Luxusmárkák árnyékában

| forrás:
PrivateBanking
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

Napokban debütált a tőzsdén a Ferrari. A Fiat úgy döntött, hogy tőzsdére bocsátja legértékesebb gyöngyszemét, így mindenki, még az is, akinek nincs 30-40-50 milliója, birtokolhat Ferrarit. Persze nem autó formájában, hanem részvényként. Ez persze kevés vigasz lehet azoknak, akik az autók szerelmesei, de akik az üzletet látják mögötte, azoknak éppen kapóra jön.

Persze nem csak az autókra kell gondolni, hiszen a Ferrarinak temérdek pénze származik a Forma-1-ben értékesített motorokból, a Ferrari-logós termékekből, ahol egy-egy póló, vagy sapka tízezreket emészt fel, az 50,000 forintos dzsekikről nem is beszélve - írja blogbejegyzésében Debreczeni Csaba. Továbbá van kalandparkja Abu Dhabiban, és ha egy autó prémium termék a vállalatnál, akkor nyilván egy hullámvasút ára sem a normál jegykategóriába sorolandó. Az árak 25 ezer és 35 ezer között szóródnak ebben az esetben.

A Fiat döntése talán érthető, hiszen nyilván szükségük van pénzre, és elmondásuk szerint a luxus és prémium gyártó vállalatok részvényei mindig magasabb árazással forognak a tőzsdén, mint az amúgy „hagyományos” cégek papírjai. Már csak az a kérdés, a magasabb árazás milyen trenddel együtt valósul meg?

Ha megnézzük a globális prémium márkákat tartalmazó részvényindexet, akkor kiderülhet, hogy 80 darab részvényt tartalmaz. Ezek ipari megoszlása a következő:

Forrás: PrivateBanking

A hotel és éttermek valamint a ruházat viszi a prímet, de jelentős szeletet képviselnek a speciális kiskereskedők (ide tartoznak például az ékszerészek, órások) valamint az autóipar is.

Az autóipar tekintetében a Daimler, a BMW, a Porsche, a Tesla, és a Harley Davidson található meg az indexben. Ezekből talán a Teslát inkább növekedési sztorinak tekinthetnénk, hiszen az elektromos autók elterjedése lehet, hogy most még luxus, de egy idő után könnyen ebből válhat új „népautó”, valamint a részvényesek is inkább az évről évre magasabb bevételt és befektetést árazzák ebben a vállalatban.

Az első három autógyártó tényleg a luxus kategóriát képviseli, de rájuk most rájár a rúd a Volkswagen hathatós közreműködésével. Jelenleg azonban nem látjuk azt, hogy ezek a gyártók hasonló „tévútra” tévednének, így ezekkel majd érdemes összevetni az új Ferrari-részvények árfolyam-alakulását. Bár igaz, hogy a Porsche a Volkswagen család tagja, de nem gondoljuk, hogy egy Porsche-tulajdonos, vagy leendő tulajdonos foglalkozna azzal, hogy egy Volkswagen Passatnak milyen a kibocsátása az USA-ban.

A fent említett autóipari részvények alakulása 1998-tól, illetve a Tesla 2010-től:

Forrás: PrivateBanking

A Daimler nem sok eredményt tudott felmutatni 1998 óta, igaz talán ő a legkonzervatívabb, és ellenséges felvásárlásokban sem volt része, nem úgy, mint a Porschénak, ami fel is szökött az 1998-as ár 10-szeresére, miután összeszűrte a levet a Volkswagennel. Igaz, utána ő is értékének 6-szorosára emelkedett.

A Harley Davidson az utóbbi időkben az erős dollár nyomása miatt teljesít alul, és lehetséges, hogy vele kapcsolatban is el kell gondolkozni néhány termelési folyamat kiszervezésén, amennyiben továbbra is a kamatemelés és az erős deviza határozza meg a gazdaságot.

A Tesla, mint ahogyan említettük, egy egészen más kategória, amely még a növekedés fázisában van.

Az S&P 500 index és az S&P Luxus index alakulása:

Forrás: PrivateBanking

Az S&P 500 és a Luxus indexből is látható, hogy a Fiat állítása igaz, a prémium kategóriás termékek tényleg magasabb árazáson forognak, de azt is meg kell említenünk, hogy ez magasabb volatilitással is jár. Nem lehet egyszerűen csak hátradőlni, és élvezni a nyereséget, hanem szigorú kockázatkezelés is szükséges ahhoz, hogy tényleg jó eredmény süljön ki az ilyen részvények tartásából.

Hirdetés
Hirdetés
Brexit

Megosztottan szavazott és Brexit-kockázatokra hívja fel a figyelmet.

A rendezett Brexitet is komolyan megszenvedné a brit gazdaság.

Csökkenéssel nyithatnak a főbb európai részvénypiacok.

Hirdetés
Előrejelzés

Valaha a SZIGET fesztivál résztulajdonosa, valaha csődbe ment vállalkozás.

Esnek a részvényárak a világ tőzsdéin, jobbára a világkereskedelem jövője miatt.

Eldurvulni látszik a vámháború, jöhet az autóscsata.

Ezt olvasta már?

Erősödés nyitáskor Nyugat-Európában »

4IG 893 (-1,87 ) AKKO Invest 450 (0,90 ) ALTEO 808 (-0,74 ) APPENINN 397 (0,76 ) AutoWallis 111 (-2,21 ) BIF 308 (0,33 ) CIGPANNONIA 213 (0,95 ) CSEPEL 556 (1,46 ) Duna House A 3790 (-0,26 ) EHEP 8900 (3,49 ) ELMU 34000 (-0,58 ) ENEFI 450 (-0,66 ) ESTMEDIA 138 (7,98 ) FORRAS/T 1350 (-7,53 ) FUTURAQUA 103 (0,78 ) GSPARK 4990 (7,31 ) MASTERPLAST 740 (-0,54 ) MOL 3014 (-0,66 ) MTELEKOM 441 (0,11 ) NUTEX 52 (19,91 ) OPUS 310 (1,04 ) ORMESTER 6600 (-2,94 ) OTP 13980 (-0,57 ) OTT1 260 (4,00 ) PANNERGY 742 (-0,80 ) RABA 1095 (1,86 ) RICHTER 5845 (-0,34 ) SET Group 119 (0,17 ) TAKAREK 562 (-0,71 ) WABERERS 1255 (-0,79 )