A streaming menti meg a zeneipart?

| forrás:
mti
| olvasási idő: kb. 2 perc

A streaming szolgáltatások - köztük a Spotify és az Apple Music - váltak a zeneipar legnagyobb forgalmazóivá. Először szárnyalta túl 2017-ben a steaming-bevétel a CD-s és lemezes bevételt az ágazatban - adta hírül a BBC News kedden.

'99 volt a legjobb év

A streaming ágazat tavaly 7,2 milliárd dollár (1840 milliárd forint) bevételt könyvelt el. A szolgáltatásokra előfizetők száma egy év alatt 112 millióról 176 millióra ugrott. A streaming zeneszolgáltatás felfutásának köszönhetően a lemezcégek már három egymást követő évben tapasztaltak növekedést 15 évi hanyatlás után.

A globális zeneipart képviselő szervezet, az IFPI adatai szerint 2017-ben a teljes zeneipar 17,3 milliárd dollárt (4422 milliárd forintot) hozott, míg egy évvel korábban 15,7 milliárd dollárral (4013 milliárd forinttal) zárták az évet.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

Az IFPI ugyanakkor megjegyezte, hogy ez az eredmény még mindig csak a kétharmada az iparág 1999-es csúcsának, a CD-korszak delelőjén.

Tavaly a legtöbb lemezt eladó sztárok között volt Ed Sheeran 6,1 millió példánnyal, Taylor Swift 4,5 millió példánnyal és Pink 1,8 millió példánnyal. Az első tíz között szerepel a U2 és Kendrick Lamar egyaránt 1,3 millió lemezzel, és Bruno Mars egymillió lemezzel.

Strukturális hiba

Az IFPI szerint a legnagyobb feladat továbbra is az, hogy az olyan közösségi portálok, mint a YouTube és a Facebook megfelelő kompenzációt nyújtsanak, ugyanis még mindig arra hivatkoznak, hogy a felhasználók által feltöltött jogdíjas zenés videókért nem terheli őket felelősség. 

"Strukturális hiba van a rendszerben. Nagy az eltérés a között, hogy mit kezdenek a zenével a platformok és abból mennyit térítenek vissza" - mondta Francia Moore, a szervezet vezetője.

Az IFPI egy olyan törvényt szeretne elfogadtatni Európában, amely arra kötelezné ezeket a honlapokat, hogy nagyobb kompenzációt adjanak a zenészeknek. Moore hangsúlyozta: nagyon remélik, hogy még a Brexit előtt hatályba lép ez a rendelkezés, ami így Európában és Nagy-Britanniában is érvényes lesz.

Kínában egyre menőbb a streaming

A globális zenei piacon Európában a leglassabb a növekedés. Tavaly 4,3 százalékos volt, míg Dél-Amerikában 17,5 százalék, az Egyesült Államokban pedig 12,8 százalék volt a bővülés. Moore szerint az európai adatot az magyarázza, hogy Franciaországban és Németországban a rajongók még jobban ragaszkodnak a CD-hez és a lemezekhez a streaming szolgáltatásokkal szemben.

A leggyorsabban növekedő területek között van Kína, ahol tavaly 35 százalékos volt a streaming-bevétel növekedése, és ezzel a kínai lett a tízedik legnagyobb zenei piac 2017-ben.

A szakértők szerint a streamingnek köszönhetően hamarosan az afrikai szupersztárok is betörhetnek a világpiacra. A másik nagy előretörési lehetőséget pedig a hangra aktiválódó technológia térhódításában látják. A kutatások szerint ugyanis az okoshangszórókat jelenleg főleg zenelejátszáshoz használják, ám a technológia rövidesen átalakíthatja azt, ahogyan zenét hallgatunk autónkban.

4IG 635 (2,42 ) AKKO Invest 458 (1,67 ) ANY 1270 (2,42 ) APPENINN 359 (1,13 ) AutoWallis 82 (5,68 ) CIGPANNONIA 175 (4,48 ) DELTA 97 (7,10 ) EHEP 2570 (-3,02 ) ENEFI 320 (1,27 ) FORRAS/OE 1140 (6,54 ) FORRAS/T 1400 (-6,67 ) FUTURAQUA 68 (-2,44 ) GSPARK 3400 (0,29 ) Gloster 2500 (-10,52 ) KULCSSOFT 1545 (-0,96 ) MASTERPLAST 600 (0,33 ) MOL 1860 (2,14 ) MTELEKOM 381 (0,66 ) NORDTELEKOM 32 (8,93 ) OPUS 260 (1,96 ) ORMESTER 11700 (-6,02 ) OTP 10900 (0,46 ) OTT1 198 (-2,46 ) PANNERGY 618 (0,98 ) RABA 864 (-0,46 ) RICHTER 6895 (5,67 ) TAKAREK 490 (1,24 ) WABERERS 898 (-1,32 )