2024 április 25

Adminisztráció miatt bukhatnak a brit cégek

Milliárdos költségnövekedés

Jon Thompson a londoni alsóház költségvetési és pénzügyi bizottságának szerda esti meghallgatásán elmondta: az HMRC becslése szerint – amely a különböző elemzői számítások középértékét veszi alapul – az exportáló cégeknek minden egyes exporttétel után 32,50 fontba kerülne a vámáru-nyilatkozat kitöltése, és évente hozzávetőleg 200 millió tételnyi exportszállítmány érkezik az Egyesült Királyságból az Európai Unió más piacaira.

Tanulj a tőzsdén kereskedni 21 nap alatt! Kérd az INGYENES videóidat még ma! (A kereskedés kockázatos.) (x)

Ez önmagában 6,5 milliárd font költséget jelentene, ráadásul nagyjából ugyanennyi pótlólagos költség az EU-piacról származó – éves tételszámban jórészt a brit exportmennyiségnek megfelelő – importban is megjelenne, vagyis ez az adminisztrációs kötelem évente 13 milliárd fontba (több mint 4700 milliárd forintba) kerülne.

Thompson szerint az egyéb EU-szabályozási – például eredetigazolási – kötelmek ehhez „még néhány milliárdot” hozzáadnának, így a költségtöbblet elérheti a 17-20 milliárd fontot.

Sorozatos figyelmeztetések

A brit EU-tagság megszűnése utáni esetleges vámadminisztrációs eljárások várható költségeire nagy londoni elemzőcégek és az üzleti szektor képviselői is felhívták már a figyelmet.

Az Institute for Government (IfG) nevű, a kormányzati tevékenység elemzésére szakosodott független londoni gazdasági tanácsadó és kutatóműhely nemrégiben összeállított tanulmányában közölte: számításai szerint ha a brit EU-tagság megszűnése után a brit kereskedelmi és szállítmányozási vállalatoknak vámáru-nyilatkozatokat kell kitölteniük, az ezzel járó plusz adminisztráció az uniós partnerekkel kereskedő 180 ezer brit cégnek – zömükben kis- és középvállalatoknak – évente 4-9 milliárd font közötti többletköltséget okozna csak az exportoldalon.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Egy-egy vámáru-nyilatkozat feldolgozása az IfG szakértői szerint 20-45 font közötti összegbe kerülne, és – a vámhivatal vezérigazgatójához hasonlóan – az elemzőcég is úgy számol, hogy évente 200 millió ilyen dokumentumot kellene kitölteni.

Veszteséges üzlet

A japán Honda autóipari konglomerátum brit érdekeltségeinek szakértői a londoni alsóház nemrégiben tartott meghallgatásán elmondták: a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek az uniós beszállítóktól származó részegységeket szállító kamionok, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van.

A Honda szakértői szerint ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (csaknem 310 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna az üzemnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

A több más brit iparág által is régóta hangoztatott hasonló kockázatok gyökere az, hogy a brit kormány az EU-tagság megszűnésével együtt ki akar lépni az Európai Unió egységes belső piacáról és vámuniójából is, azzal az érvvel, hogy csak így tud önálló kétoldalú kereskedelmi megállapodásokat kötni más országokkal.