A menedzsmentkultúra erősítésén múlhat a kkv-szektor jövője

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 2 perc

Tőkehiány, generációváltás, versenyképesség, hatékonyság - a hazai középvállalkozások napi szinten szembesülnek az ehhez kapcsolódó kihívásokkal. Bár számos ígéretes vállalat működik Magyarországon, a szintlépés gyakran azért nem sikerül, mert az erőforrások a napi operatív működésre összpontosulnak - olvasható a Budapest Bank közleményében.

A hosszú távú stratégia elengedhetetlen

A kis- és középvállalkozások tőkeoldalról történő erősítése és hosszú távú finanszírozása komplex feladat, amely aktív részvételt igényel mind a cégek, mind a befektetők oldaláról. Magyarországon szép számmal vannak jelentős növekedési potenciállal rendelkező vállalatok, ugyanakkor a stabil menedzsment és a hosszú távú stratégia kialakítása elengedhetetlen a kockázatok csökkentéséhez – derült ki a Budapest Bank rendezvényén. 

A bevezetőben elhangzott: azok a kis- és középvállalkozások, amelyek az elmúlt években, évtizedekben nagyra nőttek, jellemzően csak a legfontosabb stratégiai irányok kialakításával foglalkoztak eddig, és csak kevesen építettek fel tudatosan egy olyan profi menedzsmentet, amely lehetővé tenné a lehetőségek mélyebb kiaknázását. Ez finanszírozói oldalról is lényeges, hiszen a bank számára nemcsak a számok és megtérülési mutatók fontosak, hanem az adott üzleti terv mögött álló „sztori” és annak megvalósítói is.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners ügyvezetője előadásában arról beszélt, milyen szempontokat kell figyelembe vennie egy cég tulajdonosának, ha reálisan szeretné felmérni vállalkozása valódi értékét. Elmondta, a magyar vállalatokat jellemzően egyetlen személy működteti: az alapító-tulajdonos fejében dől el minden, ő hozza a stratégiai döntéseket, de ő oldja meg a napi operatív problémákat is.

Költségigényesnek tartják

A menedzsment kiépítését a cégtulajdonosok gyakran költségigényesnek ítélik, holott a szakképzett, tapasztalt menedzsment nemcsak szakmailag tudja tehermentesíteni az első számú vezetőt, de a cég értékét is nagyban növeli, ami előnyös pozícióba juttatja a vállalatot, ha egy esetleges eladásra kerül sor.

A szakértő hozzátette: a hazai vállalatoknak ki kellene dolgozniuk középtávú, 3-5 éves üzleti tervüket, stratégiájukat, mert jövőkép nélkül nehezebb külső finanszírozást találniuk elképzelésük megvalósítására.

Szendrői Gábor kiemelte: a cég értékével a tulajdonosnak folyamatosan foglalkoznia kellene, és ennek megfelelően tudatosan kellene építenie a vállalatot. Ha ugyanis erre csak akkor kerül sor, amikor az eladás gondolata megfogalmazódik a tulajdonosban, már késő elkezdeni azokat a strukturális átalakításokat, amelyek a vállalat értékét növelhetik. 

Az ELITE Program

A rendezvény résztvevőinek bemutatták a Budapesti Értéktőzsdén elérhető ELITE Programot, amely gyakorlati segítséget nyújt a vállalatfejlesztésben. A londoni tőzsde által indított képzésben jelenleg tíz magyar cég vesz részt, és hamarosan indul a következő etap is.

Máté-Tóth István, a BÉT vezérigazgató-helyettese elmondta: a BÉT-et új, 2020-ig tartó tőkepiac-és tőzsdefejlesztési stratégiai céljainak megvalósításában nem csupán az állam, a kormányzat, de a piaci szereplők is támogatják.

Ahhoz, hogy egy igazán jól működő kkv piac alakuljon ki, kulcsfontosságú a megfelelő számú és minőségű vállalat részvétele egy egészséges ökoszisztémában, amelyben a BÉT proaktív szerepet játszik. Ennek egyik fontos eleme az ELITE Program is, amely a komoly növekedési potenciállal bíró, külső forrás bevonását fontolgató vállalkozásokat támogatja. Az ELITE-tel a cégvezetők akár a tőzsdére lépésre is felkészülhetnek, ez azonban nem feltétele a részvételnek - ismertette.

Az ELITE Program egyik jelenlegi résztvevője, Kővári Zoltán, a Qualysoft Informatikai Zrt. igazgatósági tagja arról számolt be, hogy a képzés egyik nagy tanulsága volt, hogy egészen mást jelent a versenyképesség hazai perspektívából, mint egy nemzetközi mezőnyben. A képzés során sokat tanultak abból, hogy a magyar piacon elért sikerek után lehetőségük nyílt összemérni magukat rendkívüli ütemben növekvő, jó kvalitásokkal rendelkező külföldi vállalatokkal is.

Ezt olvasta már?

Nyilvánvaló szemfényvesztés? Nyilvánvaló hibáim… »

4IG 654 (-0,46 ) AKKO Invest 443 (0,80 ) APPENINN 371 (3,49 ) AutoWallis 73 (0,27 ) BIF 306 (-0,65 ) CIGPANNONIA 170 (4,94 ) CSEPEL 304 (-8,98 ) CyBERG 1080 (0,93 ) DELTA 98 (-0,61 ) EHEP 3450 (-1,71 ) FORRAS/OE 1080 (1,89 ) FUTURAQUA 76 (-2,05 ) KULCSSOFT 1650 (-2,94 ) MASTERPLAST 596 (-0,67 ) MTELEKOM 390 (1,56 ) NORDTELEKOM 31 (0,32 ) NUTEX 31 (-2,82 ) OPUS 269 (1,89 ) ORMESTER 12450 (-1,19 ) OTP 9735 (0,15 ) OTT1 211 (0,24 ) PANNERGY 650 (0,31 ) RABA 920 (-3,16 ) RICHTER 6820 (0,89 ) SET Group 69 (0,44 ) TAKAREK 491 (-0,41 ) WABERERS 788 (2,60 ) ZWACK 16850 (-0,30 )