Szárnyakat adunk vágyainak

| forrás:
PrivateBanking
| szerző: | olvasási idő: kb. 2 perc

2004 nyarán feleségemmel egy felejthetetlen hetet töltöttünk Párizsban. Louvre, Notre Damme, Eiffel-torony, Szajna-part. Az utazás apropója az volt, hogy egy akkor induló légitársaság az addig megszokott árak töredékéért hirdetett repülőjegyeket néhány európai nagyvárosba.

Az „akcióra” igyekeztünk minél előbb lecsapni, hiszen a Malévon szocializálódott utazó agyunk azt diktálta, hogy ilyen árak mellett a Wizz Air biztosan nem húzza sokáig - írja blogbejegyzésében Kullai András. Az, hogy a gép nem a Charles de Gaulle-ra érkezett még fokozta is a kaland vonzerejét, hiszen egyébként mikor jut el egy átlag magyar Beauvais-ba! A „fapados” (ultra low-cost carrier) modellről ezen az úton hallottam először annak ellenére, hogy a Ryanair már 1991 óta így működik, sőt Amerikában már a 70-es években megszületett az ötlet.

A Wizz Airt Váradi József alapította, aki korábban a nemzeti légitársaság, a Malév vezérigazgatója volt. A fő pénzügyi befektető a közlekedési beruházásokra specializálódott amerikai Indigo Partners kockázati tőkealap lett. Az első járat 2004. májusában szállt fel.

És akkor ugorjunk egy évtizedet!

Számos csalódást keltő tőzsdei bevezetés után a hazai befektetői társadalommal együtt már régóta vártam arra, hogy egy valóban izgalmas és reményteli magyar vállalat lépjen tőzsdére. Egy olyan cég, amire méltán büszkék lehetünk és nem utolsó sorban amibe befektethetünk. A Wizz Air Holdings Plc valójában Jersey-n van bejegyezve és részvényei a londoni tőzsdére lettek bevezetve, de a kívánság így is teljesült.

A légitársaság idén február 4-én jelentette be az IPO-t, amit egyszer már tavaly májusban a kedvezőtlen piaci környezet miatt elhalasztottak. Az üzemanyagköltségek jelentős csökkenése azóta átrajzolta a képet és sokkal pozitívabbá vált a légitársaságok befektetői megítélése. A kibocsátás során a túljegyzési opcióval együtt összesen 26,864,008 darab részvény került forgalomba részben tőkeemelésből, részben pedig a korábbi tulajdonosok eladásainak köszönhetően. Az új részvények értékesítésével a társaság 154 millió angol font friss tőkéhez jutott. A cég számára ez új távlatokat nyit mivel jelentősen javul a cég likviditása, hitelképessége. Olcsóbban kaphatnak hitelt és erre már lehet ambiciózus terveket építeni.

A társaság gépei jelenleg 20 bázisrepülőtérről több mint 360 útvonalon repülnek szerte Európába és a Közel-Keletre. A mostani géppark 54 utasszállító repülőből áll, de ezt a számot 2018-ra 106-ra szeretnék emelni. Összehasonlításképpen a Ryanair 305 gépet üzemeltet.

A Wizz Air üzleti modellje már bizonyított a régióban, hiszen a vállalat piac részesedése a 2007-es 19,4%-ról 2014-re 37,6%-ra növekedett. Az agresszív növekedés várhatóan a következő években is folytatódni fog. A Kelet-Közép Európában megszerzett tapasztalatok és üzleti modell könnyen átvihető a nyugat-európai piacokra természetesen számolva azzal, hogy ott jóval nagyobb a verseny. A működési környezet jelenleg kimondottan kedvező a teljes iparág számára. A Wizz Air komparatív versenyelőnye leginkább alacsony költségstruktúrájával illetve az iparágon belül átlagon felüli járattelítettségi mutatójával jellemezhető.

Forrás: Bloombertg, PrivateBanking

A részvények ára a kibocsátási 11,5 GBP-ről rövid idő alatt 13 GBP fölé emelkedett (+13%-os hozam!), ami azért is örömteli fejlemény, mert a kilencszeres túljegyzés ellenére egy látható méretű részvénycsomaghoz jutottunk a kibocsátáskor. Szóval irány a csillagos ég!

Hirdetés
Hirdetés
Brexit

2021-től a kemény Brexitre van a legnagyobb esély.

Az átmeneti időszak túl rövid lesz a szabadkereskedelmi megállapodásoz.

Nem lesz lehetséges az akadálytalan kereskedelem az EU-val.

Hirdetés
Előrejelzés

Az OTP Treasury szakértői összeállították a befolyásoló piaci tényezőket.

Valaha a SZIGET fesztivál résztulajdonosa, valaha csődbe ment vállalkozás.

Esnek a részvényárak a világ tőzsdéin, jobbára a világkereskedelem jövője miatt.

Ezt olvasta már?

Újabb 1306 pontot vertek bele az indexünkbe »

4IG 568 (-0,18 ) AKKO Invest 434 (-3,12 ) ALTEO 832 (-0,95 ) ANY 1350 (-0,74 ) APPENINN 355 (5,97 ) AutoWallis 99 (7,14 ) BIF 306 (-1,92 ) CIGPANNONIA 177 (1,61 ) CyBERG 1350 (-9,40 ) DM-KER 4500 (18,42 ) Duna House A 3650 (-3,95 ) ELMU 33600 (-0,59 ) EMASZ 30800 (-0,65 ) ENEFI 363 (-1,36 ) ESTMEDIA 105 (17,32 ) FORRAS/T 1640 (-14,58 ) FUTURAQUA 92 (-3,06 ) GSPARK 5060 (-0,78 ) KPACK 16700 (2,45 ) KULCSSOFT 2280 (-1,72 ) MASTERPLAST 722 (-2,43 ) MOL 2520 (1,29 ) MTELEKOM 425 (0,95 ) NORDTELEKOM 42 (4,48 ) NUTEX 33 (7,77 ) OPUS 264 (5,10 ) OTP 14570 (0,41 ) OTT1 185 (-2,12 ) PANNERGY 710 (-1,66 ) RABA 1090 (1,87 ) RICHTER 6775 (1,80 ) SET Group 92 (-0,22 ) TAKAREK 470 (-2,08 ) WABERERS 1030 (-1,90 )