A baleseteken túl a lopások kavartak még be

| olvasási idő: kb. 1 perc

A lopás és a közlekedési baleset okozta káresetek vitték a pálmát 2016-ban. Ám mindez szerencsére csak a 2015-höz képesti növekedést tekintve igaz. Tavaly ugyanis 60 százalékkal nőtt a vállalati ügyfelek által bejelentett káresetek száma a megelőző évhez képest, a legtöbb kárt pedig érdekes módon az áru nem megfelelő rögzítése, illetve elhelyezése okozta - állapítja meg a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító (EMABIT) Zrt. a tavalyi évre vonatkozó, a szállítmányozási piac káreseteit vizsgáló elemzésében.

Megugrott a kárbejelentések száma

Eredményes évet zárt a CIG Pannónia EMABIT Zrt. szállítmánybiztosítási ágazata 2016-ban. A megelőző évekhez képest kiugróan magas volt a bejelentett esetek száma: mintegy 60 százalékkal több kárbejelentés érkezett a CIG Pannónia nem-élet üzletágát bonyolító EMABIT-hoz, mint 2015-ben.

A teljes képet finomítja, hogy a 2015-ös évet kiemelkedően jó kárhányaddal, és az átlagosnál kevesebb kárbejelentéssel könyvelhette el a biztosító. A lopással kapcsolatos káresetek száma kirívóan, 130 százalékkal, de a közlekedési balesetekkel összefüggő kárbejelentések is jelentős mértékben, 50 százalékkal emelkedtek.

További okok

Az úgynevezett „kellő felkészültséggel kiküszöbölhető káresetek” tekintetében nem történt számottevő változás 2015-höz képest, ugyanakkor értékben ezek okozzák a legtöbb anyagi kárt a cégeknek. Ilyen például az áru elmozdulása, ahol csupán 10 százalékkal emelkedtek a káresetek, míg az ázás és egyéb kártípusok, mint például a nem megfelelő temperálás vagy a csomagolássérülések tekintetében pedig stagnálás volt tapasztalható.

2016-ban a növekedési adatokkal némileg ellentétben a legtöbb kár, azaz az esetek 38 százaléka az áruk nem megfelelő rögzítése miatt keletkezett, ezt követi a heves esőzések miatti ázás 30 százalékos aránnyal. A lopások számának jelentős emelkedése ellenére is csupán ötödét teszi ki a káreseteknek. Közlekedésbiztonsági szempontból érdekes, hogy bár tavaly felével emelkedett a közlekedési balesetek miatt bekövetkezett károk száma, az összes kártípusnak így is kevesebb, mint 10 százalékát teszik ki.

„A tavalyi évet vizsgálva összességében megállapíthatjuk, hogy a károk döntő többsége csak részben következett be a kamionvezetők hibájából, a feladói hiba, és a környezeti tényezők szintúgy szerepet játszottak a számok alakulásában. Bizonyos esetek sajnos elkerülhetetlenek, akár erőszakos cselekményekről, akár az időjárás okozta károkról van szó. Ezért fontos, hogy a szállítmányozók és fuvarozók egyaránt előre felkészüljenek, és egy esetleges kár bekövetkezése ne rójon aránytalanul nagy anyagi terhet vállalkozásaikra” – mondta Busa Zoltán, a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. vezérigazgatója.

Ezt olvasta már?

Nyereségbe fordult a belga KBC biztosító és bank »