Egységes szabályokat követelnek a fuvarosok

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

A visegrádi országok fuvarozói érdekképviseleti szervezetei közös nyilatkozatot fogadtak el, amelyben arra kérik az Európai Bizottságot, hogy minden tagállamra egységes szabályozást, irányelveket fogadjon el a piacon, mert véleményük szerint a jelenlegi helyzet versenykorlátozó és ellehetetleníti az európai ellátási láncot - jelentette be Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke, miniszterelnöki megbízott sajtótájékoztatón pénteken Budapesten.

Közös fellépés

Példaként említette, hogy a nyugat-európai hatóságok a kelet-európai fuvarcégek alkalmazottaitól országonként különböző igazolások - egyebek közt munkabér-igazolás vagy munkaszerződés, társadalombiztosítási igazolás, bérjegyzék - bemutatását követelik meg az adott nemzet nyelvén, illetve kiküldetésnek minősítve a munkavégzésüket az adott ország minimálbér-szabályainak alkalmazását írják elő.

Ezen túl nagy összegű bírságokat is kiszabnak a vállalkozásokra. Az érdekképviseleti szervezetek szerint az uniós kiküldetési irányelv alkalmazása a közúti ágazatra protekcionista, és a korábbi uniós tagországok piacait védi. A visegrádi országok fuvarozói érdekvédelmi szervezetei az MKFE kezdeményezésére összehívott kétnapos V4 Fuvarozási Fórumon az EU közúti fuvarozási piacán tapasztalható, megítélésük szerint versenykorlátozó intézkedésekről egyeztették álláspontjukat.

A célkitűzések

A dokumentumot pénteken az MKFE elnökével együtt Jan Buczek, a lengyel, Josef Melzer a cseh, és Pavol Hudák a szlovák érdekképviselet vezetője írta alá. Wáberer György hangsúlyozta: szeretnék elérni, hogy a fuvarozók kikerüljenek a kiküldetési irányelv hatálya alól vagy a szabályokat uniós szinten egységesítsék.

Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára kiemelte: a deklarációt aláíró országok egyesületei 172 ezer kamionszerelvényt és 10 ezer vállalkozást képviselnek, ami a teljes uniós fuvarozási piac 29 százalékát teszi ki. Szeretnék elérni, hogy az Európai Bizottság a májusi, úgynevezett közlekedési jogszabálycsomagot (road-package) a V4-ek véleményének figyelembe vételével fogadja el. Josef Melzer, a cseh érdekképviselet vezetője kiemelte, hogy a feszültségek egyre nőnek a piacon. A V4-ek összefogása szerinte elég erős jelzés lesz az Európai Bizottságnak.

Szeretnék, hogy a megoldások ne veszélyeztessék az egységes közlekedési piacot. Jan Buczek, a lengyel érdekképviselet elnöke arról beszélt, hogy a különböző jogi előírások miatti aszimmetria már több éve fennáll, a nyugat-európai országok protekcionista intézkedései a nemzetközi fuvarozást akadályozzák. Szintén az országonként eltérő minimálbér-előírásokat emelte ki, amellyel szerinte a németek, franciák vagy olaszok kiszorítják a kelet-európai cégeket az uniós közös piacról, abszurd helyzetet teremtenek.

Egységes szabályok

Pavol Hudák, a szlovák képviselet elnöke rámutatott, hogy a 2004-es uniós bővítés óta fennáll a feszült helyzet a közlekedési piacon, a sofőrök munkaidejének eltérő szabályozása veszélyezteti a szállítás biztonságát. Azt kérik, hogy hozzanak mindenkire egységes szabályokat.

Wáberer György ismertetése szerint azt szeretnék, hogy az új, egységes uniós szabályozás elfogadásáig a német, francia, osztrák hatóságok vezessenek be azonnali moratóriumot a nemzetközi közúti fuvarozásra vonatkozó kiküldetési, minimálbér szabályozásukra. Készek a konstruktív párbeszédre, a problémákat tárgyalásos úton kell rendezni, mivel nem szeretnének fennakadásokat okozni a Kelet-Európába telepített gyártócégek anyagellátásában, vagy a termékek piacra juttatásában - mondta.

Az MKFE közleménye kiemelte: az Eurostat adatai szerint az unión belül az ezer kilométer feletti árufuvarozás teljesítményének kétharmadát a kelet-európai tagállamok végzik, a nyugat-európai államok fuvarozóinak sem eszköze, sem emberi erőforrása nem áll rendelkezésre ezeknek a feladatoknak akár részbeni átvételére.

Hirdetés
Szavazz!

Világgazdasági válságot gerjeszt Korea?

Nem a háborús konfliktus az egyetlen veszélye az Egyesült Államok és...

Nyáron felelőtlenebbek vagyunk?

Vajon csak a tömegszerűség hat ilyenkor, vagy tényleg fellazulunk a melegben....

Forex mazsoláknak

Ha hallottál már az NFP-ről, azért, ha még nem, akkor azért. Rendhagyó...

Lakáshitel-kalkulátor
Brexit

A szigetország a már meglévő jogi eljárásrendszert alapul véve, új...

Az árukkal és a szolgáltatásokkal folytatott kereskedelem fenntartását...

Hirdetés
Csok

Egyre népszerűbb a CSOK

Az igénylők bonyolultnak találják az adminisztrációt, de összességében...

Fellendülhet a magyar gazdaság

A második félévre gyorsabb növekedést várnak az uniós támogatások és az...

Határokon át

Merkel most már szigorúbban ellenőrizné a menekülteket

A terrortámadások elkerülése érdekében a jövőben szigorúbban kell ellenőrizni...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Mibe lesz beleszólása az EU-bíróságnak a Brexit után? »

ANY 1376 (0,22 ) APPENINN 370 (-3,90 ) CIGPANNONIA 263 (-2,59 ) CSEPEL 1099 (2,14 ) ELMU 23655 (-0,19 ) EMASZ 21600 (-0,23 ) ENEFI 233 (0,87 ) ESTMEDIA 5 (2,27 ) FHB 512 (0,59 ) FORRAS/OE 975 (-3,56 ) GSPARK 3875 (0,62 ) KONZUM 1941 (-0,15 ) KPACK 5230 (-19,97 ) MASTERPLAST 534 (-0,74 ) MOL 23310 (-0,30 ) MTELEKOM 479 (-0,21 ) NORDTELEKOM 15 (15,38 ) NUTEX 90 (2,27 ) OPIMUS 200 (-0,99 ) OTP 10300 (-0,34 ) OTT1 49 (2,08 ) PANNERGY 440 (0,46 ) RICHTER 6620 (0,08 ) TRINV 30 (7,14 ) ZWACK 16835 (-0,38 )