2024 április 23

Biokerozinnal San Franisco és Los Angeles között

A légitársaság a gépeket hajtó normális hajtóanyaghoz biohulladékból származó szintetikus kerozint vegyít. A keverékhez az anyagot a Fulcrum Bioenergy nevű vállalat kísérleti üzemében állítják elő. Ősszel azonban megkezdődik az USA államban, a nevadai Storey County-ban egy nagyüzem építése. Itt állítanak elő 2017-től évente kétszázezer tonna hulladékból negyven millió liter kerozint. Ez nagyjából hétmillió légi kilométer megtételéhez lesz elegendő. A szakemberek úgy ítélik meg, ez csupán a kezdet.

A Fischer-Tropsch eljárást alkalmazzák

Az eljárás, amellyel a Fulcrum a kerozint előállítja már régóta ismert. Fischer-Tropsch eljárásnak hívják. A szakleírások szerint ez egy katalizált kémiai reakció, amelyben a szintézisgázt, a szén-monoxid és hidrogén elegyét alakítják át különböző folyékony szénhidrogénekké. A leggyakoribb katalizátor a vas és kobalt, de a nikkel és ruténium szintén használatos. Az eljárás elsődleges célja, hogy szintetikus kőolajszármazékokat állítsanak elő – jellemzően szénből, biogázból és biomasszából –, hogy aztán azokat szintetikus kenőanyagként vagy hajtóanyagként használják.

A dolog működik a biohulladék esetében is. Az eljárás magas energiaigénye miatt azonban az üzemanyag előállításának ez a módja lassan terjed. Az amerikai üzem azonban bízik abban, úgy sikerül kialakítaniuk a termelési folyamatot, hogy az előállítási költségek literenként nem haladják majd meg az egy dollárt. A Fulcrum egy baltimore-i cég licensze alapján építi ki az üzemét és annak berendezéseit, s reménykedik, hogy a termelés kifejezetten energiatakarékos körülmények között valósul meg.

Kivonják a környezetet károsítókat

Az eljárás során a később a repülőgépek meghajtásához használt üzemanyagból számos környezetet károsító anyagot vonnak ki. A Fulcrum-United együttműködés azonban nincsen egyedül a biokerozin piacon. Nagyjából egy esztendeje repül a Lufthansa Airbus-a kilencven százalékban kerozinból és tíz százalékban Farnesan-ból álló üzemanyaggal. A Farnesan hasonló összetételű mint a kerozin, azzal a különbséggel, hogy cukorból erjesztéssel állítják elő. Az eljárást egyébként a kaliforniai Amyris vállalat fejlesztette ki, amelynek Brazíliában működik gyártóüzeme.

Ismertek más eljárások is. A stuttgarti JatroSolutions cég, mint a neve is utal rá Jatropha-ból állít elő biokerozint. A jatropha egyfajta mogyoróféle, amely a szubtrópusi földeken tenyészik. Mezőgazdasági termelésre nem alkalmas. Német tudósok dolgoznak egy Aufwind (hevenyészet fordításban, ellenszél) névre keresztelt projekt megvalósításán. Azon fáradoznak, hogy algából kinyert olajat alakítsanak át biokerozinná. A dolog pikantériája, hogy a folyamat az Airbus fedélzetén menne végbe.

Hatékonyabb az US Navy üzemanyaga

És még egy érdekesség. A US Navy (az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete) Naval Air Warfare Center Weapons Divison részlegének kutatói különösen hatékony bioüzemanyagot fejlesztettek Farnesanból repülőgépek számára. Ennek tizenöt százalékkal magasabb az energia tartalma, mint a kerozinnak, vagy a kőolajnak.