-->

A menedzsmentkultúra erősítésén múlhat a kkv-szektor jövője

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Tőkehiány, generációváltás, versenyképesség, hatékonyság - a hazai középvállalkozások napi szinten szembesülnek az ehhez kapcsolódó kihívásokkal. Bár számos ígéretes vállalat működik Magyarországon, a szintlépés gyakran azért nem sikerül, mert az erőforrások a napi operatív működésre összpontosulnak - olvasható a Budapest Bank közleményében.

A hosszú távú stratégia elengedhetetlen

A kis- és középvállalkozások tőkeoldalról történő erősítése és hosszú távú finanszírozása komplex feladat, amely aktív részvételt igényel mind a cégek, mind a befektetők oldaláról. Magyarországon szép számmal vannak jelentős növekedési potenciállal rendelkező vállalatok, ugyanakkor a stabil menedzsment és a hosszú távú stratégia kialakítása elengedhetetlen a kockázatok csökkentéséhez – derült ki a Budapest Bank rendezvényén. 

A bevezetőben elhangzott: azok a kis- és középvállalkozások, amelyek az elmúlt években, évtizedekben nagyra nőttek, jellemzően csak a legfontosabb stratégiai irányok kialakításával foglalkoztak eddig, és csak kevesen építettek fel tudatosan egy olyan profi menedzsmentet, amely lehetővé tenné a lehetőségek mélyebb kiaknázását. Ez finanszírozói oldalról is lényeges, hiszen a bank számára nemcsak a számok és megtérülési mutatók fontosak, hanem az adott üzleti terv mögött álló „sztori” és annak megvalósítói is.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners ügyvezetője előadásában arról beszélt, milyen szempontokat kell figyelembe vennie egy cég tulajdonosának, ha reálisan szeretné felmérni vállalkozása valódi értékét. Elmondta, a magyar vállalatokat jellemzően egyetlen személy működteti: az alapító-tulajdonos fejében dől el minden, ő hozza a stratégiai döntéseket, de ő oldja meg a napi operatív problémákat is.

Költségigényesnek tartják

A menedzsment kiépítését a cégtulajdonosok gyakran költségigényesnek ítélik, holott a szakképzett, tapasztalt menedzsment nemcsak szakmailag tudja tehermentesíteni az első számú vezetőt, de a cég értékét is nagyban növeli, ami előnyös pozícióba juttatja a vállalatot, ha egy esetleges eladásra kerül sor.

A szakértő hozzátette: a hazai vállalatoknak ki kellene dolgozniuk középtávú, 3-5 éves üzleti tervüket, stratégiájukat, mert jövőkép nélkül nehezebb külső finanszírozást találniuk elképzelésük megvalósítására.

Szendrői Gábor kiemelte: a cég értékével a tulajdonosnak folyamatosan foglalkoznia kellene, és ennek megfelelően tudatosan kellene építenie a vállalatot. Ha ugyanis erre csak akkor kerül sor, amikor az eladás gondolata megfogalmazódik a tulajdonosban, már késő elkezdeni azokat a strukturális átalakításokat, amelyek a vállalat értékét növelhetik. 

Az ELITE Program

A rendezvény résztvevőinek bemutatták a Budapesti Értéktőzsdén elérhető ELITE Programot, amely gyakorlati segítséget nyújt a vállalatfejlesztésben. A londoni tőzsde által indított képzésben jelenleg tíz magyar cég vesz részt, és hamarosan indul a következő etap is.

Máté-Tóth István, a BÉT vezérigazgató-helyettese elmondta: a BÉT-et új, 2020-ig tartó tőkepiac-és tőzsdefejlesztési stratégiai céljainak megvalósításában nem csupán az állam, a kormányzat, de a piaci szereplők is támogatják.

Ahhoz, hogy egy igazán jól működő kkv piac alakuljon ki, kulcsfontosságú a megfelelő számú és minőségű vállalat részvétele egy egészséges ökoszisztémában, amelyben a BÉT proaktív szerepet játszik. Ennek egyik fontos eleme az ELITE Program is, amely a komoly növekedési potenciállal bíró, külső forrás bevonását fontolgató vállalkozásokat támogatja. Az ELITE-tel a cégvezetők akár a tőzsdére lépésre is felkészülhetnek, ez azonban nem feltétele a részvételnek - ismertette.

Az ELITE Program egyik jelenlegi résztvevője, Kővári Zoltán, a Qualysoft Informatikai Zrt. igazgatósági tagja arról számolt be, hogy a képzés egyik nagy tanulsága volt, hogy egészen mást jelent a versenyképesség hazai perspektívából, mint egy nemzetközi mezőnyben. A képzés során sokat tanultak abból, hogy a magyar piacon elért sikerek után lehetőségük nyílt összemérni magukat rendkívüli ütemben növekvő, jó kvalitásokkal rendelkező külföldi vállalatokkal is.

Ezt olvasta már?

Már nemcsak megszorításban gondolkodnak a cégek »

4IG 515 (1,98 ) AKKO Invest 393 (-1,75 ) ALTEO 768 (-0,26 ) APPENINN 314 (2,78 ) AutoWallis 79 (-0,75 ) BIF 238 (-0,83 ) CIGPANNONIA 305 (-0,33 ) DELTA 63 (-4,87 ) DM-KER 45 (4,65 ) EHEP 1490 (-3,25 ) FORRAS/OE 1100 (8,91 ) FUTURAQUA 57 (0,70 ) GSPARK 3280 (-0,30 ) KULCSSOFT 1390 (2,58 ) MASTERPLAST 800 (1,27 ) MOL 1514 (-1,56 ) MTELEKOM 348 (1,91 ) Megakran 4 (-6,91 ) NORDTELEKOM 20 (-2,97 ) NUTEX 18 (-3,16 ) OPUS 201 (1,41 ) ORMESTER 12450 (3,75 ) OTP 9760 (0,21 ) OTT1 128 (3,39 ) PANNERGY 700 (0,29 ) RABA 872 (1,16 ) RICHTER 6350 (-0,16 ) SET Group 50 (1,12 ) TAKAREK 440 (-0,23 ) WABERERS 1145 (-0,43 )