

Novemberben részvényfelosztásról döntött az ALTEO közgyűlése, de az...

Szavazz!

Meddig szárnyalhat a bitcoin?

Már a csőd szélén álló Venezuela elnöke is saját kriptovalutával akarja...

Minek nyitunk Keletre?

Napokra megbénította a magyar fővárost a kínai miniszterelnök budapesti...

Lakáshitel-kalkulátor
Brexit

A brit gyógyszer- és vegyipari szektor az Európai Unió szabályozási...

A Brexit-tárgyalásokért felelős brit miniszter szerint a brit EU-tagság...

Hirdetés
Csok

Nagyon népszerű lett a csok

Eddig mintegy 240 ezer embernek segített a családi otthonteremtési kedvezmény...

Szárnyal az építőipar, de meddig?

A hazai építőipar teljesítménye 2017-ben rég nem látott javulást mutat.

Határokon át

Észtország rendbe tenné az uniós menekültügyet

A dublini rendszer a jövőben sem tartalmazna állandó, kötelező jellegű...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Megállapodott az unió Japánnal »

4IG 2050 (0,05 ) ALTEO 696 (0,29 ) ALTERA 4100 (0,27 ) ANY 1320 (-0,38 ) APPENINN 715 (2,44 ) BIF 1560 (-2,32 ) CSEPEL 1015 (0,69 ) Duna House A 3500 (-0,57 ) EHEP 1221 (-10,55 ) ELMU 25000 (-0,40 ) EMASZ 22500 (0,85 ) ENEFI 230 (1,32 ) FHB 716 (-2,19 ) FORRAS/OE 1260 (19,89 ) FORRAS/T 1300 (8,33 ) FUTURAQUA 51 (-1,92 ) GSPARK 3599 (1,07 ) KULCSSOFT 880 (-0,90 ) MASTERPLAST 566 (-1,57 ) MOL 2957 (1,09 ) MTELEKOM 466 (-0,64 ) NORDTELEKOM 22 (-4,35 ) OPUS 650 (2,36 ) OTP 10270 (2,34 ) OTT1 272 (-0,73 ) PANNERGY 523 (0,58 ) RABA 1250 (-0,71 ) RICHTER 6393 (-0,11 ) WABERERS 4816 (-2,01 ) ZWACK 16790 (0,30 )