Új korszak a MÁV történetében: emeletes motorvonatokat vesznek

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

A magyar vasút életében kiemelt jelentőségű keretmegállapodást írt alá a MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG. Ezzel belátható közelségbe kerül a vasúti személyszállítás fejlesztésének következő állomása, az első kétszintes személyszállító járművek forgalomba állítása 2019 tavaszán - szögezte le a MÁV közleményében.

Emeletes motorvonatok

Idén az első három hónapban 4 százalékkal nőtt az utasszám a bevételek harmadát adó budapesti agglomerációban. Az egyre népszerűbbé váló vasúti utazás újabb és újabb fejlesztéseket tesz szükségessé, ezért kerül sor a nagy kapacitású, emeletes motorvonatok beszerzésére.

A 2017. április 12-én megkötött keretmegállapodás megfelelően rugalmas lehívási lehetőséget biztosít ahhoz, hogy a MÁV-START járműfejlesztési stratégiájában meghatározott 40 nagy kapacitású motorvonat beszerzése a forráskeretek rendelkezésre állásának függvényében megvalósuljon. A motorvonatok megvásárlására, azaz eseti szerződések megkötésére és teljesítésére a keretmegállapodás időtartama alatt, annak aláírásától számított 96 hónapon belül kerülhet sor.

A járműszám bővíthető

A keretmegállapodással az első eseti szerződés megkötésekor minimum 10 járműre vállal lehívási kötelezettséget a MÁV-START úgy, hogy az üzemeltetési készletre és oktatásra is maradjon fedezet, valamint tartalékot képez az euróban megkötött szerződés árfolyamkockázatának lefedésére. Az első lehívás tetszőleges járműszámmal bővíthető, a továbbiakban a minimális lehívási mennyiség három járművenként valósulhat meg.

Az első lehívás fedezetét az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 60,55 milliárd forintos forráskerete adja – a keretmegállapodás megkötését követő konzultáción véglegesített feltételekkel kerül sor a tényleges lehívásra.

Új korszak

A nagy befogadóképességű, 600 ülőhelyes (595 fix és 5 darab lehajtható ülésű) emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) vonatokkal új korszakot nyit a MÁV-START a személyszállításban; ezek lesznek az első emeletes motorvonatok Magyarország vasúti közlekedésének történetében.

A gyors, 160 km/h engedélyezett sebességű, 95 százalék feletti rendelkezésre állással üzemelő, megbízható járművek kényelmükkel megfelelnek a modern követelményeknek, kiszolgálják a dinamikusan növekvő utasforgalomból, az egyedi szükségletekből eredő igényeket.

A KISS vonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

A felszereltségről

A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd.

Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására képesek (a kerékpárhelyek száma további 24 darabbal bővíthető rugalmasan, igazodva ezzel a kerékpáros turisztikai szezonban megnövekedett utazási igényekhez).

A KISS-ek a kor legutóbbi biztonsági szabványai szerint készülnek, továbbá a gyártó ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is ellátja, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

Ők fogják létrehozni a járműveket

A járművek a Stadler és a Dunakeszi Járműjavító Kft. között 2015-ben aláírt együttműködési megállapodásnak köszönhetően jelentős hazai hozzáadott érték mellett készülhetnek, a két vállalat már a vonatokra kiírt közbeszerzésen is együtt indult el.

A Stadler szolnoki üzeme a kocsiszekrények hegesztéséért és a forgóvázak gyártásáért, míg a Dunakeszi Járműjavító a betétkocsik festéséért, összeszerelésért, illetve a már kész járművek üzembe helyezéséért felel majd. Ezzel az egyes járművek hazai hozzáadott értéke meghaladhatja az 50 százalékot is. A projekt felügyeletét a Stadler emeletes járművekért felelős kompetenciaközpontjaként működő svájci altenrheini gyár látja el.

Először itt kerülnek forgalomba

A MÁV-START a KISS vonatokat a nagy forgalmú Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon állítja majd forgalomba 2019-2020. között. A tervek szerint a hétvégi időszakban ­az utasok nem csak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem egyes kiemelt forgalmú távolsági vonatok esetén is: iskolaidőszakban Debrecen és Nyíregyháza térségében, a nyári szezonban pedig a Dél-Balatonnál és a Velencei-tónál.

A további motorvonatok – az előző két vasútvonal mellett – a későbbiekben a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan–Gyöngyös vonalszakaszokon közlekedhetnek. A MÁV-START az emeletes motorvonatokat a saját szolnoki telephelyén fogja karbantartani.

Hirdetés
Szavazz!

Kiöregszik a magyar?

Amióta csak népszámlálást tartanak Magyarországon, még sosem volt ennyire...

Legyünk e-sport nagyhatalom?

Úgy tűnik a kormányzat elszánt ebben a kérdésben, bár a magyar e-sport még...

Forex mazsoláknak

Az éles számlának való nagy bemutatkozásom után már másnap úgy döntöttem...

Lakáshitel-kalkulátor
Brexit

A brit kormány 3 milliárd fontot (több mint ezermilliárd forintot) különít el...

Olyan könnyű lesz a letelepedett státus megszerzése, mint a jogosítvány...

Hirdetés
Csok

Nagyon népszerű lett a csok

Eddig mintegy 240 ezer embernek segített a családi otthonteremtési kedvezmény...

Szárnyal az építőipar, de meddig?

A hazai építőipar teljesítménye 2017-ben rég nem látott javulást mutat.

Határokon át

Változást hozhat a dublini reform

Az EP készen áll a menedékkérők igazságosabb elosztását célzó dublini...

Hirdetés
Ezt olvasta már?

Átadták az Invitech Solutions új adatközpontját »

4IG 1899 (-5,00 ) ALTEO 5115 (-0,68 ) ALTERA 3855 (15,14 ) APPENINN 768 (-2,17 ) BIF 1780 (-1,11 ) CIGPANNONIA 301 (0,33 ) CSEPEL 988 (-1,20 ) Duna House A 3683 (-0,03 ) EHEP 1092 (-0,91 ) EMASZ 22500 (-0,60 ) ENEFI 244 (0,41 ) FHB 630 (2,11 ) FORRAS/OE 1015 (-5,14 ) FUTURAQUA 48 (-5,88 ) GSPARK 3660 (-0,27 ) KONZUM 3039 (1,30 ) KPACK 7110 (0,08 ) KULCSSOFT 860 (-3,04 ) MASTERPLAST 592 (-1,66 ) MOL 3230 (-1,52 ) NORDTELEKOM 24 (-4,00 ) OPUS 688 (-0,15 ) ORMESTER 1198 (0,50 ) OTT1 280 (-5,41 ) PANNERGY 541 (-2,35 ) PLOTINUS 6300 (-0,79 ) RABA 1256 (-0,95 ) RICHTER 7028 (-0,03 ) SET Group 80 (19,40 ) WABERERS 4590 (-0,22 ) ZWACK 16795 (0,81 )