Az üzleti kultúra apró trükkjei

| forrás:
TF-információ
| olvasási idő: kb. 3 perc

Az üzleti kapcsolatépítés során talán a bizalom az egyik legfontosabb alap, aminek a hiánya esetén szinte elképzelhetetlen a tartós és jövedelmező kapcsolat, a későbbi építkezés, a lehetőségek minél teljesebb kiaknázása. A produktív működés érdekében a Business Insider cikke alapján összegyűjtöttünk néhány apró, és könnyen elsajátítható trükköt, ami nagyban segíthet abban, hogy több sikeres megállapodást kössünk, és munkavégzésünk hatékonyabb, kapcsolataink fenntarthatóak legyenek.

Az üzleti kultúrában két igen fontos dolog átadására is energiát kell fordítani, ez pedig a nyugodt, meleg, bizalomteli légkör és az elvárt kompetencia. Ezek nyújtása, meglétük csaknem elengedhetetlen fontosságú a sikeres, tartós üzleti kapcsolatok kialakításának és fenntartásának során. Ha úgy tetszik az emóciót és rációt kell összhangba hozni személyes kisugárzásunk terén. Az üzleti etikett ugyanúgy tanulható, kis odafigyeléssel a lehető legtermészetesebben, görcsmentesen intézhetjük munkánkat, hátrányok és hiányosságok nélkül.

Tartsd a szemkontaktust

A legjobb, ha mindig rendkívül fókuszáltan hallgatjuk végig a másik felet, aki mindeközben érzi a rá irányuló figyelmünket, hogy fontos amit mond, és gondolatban pontosan követjük a beszélgetés fonalát. A szemkontaktus kialakítása és tartása is apró, jól jövő segítség lehet. Néhány tanulmány szerint azokat, akik erre képesek, gyakran intelligensebbnek ítéli meg a másik fél. Persze arra is figyeljünk, hogy ne szúrós, meredt tekintettel vallassuk partnerünket, hanem inkább a figyelem egy szokványos gesztusát fedezze fel ebben.

Mosolyogj

Nem szabad lebecsülni egy mosoly erejét. A megfelelő légkör kialakításához elengedhetetlen a testbeszéd pozitív fajtáinak elsajátítása és okos, kimódolt használatuk. Egy jól közbeszúrt humoros sztori, egy kis nevetés, apró mosoly és kedélyesség sokat lendíthet azon, hogy üzleti partnerünk kedveljen.

Mutass lelkesedést

„A mosolyon túl, figyelj oda arra is, hogy karizmádon keresztül lelkesedést és energiát adj át a környezetednek” – fejtegeti Rosalinda Oropreza Randall, protokoll szakértő.

„Ez nem csak, hogy rendkívül vonzó sokak számára, de ragadós is lehet, mint egy járvány." 

Rakd félre a telefonodat

És tartsd is lenémítva, esetleg kikapcsolva, amíg a megbeszélésnek vége nem szakad. Basil Chiasson szerint jobb, ha figyelmet mutatunk, és nem szakítjuk meg ezeket a beszélgetéseket feleslegesen, törjük meg, vagy épp romboljuk vele a hangulatot.

Magabiztosan fogj kezet

Se túl erős, se túl lágy ne legyen, és a gyerekes dominanciajátékra sincs szükség. Nem az a lényeg, hogy magunk alá rendeljük a másik felet, hanem, hogy egyenlőként kezeljük és respektáljik őt, továbbá így tekintsenek ránk is.

Olyan személyként mutatkozzunk be gesztusainkkal, akire számítani lehet. Attól senki se fog megbízhatóbb, jobb embernek tartani, ha durván megropogtatjuk valaki tenyerét. Egy magabiztos kézfogás nagyban hozzájárulhat az első kedvező benyomás kialakításához.

A nevükön szólítsd az embereket

Mindenki szereti, ha egy társalgás alatt emlékeznek a nevére, és ezen szólítják. Ez a tisztelet egy formája is lehet. Ha gondot jelent a nevek arcokhoz társítása és megjegyzése, különböző stratégiákkal könnyebben boldogulhatunk ezen a téren is.

Jacquelyn Smith, a Business Insider egykori szerkesztője még az apjától sajátított el néhány praktikát a fentiekkel kapcsolatosan:
1. ismételgesd gyakran a személyek nevét, amiközben beszélsz velük, hogy kialakítsd és fenntartsd a bizalmi légkört
2. ha feledékeny vagy, esetleg bízz meg valakit, hogy tartsa észben azon neveket, melyek számodra váratlanul fontosak lehetnek
3. esetleg jegyezd le őket a telefonodba, mellékelve egy rövid jellemzést, hol/miért találkoztatok, ami megkönnyítheti a nevek észben tartását

Legyél jó hallgató

Ne csak szimplán hallgass, hanem aktívan tedd ezt! Mark Bridgeman szerint egyébként is két fülünk, egy szánk van, tehát nem árt, ha a beszédkészségen túl, a számbeli fölény értelmében a figyelem és hallgatás technikáit is elsajátítjuk. Az aktív hallgatói periódust négy kisebb részre is lebonthatjuk: meghallgatás, értelmezés, értékelés, válaszadás.

Az első lépés során a legjobb, ha minimalizáljuk a többi tevékenységünket, és minél inkább a partnerünkre összpontosítunk, megadjuk a másik fél számára a kellő tiszteletet. A következőkben értelmezzük, akár más szavakkal magyarázó módon körülírjuk, amit egyszer már hallottunk, és ahol szükséges, tegyünk fel kérdéseket, amik további segítséget nyújthatnak, tisztábbá tehetik az információs halmazt.

Az értékelés során, mielőtt döntünk és ítéletet hozunk, egyrészt győződjünk meg arról, hogy a kellő mennyiségű tudás birtokában vagyunk, és tegyük nyilvánvalóvá a másik fél számára azt is, hogy értettük és analizáltuk magunkban mondandóját, és csak miután a lehetséges érvek és ellenérvek kulturált módon elhangoztak, csak azután vonjuk le a konklúziót a társalgás végén.

A visszacsatolások végig nagyon fontosak, hogy a partnerünk azt érezze a kifejtett mondandójának tartalma és súlya van, és nem csak zaj a számunkra, és döntést pedig vele együtt, a folyamatba aktívan bevonva, nem pedig kizárva őt, önkényesen hozzunk.

Tanulj meg helyesen dicsérni

Kicsit trükkös lehet a bókok nyújtásának és egyben fogadásának a helyes módja, mert ugye senki se akar emiatt egocentrikusnak, vagy épp egy formális „köszönöm, te is nagyszerű vagy” eldadogása miatt gyengének, bátortalannak tűnni. Persze a szerénység, az, hogy tisztában vagyunk képességeinkkel és határainkkal igen fontos, ahogy az is, hogy megtanuljuk a bókolás módszertanát, hogy közben irreálisan ne rendelődjünk alá, vagy harcoljunk ki lázasan dominanciát a másik felett üzleti kapcsolatainkban.

Lehetőleg tartózkodjunk az olyan banális túlzásoktól, mint például: „Te tízszer jobb vagy nálam, nélküled sehol se tartanánk, mindent csak neked köszönhetünk”. Helyette a higgadtabb, kimértebb formákat részesítsük előnyben. A túldicsérés azt az érzetet is keltheti, mintha hátsó szándékunk lenne, manipulálni szeretnénk a másikat. Főleg, ha ő is tudatában van annak, hogy egy igen egyszerű problémamegoldást emeltünk épp a négyzetre. Viszont ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy a munkatársaink értékelésétől, sikereik elismerésétől kellene tartózkodnunk! Csak épp ügyeljünk az arányokra.

Jobb ha ezt is a kölcsönös tiszteletre és a korrektségre alapozzuk, és megtaláljuk azt a középutat, ami egyik fél számára se lehet kínos, vagy teremthet nem kívánt, később feszültséget generáló hierarchiát a felek között.

Ezt olvasta már?

Ellenszavazat nélkül döntött a monetáris tanács »